|
کدخبر: 223898

تاکید رهبر انقلاب درباره معیشت معلمان

رهبری در دیدار با معلمان خطاب به معلمان فرمودند که شما "افسران سپاه پیشرفت" کشور هستید! اما چه میزان، مسئولان کشورمان به این اعتقاد رهبری توجه کردند و حتی در بحث معیشت نیز رهبری بار‌ها به این مسئله تاکید کرده و تذکر دادند.

"فائزه فداکار" معلم و دارنده مدال نقره المپیاد کشوری که در دیدار مقام معظم رهبری با نخبگان، دیدگاه‌های خود را در حضور ایشان مطرح کرده بود  اظهار کرد: بحث معیشت نه تنها برای معلمان بلکه برای تمامی اقشار جامعه مسئله بسیار مهمی است؛ باید بگویم که امروز وضعیت اقتصادی بسیار نابسامانی است، اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم، رفع هرگونه تبعیض در جامعه است؛ شاید اگر در ساختار‌های پرداخت، عدالت حاکم بوده و پرداخت‌ها عادلانه باشد معلمان و تمام اقشار جامعه همراه‌تر باشند.

فداکار تصریح کرد: در حوزه نظام آموزش و پرورش مسائل بسیار زیادی وجود دارد؛ شاید بحث شرکت‌های دانش‌بنیان و بحث‌های دیگر، نمود محصولات اقتصادی دارد یعنی می‌شود فرایند اتفاق افتاده را در معرض نمایش گذاشت و یک محصول اقتصادی یا یک محصول فناورانه را به نمایش گذاشت، اما عرصه تعلیم و تربیت اینطور نیست یعنی فرایندی که معلمان به عنوان عناصر تعلیم و تربیت در آن دخیل هستند یک محصول اجتماعی دارد که شاید نشود آن را به صورت عینی و ملموس نشان داد.

این بانوی نخبه تصریح کرد: هویت نیروی انسانی آینده‌ساز کشور ما در آموزش و پرورش ساخته و پرداخته می‌شود و تربیت نیروی انسانی به عنوان مهم‌ترین عامل در رونق اقتصادی، شکوفایی‌ها و تحول‌ها در آموزش و پرورش رقم می‌خورد و بنابراین باید مورد توجه جدی مسئولان قرار بگیرد. معلمان مهم‌ترین عناصر این نظام هستند و باید به آن‌ها توجه ویژه‌ای صورت بگیرد. امروز شاهدیم که بی‌صداقتی در رفتار‌ها نسبت به معلمان صورت می‌گیرد و معمولاً دولت‌ها در این زمینه با فریب رتبه‌بندی، با وعده‌های داده شده، عدم اجازه حضور در عرصه‌های سیاست‌گذاری، طراحی‌ها، اجرا و مدیریت و محدود کردن معلمان در چارچوب کلاس‌های درس به معلمان خیانت کردند.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) می‌فرمودند که معلمی شغل انبیاست؛ ما آن را در تعریف و تحسین از جایگاه معلم به ویژه ایامی که منتسب به معلمان به ویژه در اردیبهشت است، خیلی می‌گوییم و تقدیر و تشکر می‌کنیم در حالی که این یک نظریه پایه از هویت معلم از نقش‌آفرینی معلم است؛ کار انبیا رهبری جریان‌های اجتماعی و مبارزه با ظلم‌ها و جریانات ضدانسانیت و ضدبشری بوده است بنابراین جامعه و مسئولان باید آن را بپذیرند که معلمان فراتر از کلاس‌های درس دیده شوند.

فداکار با اشاره به انتظارات معلمان از وزارتخانه آموزش و پرورش متذکر شد: سؤال معلمان از وزارتخانه این است که چرا از معلمان سؤال نشد و نقش معلمان در تعیین وزیری که معمولاً یک وزارتخانه بی‌ثبات بوده است هیچ کجا دیده نشده است و نظرات آن‌ها اعمال نشد و اینکه ملاک‌ها و معیار‌های آن‌ها چه بوده است؟ که این مسائل باعث شده است که معلمان نسبت به دولت و وزارتخانه دید منفی پیدا کنند بنابراین باید در ساختار‌ها بازنگری شده و در تعریف معلمان و نقش‌آفرینی آن‌ها نیز این بازنگری و بازتعریف اعمال شود.

وی با اشاره به مشکلات ساختاری این حوزه تصریح کرد: یکی از مشکلات ساختاری تمرکز بیش از اندازه و افراطی است که همیشه از وزارتخانه به ادارات کل، از ادارات کل به ادارات مناطق و از آن‌ها به مدارس، بخشنامه‌ها و دستورات مختلف ابلاغ می‌شود و ما هم اجراکننده و مجری هستیم؛ این موضوع تا جایی پیش می‌رود که حتی اگر در مواردی تفویض اختیار شود باز هم ممکن است مدارس بیم آن را داشته باشند که اگر بخواهیم کاری را با اختیار خودمان انجام بدهیم باید به دستگاه‌ها پاسخگو باشیم و منتظر تصمیمات دستگاه‌های بالاتر از خودشان می‌مانند. خوب این یک مشکل است و این تمرکز بیش از اندازه باید شکسته شده و سهم و نقش معلمان دیده شود.

این بانوی نخبه ایرانی درباره موضوع گزینش معلمان گفت: امروز درگاه‌های ورود به شغل مقدس معلمی بسیار زیاد است؛ علی‌رغم آنکه تاکید می‌کنم که در بین تمامی همکاران ما چه عزیزانی که از طریق آزمون استخدامی یا ماده ۲۸ جذب می‌شوند و چه عزیزانی که از طریق دانشگاه فرهنگیان یا ورودی‌های دیگری جذب آموزش و پرورش می‌شوند، قطعاً معلمان متعهد، دلسوز و در سطح علمی خوبی داریم، اما تعدد در درگاه‌های ورودی گزینش‌ها، معیارها، دقت‌ها و صلاحیت‌های حرفه‌ای با اختلال مواجه می‌شود که این یک آسیب است. تاکید مقام معظم رهبری بر دانشگاه فرهنگیان بوده و هست تا جایی که فکر می‌کنم در کنار دانشگاه‌های نظامی، تنها دانشگاهی که در سال‌های اخیر با قدوم خود دانشگاه را متبرک کرده‌اند، دانشگاه فرهنگیان بوده است.

فداکار ادامه داد: مقام معظم رهبری تنها حامی و پشتیبان دستگاه تعلیم و تربیت در مقام عمل و نه در مقام نظر بوده‌اند؛ رهبری در جلسه اخیر خود با نخبگان علمی کشور در انتهای جلسه و در جمع‌بندی بیاناتشان فرمودند که شما هم باید خودتان را آماده کنید، جای خودتان را پیدا کنید اینکه در پیشرفت کشور، در کجا قادر به نقش‌آفرینی هستید؛ رهبری در دیدار با معلمان خطاب به معلمان فرمودند که شما "افسران سپاه پیشرفت" کشور هستید! در واقع رهبری خطاب به جمع نخبگانی می‌گویند که جایگاهی که می‌توانید برای پیشرفت کشور در آن نقش‌آفرینی کنید را پیدا کنید و در جای دیگر نیز سهم و نقش معلمان را بیان می‌کنند که شما افسران سپاه پیشرفت کشور هستید.

وی گفت:، اما چه میزان دستگاه‌ها و مسئولان کشورمان به این اعتقاد رهبری توجه کردند و حتی در بحث معیشت نیز مقام معظم رهبری در تمامی نشست‌هایی که با معلمان داشتند، بار‌ها به این مسئله تاکید کرده و تذکر دادند، اما چقدر اجرا شده است و معلمان جدی گرفته شده‌اند؟ من امیدوارم در این سال‌هایی که بنیاد ملی نخبگان شکل گرفته است این نخستین بار است که به یک معلم در جلسه دیدار نخبگان با مقام معظم رهبری تریبون سخنرانی داده شده است و امیدوارم نقطه آغازی برای توجه جدی مسئولان به جریان نخبگانی معلمان باشد.

فداکار با اشاره به موضوع مهاجرت نخبگان یادآور شد: جریان نخبگانی آموزش و پرورش به دلیل ضعف ساختاری وزارت آموزش و پرورش برای اقناع این عزیزان یعنی اقناع توانمندی‌های آن‌ها و پاسخ به نیاز‌های آن‌ها از آموزش و پرورش مهاجرت می‌کنند که این نیز یک آسیب بزرگ است؛ فرزندان ما باید در سال‌های حساس حضورشان در دستگاه تعلیم و تربیت کشور رشد کنند، هویت آن‌ها ساخته شده و تربیت شوند، اما مشاهده می‌کنیم که به دلیل این ضعف‌ها، بی‌دقتی‌ها و بی‌توجهی مسئولان، این جمعیت نخبگانی که وارد آموزش و پرورش می‌شوند ناامید و مایوس شده و کوچ می‌کنند که برای این معضل باید تدبیری اندیشیده شود.

این بانوی نخبه ایرانی گفت: زمانی که فردی به عرصه تعلیم و تربیت ورود پیدا می‌کند، قطعاً دغدغه آن را دارد یا حداقل می‌توانیم بگوییم که علاقه‌مند به این حوزه است و این توانمندی را در خودش حس کرده است که با یک باور‌ها و ارزش‌هایی می‌آید و قصد دارد تا آن‌ها را به ظهور و بروز برساند، اما می‌بینید که دست و پایش بسته است. گاهی اوقات به دلیل تمرکز و شدت تمرکزی که وجود دارد، باید صرفاً مجری باشد یا گاهی اوقات به دلیل مشکلات معیشتی است و دیگر قادر به تحمل آن نیست.

وی گفت: گاهی عدم توجه به توانمندی‌های شخص در بحث مدیریتی، اجرا و سیاست‌گذاری است که اجازه ورود به شخص داده نمی‌شود و سهم فرد از آموزش و پرورش به همان کلاس درس محدود می‌شود؛ ورود به عرصه تعلیم و تربیت و ورود به جایگاه خطیر معلمی برای برخی از افراد چنان آسان انجام می‌شود که منجر به یک ناهمگونی می‌شود

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر