|
کدخبر: 227500

جزییاتی جدید از حقوق معلمان بعد از جنجال رتبه بندی

با تصویب لایحه رتبه بندی معلمان، وضعیت حقوق و مزایای فرهنگیان وارد فاز تازه ای شده است.

آموزشی  جزییاتی جدید از حقوق معلمان بعد از جنجال رتبه بندی

علیرضا سلیمی در خصوص حداقل دریافتی معلمان نیز افزود: پایه‌ای امسال به حقوق اضافه می‌شود.

عضو هیات رئیسه مجلس گفت نظر مجلس این است که مصوبه رتبه‌بندی معلمان از اول مهر ۱۴۰۰ اجرا و ٣ ماه گذشته نیز حتماً شامل رتبه‌بندی شود.

علیرضا سلیمی در خصوص حداقل دریافتی معلمان نیز افزود: «پایه‌ای امسال به حقوق اضافه می‌شود و براساس رتبه‌ای که معلمان اخذ کرده‌اند، از ۱۰ تا ۵۰ درصد به صورت متغیر به حقوق اضافه خواهد شد؛ براساس رتبه‌ای که معلمان اخذ کرده‌اند افزایش حقوق خواهند داشت.

افزایش اعتبار رتبه بندی معلمان برای سال آینده

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس از تلاش برای ارتقا اعتبار رتبه بندی معلمان در سال ۱۴۰۱ خبر داد.

علی بابایی کارنامی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، درباره رتبه بندی معلمان گفت: لایحه رتبه بعد از ۳۰ سال از سپری شدن مدیریت معلمان بر کلاس‌های کشور یک مطالبه جدی بود که باید عملی می‌شد که با همکاری مجلس یازدهم  دولت سیزدهم اتفاق خوب رخ داد. رتبه بندی معلمان دو هدف را دارد یکی بحث کمی و دیگری بحث کیفی است.

رتبه بندی معلمان  سال ۹۰ شروع شد و هفته گذشته بعد از فراز و نشیب‌های بسیار تصویب شد. به گفته‌ی مسئولان با تصویب لایحه رتبه بندی معلمان، حداقل حقوق معلمان ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان و حدکثر آن حدود ۱۶ میلیون تومان تعیین شد. منابع رتبه بندی معلمان در دولت قبلی ۵ هزار میلیارد تومان دیده شده بود و سقف آن توسط مجلس و با موافقت دولت به ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافت.

«هدف کمی رتبه بندی فرهنگیان پیگیری مطالبات کمی معلمان است تا ارتقا مالی و پرداختی آن‌ها اتفاق بیفتد»  و «بحث دیگر کیفی سازی است تا به این وسیله معلمان ارتقا جایگاه داشته باشند» بابایی کارنامی این دو مورد را هدف لایحه رتبه بندی معلمان می‌داند.

بابایی کارنامی معتقد است که باید آموزش را بر مدار پژوهش قرار داد و با رتبه بندی این مسئله در کل کشور و برای همه معلمان اتفاق می‌افتد و معلم بر این اساس باید هر روز ارتقا پیدا کند و هر ۵ سال این ارتقا بر اساس امتیازات اعمال می‌شود

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: دوران آموزش، سوابق پژوهشی، مسیر طی شده برای پیشرفت کاری، دانشگاه محل تحیل، مدرک تحصیلی از جمله ملاک‌های رتبه بندی است و صف بین حقوق معلم و کارکنان اداری به این شیوه جدا می‌شود و قدرت جدیدی به معلمان داده می‌شود، این جمله را این نماینده مجلس می‌گوید و درباره بودجه رتبه بندی برای سال بعد می‌گوید:  تا سقف ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی در نظر گرفته شده که این مبلغ به حساب معلمان واریز می‌شود و  این مسئله را قدمی به جلو می‌دانیم، قطعا بودجه‌ای که برای رتبه بندی سال ۱۴۰۱ در نظر می‌گیرم بیشتر خواهد بود تا بر اساس مواد و تبصره‌ها برای ارتقا معیتشی رفاهی و شغلی بتوانیم بهتر عمل کنیم.

