|
کدخبر: 266104

رئیس دبیرخانه جذب بنیاد ملی نخبگان :

خروج برای ادامه تحصیل، مهاجرت نخبگان محسوب نمی‌شود

مشاور و رئیس دبیرخانه جذب بنیاد ملی نخبگان با اشاره به وظیفه خطیر آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها در امیدبخشی به جوانان و استعدادهای تحصیلی، گفت: کشور برای رسیدن به اهداف تعیین شده نیازمند امید و حرکت جوانان خاصه مستعدان برتر است.

آموزشی خروج برای ادامه تحصیل، مهاجرت نخبگان محسوب نمی‌شود

سعید سهراب‌پور در گفتگو با روزگارما، ضمن بیان اینکه شعار دانشگاه ملی سابق (شهید بهشتی کنونی) امید و حرکت بود، موضوع مهاجرت را یکی از مسائل مهم کشور در حال حاضر دانست و افزود: مهاجرت مسئله بسیار مهمی است اما باید به آن دقیق و کارشناسانه نگاه کرد. به نظر من خروج از کشور برای ادامه تحصیل، مهاجرت نخبگان و متخصصان محسوب نمی‌شود چراکه اساساً علم‌آموزی و آشنایی با آخرین دستاوردهای علمی جهان و ادامه تحصیل در بزرگترین و بهترین دانشگاه‌های دنیا امری ضروری و مهم است.

رئیس اسبق دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد: نکته مهم این است که افراد باید بعد از تحصیل، در چرخه خدمت‌رسانی به جامعه بومی قرار بگیرند و دانشته‌ها و اندوخته‌های خود را برای توسعه و پیشرفت جامعه خود به کار بگیرند. از سوی دیگر متخصصان و سرآمدان ایرانی نیز باید بدانند که گرچه فعالیت در یک شرکت بزرگ و یا تدریس در دانشگاه‌های تراز اول دنیا و یا حتی تحقیق در معتبرترین پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، اعتبار بالایی برای آنان در محیط تخصصی به همراه می‌آورد اما قطعاً در کف جامعه و در بین مردم آن جامعه، آنان کماکان یک خارجی و یک شهروند درجه دو به حساب می‌آیند.

سهراب‌پور با اشاره به برخی از اقدامات انجام شده برای جذب و بکارگیری متخصصان و محققان ایرانی مقیم و غیرمقیم، تصریح کرد: بنیاد ملی نخبگان برای استخدام این افراد در هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف مجوزهای لازم را از دولت اخذ کرده و بعد از بررسی رزومه آنان، افراد را به دانشگاه‌های متقاضی معرفی می‌کند. خوشبختانه در این روند علاوه بر نخبگان جوان داخلی، تعداد زیادی از متخصصان غیرمقیم که از بزرگترین و معتبرترین دانشگاه‌های جهان مانند ام‌آی‌‎تی فارغ‌التحصیل ‌شده‌اند نیز توانسته‌اند در دانشگاه‌های کشور جذب شوند.

وی در پایان این گفتگو، با تاکید بر اینکه علم باید منجر به ثروت‌آفرینی شود، خاطرنشان کرد: جلوگیری از مهاجرت نخبگان و زمینه‌سازی برای مهاجرت معکوس آنان نیازمند حمایت‌ها و مشوق‌های بیشتر دولت است.

 

منبع: همت خبر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها