|
کدخبر: 239549

نداشتن مقاله در مصاحبه دکتری چقدر مهم است؟

مولفه‌های مختلفی در موفقیت در مصاحبه آزمون دکتری اثرگذار است که شناخته‌شده‌ترین آن داشتن رزومه پژوهشی از جمله مقاله و کتاب است. این موضوع باعث شده این تصور ایجاد شود که نداشتن مقاله در مصاحبه دکتری مساوی با قبول نشدن است!

در این مطلب به این سوال مهم داوطلبان پاسخ خواهیم داد و خواهیم گفت که بدون داشتن مقاله هم احتمال موفقیت در کنکور دکتری وجود دارد.

نداشتن مقاله در مصاحبه دکتری

مراحل قبولی در آزمون دکتری

جهت پذیرش در آزمون دکتری دو جزء مهم وجود دارد:

1- آزمون کتبی سازمان سنجش: سال‌هاست که کنکور دکتری سراسری و دانشگاه آزاد ادغام شده است. همه داوطلبانی که قصد قبولی در مقطع دکتری از طریق کنکور را دارند لازم است در آزمون سازمان سنجش ثبت نام و شرکت کنند.

 

2- مصاحبه دکتری: از زمانی که نخستین دوره‌های دکتری تخصصی در کشور راه‌اندازی شد، به تنهایی و یا در کنار برگزاری آزمون کتبی، در ارزیابی داوطلبان این دوره نقش داشته است.

از سال 1390 که پذیرش دانشجویان دکتری، شکل رسمی‌تری به خود گرفت و آزمون نیمه‌متمرکز دکتری از سوی سازمان سنجش برگزار شد، باز هم بخش مصاحبه دکتری، اهمیت خود را حفظ کرده و نقش مهمی در پذیرش داوطلبان دوره دکتری دارد.

جهت پذیرش در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی نیز مصاحبه نقش مهمی دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مصاحبه دکتری دانشگاه آزاد کلیک کنید.

مراحل قبولی در کنکور دکتری بدین شکل است:

  • ثبت نام و شرکت در آزمون کتبی سازمان سنجش
  • اعلام نتایج اولیه دکتری از سوی سازمان سنجش (کارنامه اولیه شامل رتبه و نمره تراز)
  • انتخاب رشته دکتری سراسری در سایت سنجش sanjesh.org و انتخاب رشته دکتری دانشگاه آزاد در سایت مرکز سنجش و پذیرش این دانشگاه azmoon.org
  • اعلام نتایج دعوت به مصاحبه دکترا به‌طور مجزا از سوی سازمان سنجش و مرکز سنجش و پذیرش دانشگاه آزاد 
  • شرکت در مصاحبه دکتری (برای دانشگاه‌های سراسری لازم است در مصاحبه هر دانشگاه به طور مجزا شرکت کنید و برای دانشگاه آزاد عموما یک مصاحبه برای همه انتخاب‌ها برگزار خواهد شد.)
  • اعلام نتایج نهایی از سوی سازمان سنجش

چرا مصاحبه دکتری مهم است؟

همه داوطلبان این مقطع چه در کنکور دکتری شرکت کنند و چه به صورت بدون کنکور از طریق آیین‌نامه استعداد درخشان یا پردیس‌ها و واحدهای بین‌الملل بخواهند در دوره دکترا پذیرش شوند، لازم است در مصاحبه شرکت کنند. در واقع پذیرش در مقطع دکتری بدون گذر از مصاحبه دکتری امکان‌پذیر نیست.

بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، تأثیر مصاحبه در پذیرش دکتری 1401، 50 درصد خواهد بود. بدین صورت که پس از برگزاری مصاحبه دکتری از سوی دانشگاه‌ها، نمره مصاحبه داوطلب با نمره‌تراز کسب‌شده در آزمون کتبی میانگین گرفته می‌شود و نمره کل داوطلب محاسبه می‌شود.

نمره کل داوطلبان حاضر در جلسه مصاحبه هر دانشگاه/واحد دانشگاهی قیاس شده و مطابق با ظرفیت، افرادی که بالاترین نمره کل را کسب کرده باشند پذیرفته می‌شوند.

البته متأسفانه طی سال‌های اخیر، دانشگاه‌های اقدام به اعمال حدنصاب نمره مصاحبه دکتری می‌نمایند. بدین صورت که اگر داوطلبی حد نصاب نمره مصاحبه مدنظر دانشگاه را کسب نکند، در آن دانشگاه پذیرش نخواهد شد. حتی اگر به لحاظ مجموع نمره مصاحبه و آزمون کتبی بالاتر از سایر داوطلبان باشد.

موارد مهم در مصاحبه دکتری

نحوه امتیازدهی مصاحبه دکترا جهت پذیرش در دوره آموزشی-پژوهشی با دوره دکتری پژوهش‌محور متفاوت است که در جدول زیر قابل مشاهده است:

الف) دکتری آموزشی- پژوهشی:

1- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 نمره)

2- مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 نمره)

ب) دکتری پژوهش‌محور:

1- سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری (20 نمره)

2- مصاحبه علمی و سنجش عملی (30 نمره)

3- طرحواره (20 نمره)

مولفه‌های مختلف در مصاحبه مانند مقاله و کتاب و .. در قالب سوابق مطرح است. در ادامه برخی عوامل مهم در مصاحبه دکتری را تشریح خواهیم کرد.

تاثیر دانشگاه ارشد در مصاحبه دکتری

یکی از مواردی که در مصاحبه دکتری مورد توجه اساتید خواهد بود؛ محل تحصیل مقاطع قبلی (کارشناسی و ارشد) و نیز معدل مقاطع گذشته است. البته دانشگاه مقطع ارشد و معدل آن عموما اهمیت بیشتری در مصاحبه دارد. اساتید با توجه به این معیار متوجه می‌شوند که اساسا سطح علمی شما چقدر است، چقدر برای درس و دانشگاه وقت می‌گذارید و چقدر علاقمند به تحصیل هستید.

اما ممکن است به هر دلیلی در مقطع ارشد خوب عمل نکرده باشید؛ نگران نباشید. شما با تمرکز بر سایر مولفه‌‎ها به سادگی می‌توانید این مورد را جبران کنید. در سال‌های گذشته برخی داوطلبان از دانشگاه‌های نه چندان مطرح غیردولتی، توانسته‌اند در دوره روزانه حتی دانشگاه‌های سطح ۱ قبول شوند.

امتیاز کتاب در مصاحبه دکتری

تالیف یا ترجمه کتاب نیز می‌تواند در مصاحبه دکتری امتیازآور باشد. این که چه میزان امتیاز به این موضوع تعلق گیرد به سلیقه اساتید و این که چقدر کتاب برایشان مهم باشد بستگی دارد.

نکته مهم این است که امتیاز کتاب‌هایی که توسط انتشارات دانشگاهی یا دولتی چاپ شده باشد عموما بالاتر است. کیفیت کتاب نیز طبیعتا مدنظر اساتید خواهد بود.

تاثیر مقاله در مصاحبه دکتری

در سال‌های اخیر آن‌قدر به داشتن مقاله اهمیت داده شده که این تصور ایجاد شده که بدون مقاله اصلا امکان قبولی در مقطع دکتری وجود ندارد. چند نکته مهم در این زمینه مطرح است:

1- مقالاتی در مصاحبه دکتری ارزشمند هستند که در راستای رشته و زمینه تخصصی داوطلب باشند. بنابراین، صرف داشتن مقاله در مصاحبه دکتری امتیازآور نیست.

2- امتیازی که به مقالات کنفرانسی و مقالات ژورنالی تعلق می‌گیرد یکسان نیست. عموما مقالات منتشرشده در نشریات آن هم نشریات معتبر وزارت علوم و دانشگاه آزاد اهمیت و امتیاز بیشتری نسبت به مقالات کنفرانسی دارند.

3- امتیاز مقالات ژورنالی هم ممکن است در مصاحبه یکسان نباشد. هر چه نشریه معتبرتر و باکیفیت‌تر باشد و مقاله هم کیفیت بهتری داشته باشد، ممکن است اساتید نمره بالاتری هم به آن بدهند. در مورد مقالات کنفرانسی هم همین موضوع صادق است.

4- اساتید از داوطلبانی که تازه از مقطع ارشد فارغ‌التحصیل شده و یا در زمان شرکت در مصاحبه هنوز دانشجوی ارشد هستند، انتظار رزومه پژوهشی قوی و مقالات متعدد ندارند. اساتید با سال‌ها تجربه قطعا متوجه این نکته هستند که دانشجویان ارشد هنوز فرصت زیادی برای نوشتن مقاله نداشته‌اند. در چنین مواردی اساتید سعی می‌کنند با توجه به مولفه‌های دیگری مانند پایان‌نامه کارشناسی ارشد و یا سوالاتی که از داوطلب می‌پرسند، توانمندی او را در پژوهش بسنجند.

5- در رشته‌های مختلف امکان نوشتن و چاپ مقاله متفاوت است. در برخی رشته‌ها ممکن است داشتن چندین مقاله ISI متداول باشد و در برخی ممکن است حتی یک مقاله علمی پژوهشی هم بسیار نادر و ارزشمند باشد. پس تعداد مقاله در مصاحبه دکتری ملاک نیست و در رشته‌های مختلف هم ممکن است متفاوت باشد.

قبولی در مصاحبه دکتری بدون مقاله

خرید مقاله برای مصاحبه دکترا

این امر نه تنها غیراخلاقی است، بلکه بعید است ارزشی برای شما داشته باشد. اساتید عموما متوجه خواهند شد که شما خودتان مقاله نوشته‌اید یا کس دیگری این مقاله را نوشته است! پس از خرید مقاله برای مصاحبه دکتری به شدت دوری کنید.

اهمیت مدرک زبان در قبولی دکتری

داشتن مدرک زبان برای مصاحبه دکتری اجباری نیست؛ اما ارائه­ مدرک معتبر یکی از آزمون‌های زبان ملی یا بین‌­المللی از جمله شاخص‌های ارزیابی داوطلبان در مصاحبه­ آزمون دکتری است. بنابراین، به داوطلبانی که به دنبال کسب موفقیت در مصاحبه دکتری هستند توصیه می‌شود برای به دست آوردن امتیاز این بخش، قبل از شرکت در مصاحبه نسبت به اخذ مدرک زبان اقدام کنند.

اگر به دنبال کسب اطلاعات دقیق درخصوص آزمون دکتری هستید؛ سری به پی اچ دی تست بزنید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها