|
کدخبر: 272650

انتقاد وزیر سابق به حذف سرانه مدارس دولتی

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه آموزش و پرورش کوچک انگاشته می‌شود، گفت: تنوع مدارس بیش از حد است.

آموزشی انتقاد وزیر سابق به حذف سرانه مدارس دولتی

علی‌اصغر فانی وزیر اسبق در همایش فقر و نابرابری آموزشی، با بیان اینکه عدالت آموزشی راه برون‌رفت آموزش و پرورش از مشکلات  فعلی است، اظهار کرد: آموزش و پرورش کوچک انگاشته می‌شود و در اولویت نیست.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش مقوله سهل و ممتنعی است و می‌گویند فضایی فراهم شده و دانش‌آموزان را به آنجا می‌فرستیم. این نگاه کوچک‌انگارانه باعث کسری بودجه سالانه ۲۵ تا ۳۰ درصدی آموزش و پرورش و  دخالت نهادهای حقیقی و حقوقی در آموزش و پرورش شده است. نمایندگان مجلس انتظار دارند که هر کسی آنها می‌گویند مدیر آموزش و پرورش شود.

فانی موضوع تنوع بیش از حد مدارس‌ را از دیگر ایرادات کوچک نگاه کردن به آموزش و پرورش ذکر کرد و افزود: ۲۷ نوع مدرسه نداریم حداکثر ۶ مدرسه داریم که تنوع، باز زیاد است و شامل دولتی، هیأت امنایی، نمونه دولتی، شاهد، استثنایی و تیزهوشان است.

وی اضافه کرد: این تنوع دو خاستگاه دارد که یکی از آنها پول گرفتن از مردم است. یکبار به منطقه‌ای رفتم و دیدم که ۳۰ درصد دانش‌آموزان آن منطقه، تیزهوشان رفته بودند در حالی که نرم جهانی ۲ درصد است.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه حذف سرانه مدارس دولتی از دیگر مشکلات کوچک انگاری مدارس است، اظهار کرد: در این شرایط، پول آب و برق و گاز را مدرسه از کجا بدهد؛ همچنین کوچک انگاری باعث کمبود حقوق معلم و در نتیجه کاهش انگیزه معلم می‌شود. یک میلیون لشکر داریم که نه می‌تواند تحول ایجاد کرد و نه می‌توان با شبیخون فرهنگی مبارزه کند. معلمان اولیا و دانش آموزان ناراضی هستن. واقعا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای آموزش و پرورش هزینه می‌شود اما چه کسی راضی است؟

وی با بیان اینکه معیشت، منزلت معلم زیر سوال است، گفت: میانگین عمر وزرای آموزش و پرورش به جز محمدعلی نجفی، ۲ سال است و با آن هیچ کاری نمی‌توان کرد.

وی با بیان اینکه فضای مجازی در دوران کرونا خیلی باز شد، اظهار کرد: کرونا باعث ترک تحصیل دانش‌آموزان شده است که عدد ۹۶۰ هزار نفر را اعلام کردند. در بهترین حالت، آموزش های مجازی ۶۰ درصد مؤثر است.همچنی تربیت اجتماعی این دو سال تعطیل بود و دانش‌آموزان منزوی و فردگرا شدند. نهادهای مردم نهاد به دلیل اینکه اعضای شان داوطلبانه کار می‌کنند هزینه‌شان کمتر است و دولت‌ها می‌توانند با آنها قرارداد همکاری امضا کنند.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها