|
کدخبر: 174452

چرا باید از فیلم‌ های آموزشی برای یادگیری دروس استفاده کنیم؟

هر روز شاهد رشد و شکوفایی روش‌های متنوعی برای آموزش و یادگیری هستیم.‌در شرایط کنونی که دانش آموزان نمی‌توانند در مدرسه حضور یابند استفاده از روش‌هایی که بتواند مفاهیم را عمیق به آن‌ها بیاموزد بسیار دشوار است. یکی از راه‌های استفاده از فیلم‌های آموزشی است. اما چرا باید از فیلم‌های آموزشی برای یادگیری دروس استفاده کرد؟

سبک زندگی چرا باید از فیلم‌ های آموزشی برای یادگیری دروس استفاده کنیم؟

امروزه شاهد وقوع انقلابی هستیم که در صنعت آموزش، آرام و  بی سر و صدا در حال وقوع است.

استفاده مداوم از ویدئو در آموزش و پرورش نکته‌ای را روشن کرده است:

تعداد دانشجویانی که با این روش دسترسی دارند محدود نیست.

امروزه فراخوان گسترده‌ای وجود دارد که به جای تدریس و استفاده از کتابهای درسی سنتی،  اتخاذ  رویکرد کلی گرایانه وجود دارد. مزیت اصلی برای دانش آموزان و معلمان قابل توجه است.  به عنوان ابزاری مکمل، فیلم‌ها کیفیت آموزش و یادگیری در کلاس و همچنین محیط‌های یادگیری را افزایش می‌دهند.

چند دلیل برای محبوبیت فیلم‌های آموزشی

  • تحریک بینایی توجه دانش آموزان را به خود جلب می کند

به نظر می رسد که می‌توان اینگونه‌گفت که زندگی نیز مانند کلاسی است که در آن به صفحه نمایش خیره شده‌ایم. دانش آموزان امروز به طور غریزی انتظار تحریک بصری دارند. تعداد بسیار کمی به تنهایی با استفاده از متن قادر به پاسخگویی هستند. تحریک بینایی تعامل دانش آموز با محتوا یا مفهومی را که قرار است تدریس شود تشویق می‌کند. همچنین باعث ایجاد حافظه بزرگتر در ذهن دانش آموز می‌شود و آموزش با فیلم را برای حفظ اطلاعات عالی می کند.

معلمان همچنین باید به خاطر داشته باشند که گاهی اوقات مفاهیمی که آنها بحث می‌کنند فراتر از واقعیت‌ها و تجربیات دانش آموزان آن‌ها است. درخواست از دانش آموزان برای نوشتن یک پاراگراف توصیفی در مورد بودن در هواپیما مثال خوبی است. این فرض را بر این می گذارد که همه دانش آموزان حداقل یک بار سوار هواپیما شده‌اند. دانش آموزانی که  این‌تجربه را نداشته‌اند نمی‌دانند از کجا شروع کنند. نشان دادن ویدئویی از فضای داخلی هواپیما به آنها بینشی لازم برای توصیف آن را به آنها می دهد.

استفاده از کتاب‌های کمک درسی مانند کتاب‌های مخ می‌تواند به معلمان کمک کند که در صورت نبود گزینه‌ی فیلم به دانش آموزان در آموختن مفاهیم کمک شایانی شود.

فیلم ها برای آموزش مفاهیمی کاربردی و مفید هستند که گام به گام بهتر توضیح داده می‌شوند. هنگامی که دانش آموزان با بخشی از یک فعالیت دست و پنجه نرم می‌کنند، تمام کاری که یک معلم باید انجام دهد این است که فیلم را نگه دارد  تا به آنها اجازه دهد که عقب برگردند. اگر دانش آموزان از فیلم‌ها به تنهایی استفاده می‌کنند، باید از همین روش استفاده کنند.

فیلم-های-آموزشی-2

ویدئو بر سواد دیجیتال تأکید دارد

بسیار مهم است که دانش آموزان سواد مدرسه و دیجیتال را به عنوان دو موضوع جداگانه نبینند. آنها را باید به عنوان مولفه‌های یکپارچه آموزش در نظر گرفت. سواد دیجیتالی مهارت مهمی در قرن بیست و یکم است که شرط لازم برای تقریباً هر شغلی است. هرچه دانش آموزان در مدرسه بیشتر در معرض یادگیری آن باشند اعتماد به نفس و تبحر بیشتری پیدا می‌کنند. دانش آموزانی که فیلم‌های خود را فیلمبرداری، ویرایش و نمایش می‌دهند، مهارت‌های ارزشمندی می‌آموزند.

استفاده از فیلم‌ها در کلاس وقتی همراه با تجهیزات مناسب باشد، موثر است. هرچند اتصال اینترنتی کند می‌تواند تأثیر یک فیلم را خراب کند. اما این امر معلمان را ترغیب می کند ، بسته به کیفیت فیلم و نوع تجهیزات موجود، از ویدئوها در سیستم عامل‌های مختلف استفاده کنند.

 فرصت های تدریس از راه دور به طور گسترده ای گسترش می یابد

بازار دوره‌های آنلاین در حال رونق است. موسسات بیشتری با استفاده از فیلم‌های موجود در اینترنت از این روند بهره می‌برند. این نه تنها اثبات می‌کند که به دانش آموزان بیشتری می‌رسد، بلکه توانایی درآمد موسسه را نیز افزایش می دهد.

مثلا در شرایط امروزه‌ که دانش آموزان از رفتن به مدرسه محروم هستند، استفاده از کتاب‌ها و فیلم‌های کمک درسی مخ می‌توان  آنان را در یادگیری‌ بهتر یاری‌ نماید.

استفاده از فیلم برای دوره‌های آنلاین به این معنی است که موسسات مجبور نیستند برای تدریس یک دوره، کارمند تمام وقت استخدام کنند.

استفاده اخلاقی به احترام به مالکیت معنوی دیگران اشاره دارد. اطمینان حاصل کنید که مجوزهای مناسب فیلم ها را در دوره‌های آنلاین دریافت کرده‌اید.

فیلم-های-آموزشی-3

روش های مختلفی وجود دارد که معلمان می‌توانند از فیلم‌های کلاس استفاده کنند

معلمان می‌توانند از فیلم‌ها به عنوان مقدمه‌ای برای یک مفهوم استفاده کنند. یک فیلم خوب قلاب خوبی برای علاقه مند شدن دانشجویان جوان است.

برای دانشجویان مسن‌تر که آماده‌ی ورود به دانشگاه می‌شوند، استفاده از فیلم‌ها آنها را برای دانشگاه بسیار آماده می‌کند. دانش آموزان را ملزم به یادداشت برداری یا پاسخ دادن به سوالها براساس آنچه شنیده‌اند می‌کند. این امر به شما مهارت شنیداری می‌دهد. این مهارت‌ها را می‌توان در سطوح آموزش عالی که در آن دانشجویان سخنرانی می کنند، به کار برد. معلمان می‌توانند به دانش آموزان نشان دهند که چگونه آنچه را که شنیده‌اند خلاصه کنند و چگونه بین واقعیت‌های اصلی و اطلاعات پیرامونی تفاوت قائل شوند.

کلام آخر

نگرانی همه‌ی خانواده‌ها، این است که فرزندانشان نتوانند امسال، آنطور که باید دروس مختلف را یاد بگیرند. نیاموختن دروس می‌تواند منجر به عدم قبولی در امتحانات باشد.

بیش از همیشه، بار آموزش امسال بردوش خانواده‌ها است. آن‌ها نمی‌توانند مفاهیم را به طور کامل به فرزندانشان منتقل کنند. اما شرایط به نحوی است که حتما باید از روش دیگری آموزش را تکمیل نمود.

روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان با کمک گرفتن از آن مفاهیم را به طور کامل به دانش آموزان منتقل کرد. کتاب‌های درسی مانند کتاب‌های مخ یا فیلم‌های آموزشی که به شیوه‌های مختلف مفاهیم را انتقال می‌دهند از نمونه‌ی این شیوه‌ها است.

آیا شما هم شنیده‌اید که فیلم‌های کمک آموزشی به شما کمک می‌کنند؟ با خواندن این مقاله اکنون می‌دانید که چرا باید از فیلم‌های آموزشی برای یادگیری دروس استفاده کنیم. حال که با این واقعیت آشنا شدید، بهتر است گامی به سمت‌آموزش‌‌ مفهومی بردارید و دانش‌آموزتان را به جشن دانش ببرید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها