|
کدخبر: 270077

جزئیات جدید درباره ارزش دارایی های صندوق ذخیره فرهنگیان

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: توسعه سرمایه گذاری صندوق در حوزه اقتصاد دیجیتال مدنظر است همچنین محاسبه ارزش مالکانه دارایی‌‌های صندوق ذخیره فرهنگیان در حال اجراست و ۸۰ درصد کار انجام شده است.

حمیدرضا نجف‌پور کردی، مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان امروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این صندوق ۱۸ هزار میلیارد تومان دارایی به ارزش دفتری دارد که ارزش روز آن زیاد است و در مراحل کارشناسی برای تعیین قیمت روز هستیم.

وی افزود: صندوق ذخیره فرهنگیان ۴ هلدینگ پتروشیمی، سرمایه‌گذاری، ساختمانی و خدماتی و ۷۳ شرکت دارد.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: در هر مجموعه‌ای مشکلات و چالش‌هایی وجود دارد، در این مجموعه نیز مشکلاتی از جنس پرتفوی سرمایه‌گذاری و پرتفوی پتروشیمی داریم چرا که امروز عرصه پتروشیمی با چالش‌هایی در عرصه متانول مواجه است و این موارد صندوق را با چالش‌هایی مواجه می‌کند.

نجف‌پور کردی ادامه داد: کمیته برنامه‌ریزی استراتژیک شکل گرفته است و مبتنی بر برنامه‌ریزی راهبردی و نگاه بلند‌مدت در تلاش هستیم.

وی مطرح کرد: نیازمندیم وضعیت سودآوری صندوق را ارتقا دهیم، فرهنگیان کشور به لحاظ مالی وضع چندان مناسبی ندارند و در صندوق باید مکمل اقدامات دولت و مجلس برای فرهنگیان اقدام کنیم؛ مبتنی بر شفافیت قواعد حاکمیت شرکتی را عملیاتی خواهیم کرد و به دنبال ایجاد مطلوبیت برای ضریب نفوذ در میان فرهنگیان هستیم.

وی با اشاره به اینکه به دنبال توسعه سرمایه‌گذاری در پتروشیمی‌ها هستیم، متذکر شد: باید از دارایی‌هایی که معلمان در اختیار ما گذاشته‌اند بیشترین بهره حاصل شود همچنین توسعه اقتصاد دیجیتالی و فناورانه از اهدافی است که دنبال می‌کنیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان تصریح کرد: معلمان عضو صندوق عموما در خلا اطلاعاتی هستند و با سازوکارهایی که فراهم کردیم تا معلمان بدانند ما مبتنی بر ماموریت و اهداف، چگونه کار می‌کنیم.

نجف‌پور گفت: امروز کشور در حوزه متانول مشکل دارد و با مجلس، وزیر نفت و شرکت ملی پتروشیمی تعامل داشتیم تا وضعیت دارایی صندوق ذخیره فرهنگیان در حوزه پتروشیمی را بهبود ببخشیم؛ در حوزه تأمین مالی وقتی یک معلم بازنشسته می‌شود انتظار دارد پولی که پرداخت کرده به همراه پول دولت و سود حاصل را دریافت کند، اقداماتی برای تأمین مالی انجام شده است تا معلم بعد از بازنشستگی برای دریافت پول خود نگرانی نداشته باشد.

وی ادامه داد: معلمان اختیار دارند از صندوق نقدینگی دریافت کنند یا در قالب یک بسته محصولاتی به آنها عرضه کنیم که خودشان از بین آنها انتخاب کنند؛ برای ارتقای پتروشیمی‌ و مجموعه دارایی‌ها در حوزه تولیدی مانند ماشین‌سازی اراک و صنایع آموزشی مسیرهایی از جنس تأمین مالی دنبال کردیم که فرهنگیان در آینده نزدیک به شکل محسوس آن را مشاهده می‌کنند.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بیان کرد: صندوف ذخیره، ماشین‌سازی اراک را دارد که می‌تواند ماشین آلات عرصه فولاد کشور را تامین کند بنابراین شرکت‌های زیرمجموعه صندوق مانند پتروشیمی می‌توانند ماشین‌آلات مورد نیاز خود را از این مجموعه خریداری کنند.

نجف‌پور گفت: سند تعاملات راهبردی صندوق ذخیره با وزارت آموزش و پرورش تدوین و به وزیر ارائه شد از سوی دیگر در صندوق انتصابات فامیلی و باندی نداریم؛ در انتصابات سه مولفه داریم، نخست، ارزش‌های حاکم بر نظام، دوم، تخصص و سوم، تعهد.

وی بیان کرد: تلاش کردیم در نهضت ملی مسکن نقش ایفا کنیم و در گام نخست برای فرهنگیان مسکن بسازیم و طرحی آماده شده و در مسیر نهایی شدن است تا بتوانیم در زنجیره تامین مسکن ایفای نقش کنیم.

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان گفت: معلمان انتظار دارند ارزش مالکانه دارایی آنها تعیین تکلیف شود در گذشته زحمات خوبی کشیده شد اما به نتیجه نرسید و اکنون معلمان گلایه دارند.

نجف‌پور اضافه کرد: در ۴۵ روز اخیر ۲۵ جلسه برگزار کردیم و افراد متخصص در حوزه بازار سرمایه و اساتید برجسته اقتصاد را دعوت کردیم و مدل‌هایی طراحی شد تا مشخص شود کل دارایی‌های صندوق ذخیره فرهنگیان به قیمت روز چقدر است و ۲۰ درصد کار باقی مانده تا پس از آن به هیئت امنا ارائه شود پس از آن، مرحله تحویل ارزش را داریم که چگونه به فرهنگیان ارائه خواهد شد باید به فرهنگیان بگوییم در چه بازه زمانی این کار انجام خواهد شد؛ طرح کلی بانک سرمایه در حوزه میاحث کلان تدوین شد تا یک بانک کارآمد باشد میلیارد و اخبار جزئی‌تر آن را در آینده اعلام خواهیم کرد.

۴۰ هزار تومان زیان بانک سرمایه

نجف‌پور با اشاره به اینکه بانک سرمایه در صورت‌‌های مالی ۴۰ هزار میلیارد تومان زیان نشان داده است، مطرح کرد: البته این به معنای اختلاس یا خوردن پول نیست و این رقم بسیار کوچکتر از این حرف‌هاست که بگوییم اموال معلمان حیف و میل شد.

بخش قابل توجهی از بدهی‌ها وصول شد

مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان ادامه داد: پرونده خاطیان صندوق رسیدگی و احکام صادر شده و بخشی در زندان هستند و بخش قابل توجهی از بدهی‌ها وصول شد و همه در تلاش هستند تا بخشی از مطالبات که تاکنون وصول نشده است، حاصل شود.

وضعیت شرکت‌های زیان‌ده صندوق

وی درباره شرکت‌های زیان‌ده صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح کرد: باید بنگاه اقتصادی را مبتنی بر هوشمندی اداره کرد و اقتصاد هوشمند را دانست؛ امروز حتما شرکت‌هایی زیان‌ده داریم که تعداد آنها واقعا کم و نهایتا ۵ مورد است؛ ممکن است شرکت‌های کم‌بازده بیشتر باشد و زیر ۲۰ درصد، وقتی شرایط اقتصاد کشور تورمی است انتظار این است بهره‌وری یک شرکت‌ بالای ۲۰ درصد باشد؛ برخی شرکت‌های خوب و سودده صندوق در بازار سرمایه بالای ۲۰ درصد سود دارند به لحاظ ساختاری ترکیب دارایی‌های صندوق در هلدینگ‌ها دارای اشکالاتی است و اصلاح صاختار پرتفوی سرمایه‌گذاری‌ها مدنظر است همچنین برای شرکت‌های زیان‌ده و کم‌بازده برنامه‌هایی داریم البته اطلاعات شرکت‌های بورسی مشخص است و در جلسات بعدی باید اعلام کنم در حوزه رشد شرکت‌‌های زیان‌ده چه اتفاقاتی افتاد و شاخص سودآوری چه نسبتی رشد داشته است.

وی درباره بدهی دولت به صندوق ذخیره فرهنگیان مطرح کرد: این رقم  ۳۰۶۰ میلیارد تومان تا پایان سال ۱۴۰۰ است و توافقی را با بخش‌هایی از دولت برای وصول این بدهی داشتیم.

منبع: تسنیم
  • ناشناس ارسالی در

    هیچ فرهنگی به صندوق ذخیره اعتمادندارد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها