|
کدخبر: 223130

کاهش درصدهای افزایش حقوق در رتبه بندی معلمان

دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی با اشاره به رتبه بندی معلمان از کاهش درصد های افزایش حقوق خبر داده است.

فرج کمیجانی دبیرکل مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در خصوص اخرین خبرها از نظام رتبه بندی معلمان در تویتی نوشته است: متاسفانه خبرهای بدی از لایحه نظام رتبه بندی معلمان به گوش می رسد گویا دولت و مجلس تفاهم کردند رتبه بندی را با رقم ١٢٥٠٠ میلیارد تومان با اجرا از ٣١شهریور٤٠٠سرهم کنند در صدها را از ٢٥درصد به ( ٢٠ درصد برای پایین ترین رتبه ) و ٧٥ درصدرا به ( ٦٠ ٪ برای بالاترین رتبه )تنزل داده اند.

پیش از این اعلام شده بود:برابر نظر اعضای کمیسیون برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۲۵ درصد، مربی معلم ۴۵ درصد، استادیار معلم ۶۰ درصد، دانشیار معلم ۷۰ درصد و استاد معلم ۷۵ درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده می‌شود.

دومینوی تقاضای افزایش حقوق کارکنان دولت با تصویب رتبه بندی

غلامحسین کرمی دبیر کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در مورد بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت: آقای میرکاظمی؛ رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در جلسه علنی صحن مجلس در رابطه با بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان گفت که دولت تا ۲۵ هزار میلیارد تومان را به بحث رتبه‌بندی معلمان اختصاص می‌دهد و بیش از این مقدار در توان دولت نیست. نماینده مردم دشتی و تنگستان در ادامه گفت: اما به اعتقاد من بودجه لازم برای آن که رتبه‌بندی با مواد فعلی که در کمیسیون آموزش به تصویب رسیده‌ است بخواهد به درستی اجرا شود قطعاً خیلی بیشتر از این است و من فکر می‌کنم بودجه لازم حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.کرمی در پایان با تاکید بر لزوم مهار تورم در کشور گفت: ما نمی‌توانیم از یک طرف بحث تورم افسار گسیخته را رها کنیم و صرفا به دنبال افزایش حقوق باشیم بلکه باید همه جوانب را در کنار هم ببینیم و برای عموم مردم و منافع ملی تصمیم گیری کنیم.

همسان سازی یا رتبه بندی؟

 پس اصلاح جدید لایحه رتبه بندی معلمان در کمیسیون آموزش و توضیحات رئیس این کمیسیون درباره افزایش حقوق ها و میزان حداقل حقوق ها معلمان به نتیجه رسیده اند که اجرای رتبه بندی فرهنگیان اکثر معلمان در رتبه های یک و دو نهایت سه قرار خواهند گرفت و میانگین افزایش ها همان ۳۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود. بر همین اساس آنها معتقدند  چنین افزایشی تاثیری در معیشت آنها نخواهد داشت و بهتر است دولت همسان سازی حقوق معلمان با کارکنان دولت را در دستور کار خود قرار دهد.

اکثر فرهنگیان در کدام رتبه قرار می گیرند؟

 لایحه رتبه بندی معلمان به زودی در صحن مجلس بررسی خواهد شد. بررسی این لایحه دو روز پیش در کمیسیون اجتماعی به پایان رسید. پس از آن منادی رئیس کمیسیون آموزش از افزایش بین ۲۵ تا ۷۵ درصدی حقوق معلمان خبر داد. به طوری که برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۲۵ درصد، مربی معلم ۴۵ درصد، استادیار معلم ۶۰ درصد، دانشیار معلم ۷۰ درصد و استاد معلم ۷۵ درصد افزایش حقوق اعمال می شود. اما معلمان می گویند با توضیحاتی که منادی داده است همترازی با ۸۰ درصد حداقل حقوق بعد اعمال درصد ها خواهد بود که عملا تمام معلمان کف حقوقی اعلام شده را  رد میکنند. به طوری که شاید در سال اول برای نو معلمان کمی خوب به نظر بیاد اما بعد از دو سال بی اثر میشود. با توجه به این توضیحات رتبه ۴ و ۵ شامل هر معلمی نخواهد شد و دقیقا مثل طرح دولت نهایت ۱۰ درصد  افزایش حقوق حتی کمتر شامل این رتبه ها شوند که آن هم قطعا با شرایط خاص مثل داشتن دکتری و مدیریت و ....خواهد بود. همچنین  اکثر معلمان در رتبه های یک و دو نهایت سه قرار خواهند گرفت که میانگین افزایش ها همان ۳۰ تا ۳۵ درصد خواهد بود. معلمان می گویند اجرای رتبه بندی فرهنگیان به هیچ وجه مشکلات معیشتی معلمان را حل نخواهد کرد.

در رتبه بندی معلمان ابتدا همه با توجه به امتیازاتشان در رتبه های پنج گانه قرار می گیرند و از درصدی افزایش بهره مند خواهند شد؛ اما در ادامه برای کف حقوق و تازه استخدام هایی که غالبا در رتبه آموزشیار مربی قرار میگیرند و شامل ۲۵ درصد افزایش حقوق می شوند امتیاز دیگری نیز وجود دارد تحت عنوان همسان سازی ۸۰ درصدی با کف حقوق هیئت علمی ها.به این‌صورت اگر با افزایش ۲۵ درصدی حقوق آنهایی که لیسانس دارند به ۵۹۰۰ یا آنهایی که ارشد دارند به ۶۹۰۰ نرسد، در بندی تحت عنوان تفاوت تطبیق این تفاوت جبران‌ خواهد شد. به عبارتی در هر صورت حداقل حقوق معلم با مدرک‌ کارشناسی ۵۹۰۰ و با مدرک‌ کارشناسی ارشد نیز ۶۹۰۰ می‌شود.

نحوه اختصاص رتبه ها و میزان افزایش حقوق در رتبه بندی معلمان

لایحه رتبه بندی معلمان پس از بررسی در کمیسیون آموزش به صحن علنی مجلس ارجاع شد و به نظر می رسد به زودی در صحن مورد بررسی قرار گیرد. در این میان اما امروز منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس توضیحاتی درباره نحوه قرار گرفتن فرهنگیان در رتبه ها و میزان افزایش هر رتبه در رتبه بندی فرهنگیان ارائه کرد.به گفته او تشخیص قرار گیری در هر رتبه با هیئت ممیزه استان است. به طوری که ممکن است معلمی با ۲۰ سال سابقه در رتبه ۲  بامربی قرار بگیرد. افزایش حقوق معلمان بین ۲۵ تا ۷۵ درصد خواهد بود. توضیحات بیشتر را در ویدئو زیر ببینید.

جزییات افزایش حقوق معلمان پس از رتبه بندی فرهنگیان

علیرضا منادی سفیدان در تشریح نشست (یکشنبه، ۱۸ آبان ) کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، عنوان کرد: در نشست امروز بررسی مواد لایحه رتبه‌بندی مجلس به پایان رسید و این لایحه با اعمال تغییراتی راهی صحن علنی مجلس می‌شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس افزود: برابر نظر اعضای کمیسیون برای معلمان با رتبه آموزشیار معلم ۲۵ درصد، مربی معلم ۴۵ درصد، استادیار معلم ۶۰ درصد، دانشیار معلم ۷۰ درصد و استاد معلم ۷۵ درصد به مجموع حقوق، مزایا و فوق‌العاده‌های مستمر و ارقام مندرج در احکام کارگزینی معلمان افزوده می‌شود.

منادی تصریح کرد: همچنین بر اساس مصوبه کمیسیون آموزش معلمان نباید از ۸۰ درصد حداقل مجموع حقوق و فوق‌العاده‌های اعضای هیئت علمی، مربی آموزشیار و مربی دانشگاه‌های وزارت علوم دریافتی کمتری داشته باشند و این بند مهم با نظر کمیسیون باقی ماند.وی یکی دیگر از تغییرات لایحه رتبه‌بندی معلمان را حذف بند مربوط به لزوم تمام وقت بودن معلمان برشمرد و گفت: با نظر اعضای کمیسیون موضوع مربوط به تمام وقت بودن معلمان وزارات آموزش و پرورش حذف شد تا نگرانی‌ها از بابت تدریس ۳۰ ساعته معلمان در آموزش و پرورش برای معلمان برطرف شود.

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس از ارائه لایحه رتبه‌بندی به صحن مجلس خبر داد و یادآور شد: این لایحه با تغیرات اعمال شده در کمیسیون راهی صحن مجلس خواهد شد.

منبع: راهبرد معاصر
  • یلدا ارسالی در

    لعنت بر شما ظالمان واقعی که حق مردم رو ا ینگونه چپاول می کنید

ارسال نظر