معلمی که در منطقه محروم کار می‌کند یا از دانشگاه معتبر آمده و پژوهش دارد مبلغ بیشتری می‌گیرد این جمله را بابایی کارنامی می‌گوید.

نقشه جدید مجلس برای افزایش بودجه رتبه بندی معلمان

با وجودی که طبق مصوبات مجلس در لایحه رتبه بندی، حقوق معلمان از ۸ الی ۱۶ میلیون تومان افزایش پیدا می کند اما برخی از نمایندگان مجلس تلاشی تازه‌ای را برای افزایش بودجه نظام رتبه بندی معلمان در بودجه سال ۱۴۰۱ آغاز کرده اند.

 لایحه نظام رتبه بندی معلمان تبدیل به مصوبه شد و در حال حاضر روی میز اعضای شورای نگهبان قرار دارد.نظام رتبه بندی که در کنار ارتقای شان و منزلت و جایگان معلمان، سیاست افزایش حقوق این قشر زحمتکش را مدنظر قرار داده است.

این در حالی است که بودجه این لایحه بر مبنای تصمیم دولت و مجلس ۲۵ هزار میلیارد تومان بسته شد،بودجه ای که برخی آن را کافی و برخی ناکافی می دانند و تاکید دارند که این طرح تحولی بزرگ در نظام آموزشی کشور ایجاد خواهد کرد و نباید فدای کمبود منابع شود.

بر اساس مواد تصویب شده این لایحه، حقوق معلمان از ۸ الی ۱۶ میلیون تومان افزایش پیدا خواهد کرد و طبق تاکیدات نمایندگان کمیسیون آموزش مجلس این لایحه شامل بیش از ۷۰۰ هزار معلم خواهد شد.

اما این پایان کار نبوده و برخی از نمایندگان مجلس تلاشی تازه‌ای را برای افزایش بودجه نظام رتبه بندی معلمان در بودجه سال ۱۴۰۱ آغاز کرده اند.

در همین بخش احمد حسین فلاحی به خبرنگار نماینده گراف می گوید: طبیعتا تلاش ما در بودجه ۱۴۰۱ بر این اساس است که بودجه لایحه رتبه بندی معلمان را مجددا ارتقا دهیم.

این نماینده مجلس این را هم گفت که ما می‌کوشیم حتی بودجه وزارت آموزش و پرورش را در این فرآیند ارتقا دهیم چراکه منابع مدنظر قرار گرفته مورد نقد بوده و دوستان ما درکمیسیون حرفهای زیادی در این بخش دارند.

وی تاکید کرد: همچنین بودجه رتبه‌بندی معلمان و آموزش و پرورش در زمان بررسی بودجه در کمیسیون‌ها در کمیسیون آموزش و تحقیقات به جد مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

به هر حال رویکرد مجلس نشان می دهد که هنوز نسبت به منابع این لایحه دغدغه دارد و این امکان وجود دارد که مجلس یک بار دیگر بودجه این لایحه را دستخوش تغییرات عمده قرار دهد به طوری که سطح کیفی اجرای این لایحه افزایش پیدا کند.

  • یک شهروند از استان اصفهان ارسالی در

    سلام مدیر عامل صندوق ذخیره ی فرهنگیان < br />

    1 - لطفا پاسخ دهید ک ه چرا هنوز سود مالی سال 1400 را به حساب فرهنگیان عضو صندوق ذخیره فرهنگیان واریز نکرده اید؟؟؟؟
    2-جرا کارت اعتباری خ رید به فرهنگیان عضو صندوق ذخیره ندادید؟؟ ؟؟؟
    3-چرامبلغی را که از حقوق هر م اه اعضا کسر می شود دیر به حساب گردش مالی اعضا واریز می کنید؟؟؟؟
    4-چرا اعضا یی از صندوق که حساب خود را تسویه می کنند ویا بازنشسته می شوندپول ان ها را دیر به حساب ان ها واریزمی کنید؟؟؟؟ با تشکر لط فا پاسخگو باشید.

  • اسمعیل دهقان قله زو ارسالی در

    سلام پاداش ذخیره مرخصی های بازنشستگان سال 1400 را پرداخت کنید دوسال گذشت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها