|
کدخبر: 277682

دلیل تغییرات متعدد معلمان در مدارس

تغییرات مکرر معلمان در مدارس منطقه کالپوش شهرستان میامی سبب برخی گلایه‌ها از سوی اولیای دانش‌آموزان این بخش شده است، اما معاون مدیرکل آموزش‌ و پرورش استان سمنان، آن را برای تسهیل در تحصیل محصلان کالپوشی می‌داند.

امسال پس از دو سال آموزش در مدارس سراسر کشور به حالت عادی و حضوری بازگشته است و دانش‌آموزان به‌صورت کاملاً حضوری در مدارس به تحصیل علم و دانش می‌پردازند.

اما حضوری شدن مدارس برخی مشکلات را نیز در امور مختلف برای عوامل تعلیم و تربیت و البته دانش‌آموزان و والدین آنا را به همراه داشت.

مشکلاتی چون قیمت‌های سر به فلک کشیده هزینه سرویس مدارس، وضعیت لباس فرم مدارس و چالش بزرگ رعایت بهداشت فردی و فاصله‌گذاری از سوی دانش‌آموزان در مدرسه‌ها از نکاتی بود که وقت و انرژی زیادی از همه افراد دخیل در امر تعلیم و تعلم دانش‌آموزان گرفت.

مشکلات در این زمینه به همین موارد محدود نشد و مشکلات دیگری از جمله سازمان‌دهی فرهنگیان در مدارس یکی دیگر از بزرگ‌ترین چالش‌های برنامه‌ریزان تحصیلی برای پروژه مهر امسال بود؛ موضوعی که در سراسر کشور و ازجمله استان سمنان گاهی سبب گلایه‌هایی از سوی والدین دانش‌آموزان و حتی مدیران مدارس شد.

بازنشسته شدن تعداد زیادی از فرهنگیان در کنار افزایش تعداد دانش‌آموزان شاید متصدیان نظام تعلیم و تعلم را وادار به برخی اقدامات از جمله به‌کارگیری معلمان در رشته‌های غیرتخصصی، استفاده از معلمان یک مقطع در مقطع دیگر و جابجایی‌های متعدد معلمان در مدارس کرد.

این موضوع البته بدون تبعات نیز نبوده و به‌عنوان‌مثال والدین دانش‌آموزان منطقه کالپوش میامی نسبت به تغییر معلمان در ماه نخست تحصیلی در پایه‌های تحصیلی مختلف گلایه‌مند بوده و درخواستشان از مسئولان امر رسیدگی به این موضوع است.

یکی از والدین دانش‌آموز کالپوشی از تغییر معلمان در طول ماه نخست تحصیلی گلایه‌مند بود و از مسئولان امر خواسته است این موضوع را رسیدگی کنند.

یکی از معلمان دوره متوسطه منطقه میامی نیز گفته است: نیروهای مقطع ابتدایی به مقطع متوسطه آمده‌اند؛ این در حالی است که نیروهای مقطع متوسطه را مازاد اعلام کرده‌اند.

حسین رشیدی، معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌ و پرورش استان سمنان درباره علل تغییر معلمان در پایه‌های تحصیلی مختلف کالپوش این‌ گونه توضیح داد که "بر اساس درخواست اهالی منطقه میامی و تصمیمی که اداره آموزش‌ و پرورش شهرستان میامی و اداره کل آموزش‌ و پرورش استان سمنان گرفته‌ شده است؛ تصمیم بر این شد که برای دسترسی آسان‌تر دانش‌آموزان مناطق محروم مدارسی ایجاد شود که تا سال گذشته وجود نداشت."

وی بیان کرد: مسلماً برای مدارسی تازه تأسیس کد و مجوز باید تعیین و اخذ شود که این امر نیاز به پروسه زمانی طولانی است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌ و پرورش استان سمنان ادامه داد: در هفته نخست مهرماه امسال مدارس تازه تأسیس کد دریافت کردند و بعضی از معلمان به‌صورت موردی جابه‌جایی‌ها را داشتند که البته اکنون این امر تسهیل شده است و از این حیث هیچ مشکلی وجود ندارد.

رشیدی خاطرنشان کرد: برای اینکه اولیا و معلمان دغدغه نداشته باشند و بنابر توصیه مدیرکل آموزش‌ و پرورش برنامه ویژه‌ای برای دانش‌آموزان مناطق محروم مثل بیارجمند و میامی و بسطام و غیره داریم و از جمله آنها اجرای برنامه توانمندی و شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان است.

وی تصریح کرد: بحث تغییر معلمان در هفته اول و دوم مهرماه انجام‌ شده است و این‌گونه نیست که این تغییرات و جابه‌جایی‌ها تا پایان سال تحصیلی ادامه یابد بنابراین از این حیث اولیا و دانش‌آموزان منطقه میامی و کالپوش هیچ‌گونه نگرانی نداشته باشند.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌ و پرورش استان سمنان در مورد تغییرات انجام‌ شده در بحث استفاده از نیروهای یک دوره تحصیلی در دوره دیگر تحصیلی نیز گفت: فلسفه استفاده از نیروهای استفاده نیروهای یک دوره در دوره دیگر بر اساس نیاز انجام می‌شود و ممکن است از معلمان دوره ابتدایی که در سال جاری به آنها نیاز نداریم بر اساس مدرک و مطابق با رشته تحصیلی به مقطع دیگر تحصیلی انتقال یابد؛ اما به‌ صراحت می‌گوییم که امکان ندارد معلم تخصصی دوره برای مثال متوسطه مازاد اعلام شود؛ بنابراین اگر موردی وجود دارد با واحد معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان سمنان تماس گرفته تا موضوع بررسی شود.

به‌ هر روی اگر چه بازنشسته شدن تعداد زیادی از معلمان از یک‌سو و افزایش جهشی تعداد دانش‌آموزان از سویی دیگر سبب ایجاد چالش برای برنامه‌ریزان امر تعلیم و تربیت برای فرستادن معلمان به کلاس‌های درس و پر کردن کلاس‌های خالی از معلم شده است، اما انتظار می‌رود که این تصمیمات کمترین تبعات و نارضایتی‌ها را در بین مردم و معلمان داشته باشد.

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها