|
کدخبر: 271784

اگر فرانسوی دوست دارید، از دیدگاه یک مدرس فرانسه ببینید!

آموزشی اگر فرانسوی دوست دارید، از دیدگاه یک مدرس فرانسه ببینید!

بدون شک پیداکردن یک آموزشگاه زبان آنلاین و یک مدرس زبان آنلاین که در کار خود حرفه‌ای باشد و اطلاعات کافی داشته تا بتواند این اطلاعات را به‌خوبی به زبان‌آموزان منتقل کند کار سختی است. در آکادمی آنلاین زبان تیکا این بار به سراغ یکی از اساتید مجرب زبان فرانسوی یعنی آقای ایلیا داودی رفتیم و اطلاعات مفیدی از ایشان کسب کردیم.

خوشحالیم که با یکی از اساتید برتر تیکا مصاحبه می‌کنیم، لطفاً خودتان را معرفی بفرمائید.

ایلیا داودی هستم و کارشناسی ارشد زبان فرانسه از دانشگاه اصفهان گرفتم و سال ۹۲ فارغ‌التحصیل شدم. تحصیلاتم در کارشناسی ادبیات زبان فرانسه هم از دانشگاه فردوسی مشهد است. ۳۶ سال دارم و متولد سال ۱۳۶۵ هستم. حدود ۶ سال است که در حال تدریس زبان فرانسه هستم. هم ترجمه انجام دادم و هم کار آموزش و در زمان کرونا بیشتر به‌صورت آنلاین کار کردم و بیشتر از اینکه در آموزشگاه‌ها کار کنم به دورکاری روی آوردم.

در مورد سوابق و تحصیلات خودتان توضیح بفرمایید.

به جز تدریس و ترجمه کردن من سابقه کار بازرگانی را هم دارم و برای شرکت‌های مختلفی که برای فرانسه کار می‌کردند، تجربه‌ای کار داشتم ولی به دلیل تحریم‌ها شرکت‌های وارداتی و بازرگانی خارجی خیلی به مشکل خوردند و من دوباره به سمت تدریس برگشتم. ولی در همان ۶ سال مدتی را در آموزشگاه‌های مشهد، اصفهان و تهران کار کردم و در دوره‌های TTC یا آمادگی و تربیت مدرس برای کلاس که در آن موضوعاتی مانند مدیریت کلاس گفته می‌شود شرکت کردم.

چرا تدریس را انتخاب کردید؟

فرانسه

اگر برگردم به قبل از زمان تدریسم، شاید دوست داشتم سینما و یا هنر بخوانم ولی تدریس را دوست دارم به‌خاطر اینکه شما همیشه می‌توانید بحث فرهنگ و هنر را به‌عنوان یکی از پایه‌های اساسی یادگیری یک زبان استفاده کنید. زیرا همیشه زبان در فرهنگ است که تعریف می‌شود و شما باید فرهنگ و محیط اجتماعی را هم در کنار یادگیری زبان یاد بگیرید تا بتوانید بهتر صحبت کنید. در نتیجه تدریس را به دلیل ارتباطش با مخاطب دوست دارم.

متد تدریس خودتان را می‌فرمایید؟

من همیشه به زبان‌آموزان می‌گویم که بهترین شیوه برای یادگیری زبان، شیوه کلاسیک است. یعنی شما باید کلاس بروید و مربی داشته باشید تا به شما کمک کند که برای یادگیری زبان چه‌کارهایی باید انجام دهید و به‌قول‌معروف راه را به شما نشان دهد. همچنین زبان‌آموزان نباید برای یادگیری زبان عجله‌ای داشته باشند. من همیشه در جلسات آزمایشی به بچه‌ها می‌گویم و از آن‌ها می‌خواهم که عجله نداشته باشند زیرا شما نمی‌توانید یک سری چیزها را در خودتان خلق کنید بلکه باید در شما ایجاد شود و باید زمان بگذرد تا در شما ایجاد شود و درونی شود تا بتوانید مثل یک فرانسوی صحبت کنید. درباره منابعی کمک‌درسی باید بگویم استفاده از سایت یوتیوب، دیدن فیلم، انیمیشن، پادکست و... برای زبان‌آموز مفید است و می‌تواند به صحبت‌کردن و آشنا شدن با بافت فرهنگی زبان کمک کند.

خاطره جذاب از دوران تدریس دارید؟

ایفل

بیشترین مسئله‌ای که یک ذره ایجاد طنز می‌کند این است که بچه‌ها وقتی‌ می‌بینند زبان فرانسه چقدر متفاوت است با زبان دیگری مثلاً با زبان انگلیسی بسیار تعجب می‌کنند. هنگامی‌که می‌بینند نوشتار و گفتار بسیار متفاوت است و هنگامی‌که من کلمه‌ای را تلفظ می‌کنم که دور از ذهن آن‌ها است بسیار حیرت‌زده می‌شوند که این برای من جالب و جذاب است.

" برای دیدن لیست بهترین اساتید کلاس خصوصی زبان آنلاین در زبان فرانسه از سایت تیکا دیدن کنید."

وجه تمایز شما با همکارانتان چیست؟

یکی از چیزهایی که من در یادگیری زبان فرانسه مشکل داشتم این بود که گفته می‌شود که اگر برای شما چیزی در زبان فرانسوی عجیب است باید یاد بگیرید و چون وقت کم بود و ما باید سریع از مراحل ابتدایی رد می‌شدیم. اما من سعی می‌کنم تا جای ممکن قواعد تلفظی را به زبان‌آموزان به طور کامل توضیح دهم. همچنین سعی می‌کنم صبرم را بالا ببرم زیرا زبان‌آموز نیاز دارد تا حس کند محیط امنی برای یادگیری دارد. مسئله دیگر این است که من سعی می‌کنم خیلی در بحث صحبت‌کردن از زبان‌آموز ایراد نگیرم زیرا شما باید اجازه دهید که بچه‌ها صحبت کنند. اگر اشتباه کردند سعی می‌کنم با تکرار به‌صورت صحیح و به طور غیرمستقیم به آن‌ها توضیح دهم.

کوتاه‌ترین زمانی که می‌شود زبان را در حد قابل‌قبول یاد گرفت چه مدت هست؟

کوتاه‌ترین زمان برای یادگیری زبان بستگی به این دارد که شما به چه سطحی از زبان می‌خواهید برسید و چه هدفی دارید. به طور مثال بعضی از افراد برای مهاجرت تحصیلی خود زبان فرانسه را به‌عنوان زبان دوم انتخاب می‌کنند و ممکن است خیلی نیازی به این زبان نداشته باشند؛ بنابراین نیازی نیست که زبان فرانسه را به سطح بالایی برسانند. در نتیجه قطعاً مدت‌زمان یادگیری آن نیز کمتر است. اما اگر بخواهیم یک مدت‌زمان استانداردی را در نظر بگیریم باید بگوییم برای هر سطحی از زبان فرانسوی شما به یک ساعت مشخصی برای گرفتن مدرک خود نیاز دارد.

یادگرفتن این زبان، چه فرصت‌هایی برای افراد فراهم می‌کند؟

در این سال‌هایی که تدریس کردم زبان‌آموزان زیادی برای بحث تحصیلی به سراغ گرفتن مدرک زبان فرانسوی آمده‌اند‌. یکی از امکاناتی که یادگیری زبان فرانسه به شما می‌دهد، پذیرش گرفتن در دانشگاه‌های فرانسوی‌زبان است این به این معنا نیست که شما فقط می‌توانید در کشور فرانسه ثبت‌نام کنید بلکه به این معنا است که شما می‌توانید در یکی از کشورهای اروپایی مثل فرانسه، بلژیک و سوئیس یا کشورهای شمال آفریقا که زبان فرانسوی‌زبان رسمی آن‌ها است پذیرش بگیرید.

راهکارهای شما برای ایجاد تعامل با زبان‌آموز چیست؟

ترجیح من این است که کلاس من راحت باشد و اگر زبان‌آموزان می‌خواهند انتقادی بکنند و نظری درباره روش تدریس دارند، بتوانند نظرشان را بیان کنند. همچنین سعی می‌کنم بتوانم علاقه را در زبان‌آموزان ایجاد کنم.

یادگیری زبان جدید چه تغییری توی زندگی افراد به وجود می‌آورد؟

مهم‌ترین تغییری که می‌تواند یادگیری یک زبان برای آدم به وجود آورد این است که افق دید آدم را گسترده می‌کند. زیرا یادگیری یک زبان جدید و مستقیم ارتباط برقرار کردن با محتواهایی که در آن زبان است مانند پادکست، آهنگ، فیلم و... بسیار متفاوت است با زمانی که شما از ترجمه استفاده کنید. در واقع اگر بخواهیم از لحاظ مادی بهش نگاه نکنیم ارزش این قضیه خیلی بالاتر است که شما بتوانید به زبان خودتان محدود نباشید. با یادگیری زبان جدید شما می‌توانید صبر و بردباری بیشتری نسبت به مسائل بنیادین داشته باشید.

یادگیری زبان فرانسوی در تیکا

در پایان امیدواریم مصاحبه بالا با مدرس زبان فرانسوی به شما کمک کرده باشد تا بتوانید درباره انتخاب مدرس برتر زبان فرانسوی بهتر تصمیم‌گیری کنید. اگر دوست دارید در کلاس خصوصی زبان آنلاین تیکا شرکت کنید، می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با پشتیبانی آکادمی آنلاین زبان تیکا تماس بگیرید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها