|
کدخبر: 223012

فداکاری یک معلم برای تدریس به دانش آموزانش + عکس

معلم آبدانانی که خود زمانی در منطقه عشایری درس خوانده، هر روز با عشق مسیر دشوار و صعب‌العبور ۸۰ کیلومتری دو منطقه عشایری را طی می‌کند تا دل‌هایی را به نور دانش روشن کند.

این قصه به معلمی اختصاص دارد که به عشق چشاندن قطره‌های علم و دانش به دانش آموزان عشابر، از خانه و کاشانه‌شان دل می‌کند و مسیرهای صعب‌العبور را طی می‌کند تا دل‌هایی را به نور دانش روشن کند.

در روزهایی که مدارس کشور به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل است، درس و مشق تعطیل نیست؛ چرا که عشق معلمی غوغا کرده است.

رضا رضایی معلم آبدانانی با ۲۵ سال سابقه تدریس در آموزش و پرورش هم اکنون در دو منطقه عشایری این شهرستان بنام‌های سیاه‌خانی و قدح برای تعلیم و تربیت دانش آموزان این منطقه مسافت رفت و برگشت ۸۰ کیلومتری را طی می‌کند.

تدریس به دانش آموزان عشایری برایم کاری بسیار جذاب است

رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تدریس به دانش آموزان عشایری برایم کاری بسیار جذاب و لذت بخش است، در منطقه سیاه خانی که در ۱۸‌ کیلومتری آبدانان است، ۹ دانش آموز دارم که ۵ نفر از آنان پیش دبستانی و چهار نفر دیگر نیز کلاس اول، سوم و چهارم و همچنین در منطقه قدح نیز یک دانش آموز دختر کلاس پنجم دارم.

وی درباره یک دانش آموز دخترش در منطقه عشایری قدح گفت: در سال‌های گذشته به خاطر قشلاق عشایر به این منطقه، تعداد دانش آموزان بیشتر بود ولی امسال به خاطر خشکسالی، عشایر به این منطقه قشلاق نکردند و در منطقه قدح فقط یک دانش آموز دختر بسیار زرنگ کلاس پنجم هست که به دلیل دور بودن مسافت تا مدرسه‌های دیگر مناطق عشایری، نتوانستم شاهد جا ماندن این دانش آموز از تحصیل شوم به خاطر همین با انتخاب خودم دو روز از هفته به منطقه قدح که در ۴۰ کیلومتری آبدانان است می‌روم و به کار تدریس و آموزش این دانش آموز می‌پردازم.

این معلم ادامه داد: مسیر رسیدن به این مناطق عشایری مسیر دشوار و صعب‌العبور است به خاطر همین صبح زود با موتورسیکلت می‌روم و به دانش آموزان درس می‌دهم.

رضایی با بیان اینکه در زمان جنگ تحمیلی کلاس پنجم ابتدایی را در عشایر و با تلاش معلم دلسوز آن زمان «تیمور صفوی» درس خوانده‌ام، گفت: محرومیت، معصومیت و نیاز دانش آموزان عشایر را با تمام وجود درک کردم و با وجود اینکه می‌توانستم در مدارس سطح شهر کار تدریس را انجام دهم با افتخار درس دادن به بچه‌های عشایر را انتخاب کردم.

وی افزود: این دانش آموزان از استعداد و قدرت یادگیری بالایی برخوردارند و همه ساله جز موفق‌ترین دانش آموزان شهرستان هستند و ما همیشه شاهد آن بوده‌ایم که بسیاری از پزشکان و قضات این شهرستان در این مناطق درس خوانده‌اند و تلاش کردن و توانستن پله‌های ترقی را طی و الان برای خود و جامعه بسیار مفید باشند.

رضایی درد آشنای بچه‌های عشایر است

سید شکرالله برزگر مدیر آموزش و پرورش شهرستان گفت: رضا رضایی یکی از معلمان خلاق و دلسوز است و چون خود بچه عشایر بوده درد آشنای این بچه‌هاست و قدر آنها را می‌داند و بخاطر همین با وجود اینکه می‌تواند به تدریس در مدارس سطح شهرستان بپردازد، تدریس به بچه‌های عشایری را انتخاب کرده است.

وی ادامه داد: دانش آموزان عشایر با وجود تمام سختی‌ها و دور بودن از هر گونه امکانات همیشه در پی علم و دانش بوده و همیشه هم جز موفق‌ترین دانش آموزان این شهرستان هستند.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گفت: ۲۸ مدرسه عشایری در شهرستان داریم که به علت دور بودن چادرهای عشایر از هم، به جای اینکه دانش آموزان تردد کنند معلم برای تدریس به این مناطق تردد می‌کند.

معلم-آبدانانی

منبع: تسنیم

ارسال نظر