|
کدخبر: 247695

کوچک انگاری جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش

دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش گفت: مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی داشته‌اند که در حین تصویب آنها به مناسبات و جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش توجه نکرده‌اند. معتقدم یک علتش این است که آموزش و پرورش را کوچک می‌ببینند و کوچک انگاری می‌کنند.

آموزشی کوچک انگاری جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش

مهدی نوید ادهم دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش در میزگرد چالش‌ها و چشم‌اندازها در آیین یکصدمین سال تأسیس شورای عالی آموزش و پرورش که در مدرسه دارالفنون برگزار شد، اظهار کرد: اولین چالش پیش روی شورای عالی آموزش و پرورش، چالش نظری و فلسفی است.

وی افزود: اینکه شورای عالی آموزش و پرورش در دنیای متحول امروز چگونه می‌خواهد ثبات قوانین را حفظ کند و به نیازها پاسخ دهد بسیار مهم است.

نوید ادهم ادامه داد: بارها با نیازهای روز برخورد می‌کردیم که قانونی برای پاسخ به آن نداشتیم و تا می‌آمدیم مصوبه‌ای از سر بگذرانیم از زمان آن پیشامد، می‌گذشت.

وی با اشاره به اینکه دومین چالش به کارکرد نظام آموزش و پرورش در عصر جدید - دوران کرونا و پساکرونا- بازمی‌گردد، تصریح کرد: بسیاری از نوآوری‌ها در گذشته امکان بروز پیدا نمی‌کردند؛ اینکه شورای عالی آموزش و پرورش چگونه می‌خواهد در بروزرسانی کارکردهای آموزش و پرورش نقش ایفا کند از جمله چالش‌ها و بسیار قابل تأمل است.

دبیرکل سابق شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه نوع نگاه به آموزش و پرورش و کارکرد آن در یکصد سال گذشته تقلیل گرایانه بوده است، افزود: یکی از مشکلات اصلی آموزش و پرورش هم همین بوده است که جایگاهش به درستی شناخته نمی‌شده است.

وی چالش دیگر را مناسبات آموزش و پرورش با دیگر مجامع تصمیم‌گیری از جمله مجلس، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مجمع تشخیص مصلحت نظام دانست و اظهار کرد: متأسفانه از این منظر هم جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش به خوبی دیده نشده  است.

نوید ادهم اضافه کرد: به عنوان مثال مجلس شورای اسلامی و شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوباتی داشته‌اند که در حین تصویب آنها به مناسبات و جایگاه شورای عالی آموزش و پرورش توجه نکرده‌اند. معتقدم یک علت این امر آن است که آموزش و پرورش را کوچک می‌ببینند و کوچک انگاری می‌کنند.

نوید ادهم با بیان اینکه چالش دیگر مشروعیت و مقبولیت شورای عالی آموزش و پرورش و مصوباتش است، گفت: اگر بخواهیم دانش‌آموزان و سایر ارکان به مصوبات شورای عالی وفادار باشند باید چه کرد؟ علی رغم همه تلاش‌ها هنوز در این مقوله چالش وجود دارد.

وی افزود: یکی از راهکارها، برخورداری مصوبات از پشتوانه پژوهشی دقیق و به‌روز است؛ اینکه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش پژوهش محور باشد بسیار حائز اهمیت است و باید روی آن تأمل کرد.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها