|
کدخبر: 238193

زنگ خطر یادگیری دانش‌آموزان به صدا درآمد

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش‌وپرورش گفت: با توجه به نتایج ضعیف آزمون‌های تیمز و پرلز خبر داد و گفت: امیدوار هستیم در آزمون پرلز ۲۰۲۱ که باید تا فروردین ۱۴۰۱ برگزار کنیم شاهد ارتقای عملکرد دانش آموزان ایرانی باشیم

فرهاد کریمی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش سنگ زیربنای هرنوع تغییری است که بناست در جامعه اتفاق بیفتد، در پاسخ به پرسشی پیرامون تحلیل و ارزیابی‌های این پژوهشگاه درباره سواد خواندن در دوره ابتدایی اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در پژوهشگاه انجام می‌دهیم طراحی و اجرای مطالعات بین‌المللی تیمز و پرلز است که بیش از  ۲۵ سال است در کشور سابقه دارد.   

کاهش سطح سواد خواندن چهارم ابتدایی‌ها 

وی افزود: آخرین مطالعه درباره پرلز ۲۰۱۶ نشان داد که سطح سواد خواندن بچه‌های چهارم ابتدایی کاهش یافته بود که از جمله دلایل اصلی می‌توان به تغییر کتاب‌های درسی،  ورود معلمان جدید به آموزش‌وپرورش که با فرایندهای آموزشی قبل آشنا نبودند و از سوی دیگر آموزش‌های لازم برای آنها ارائه نشده بود اشاره کرد.

سطح پایین یادگیری ۳۰ درصد از دانش‌آموزان

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه با تغییراتی که در فرایندهای آموزشی و برنامه‌ریزی درسی شکل گرفته بود عملا برخی کتب درسی ظرفیت‌های لازم برای آنکه دانش‌آموز بتواند با مفاهیم ارتباط برقرار کند و ارتباط زنجیره‌ای بین مطالب و آموخته‌ها رعایت شود را نداشتند گفت: ۳۰ درصد دانش‌آموزان ما به پایین‌ترین سطح یادگیری بر اساس نقاط معیار بین‌المللی نمی‌رسند که جزو نقاط ضعف نظام آموزشی است.

چالش‌های دانش‌آموزان با درس «علوم»

کریمی به برخی دیگر از نتایج مطالعات بین‌المللی تیمز ۲۰۱۹ اشاره کرد و گفت: علی‌رغم اینکه کماکان میانگین دانش‌آموزان ما، زیر میانگین بین‌المللی است، اما در سه درس علوم و ریاضی پایه چهارم و ریاضی پایه هشتم نسبت به دوره تمیز ۲۰۱۵ رشد داشته‌ایم. هرچند در علوم پایه هشتم کاهش عملکرد داشته‌ایم و علوم جزو درس‌هایی است که در چند سال اخیر با چالش‌هایی درباره آن روبه‌رو بوده‌ایم.

برگزاری آزمون پرلز ۲۰۲۱ تا فروردین ۱۴۰۱

وی ادامه داد: امیدوار هستیم در آزمون پرلز ۲۰۲۱ که باید تا فروردین ۱۴۰۱ برگزار کنیم شاهد ارتقای عملکرد دانش آموزان ایرانی باشیم. به طور کلی در تیمز ۲۰۱۹ نسبت به تیمز ۲۰۱۵ از چهار مولفه‌ای که ارزیابی شد در سه مولفه رو به رشد بودیم. البته هنوز به میانگین بین المللی نرسیدیم و تلاشمان این است که با تدوین برنامه کیفیت بخشی که در شورای عالی آموزش‌وپرورش در حال تصویب است بتوانیم شاهد ارتقای عملکرد دانش‌آموزان باشیم.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه بر اساس نتایج تیمز ۲۰۱۹ که دانش آموزان را در پایه‌های چهارم و هشتم دربرمی‌گیرد و همچنین پرلز ۲۰۱۶ که دانش آموزان پایه چهارم را در برمی‌گیرد، یک طرح مداخله‌ای مستخرج از نظرات و دیدگاه‌هایی از سراسر کشور، دانشگاه‌ها و مراکز علمی، تدوین کرده‌ایم که اگر تصویب و اجرایی شود می‌توانیم شاهد ارتقای عملکرد دانش‌آموزان ایرانی در پایه چهارم و هشتم باشیم.

 

 

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها