|
کدخبر: 213546

گلایه معلمان نسبت به بی عدالتی و تبعیضی که به فرهنگیان می شود

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: اگر نخ تسبیح تربیت ما دچار تشتت شود با یک ولنگاری تربیتی و فرهنگی مواجه می‌شویم.

حسین تاریخی دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان درباره جایگاه نوجوانی در کشور، اظهار کرد: متولی حوزه نوجوان مشخصا ساختار رسمی نظام تعلیم و تربیت کشور یعنی آموزش و پرورش است و معتقدم اینکه ساختار یا جایگاه جدیدی برای تولی‌گری حوزه نوجوان ایجاد شود، از اساس اشتباه است بلکه ساختار فعلی باید کارآمد شود.

وی ادامه داد: معتقدم شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیر در حوزه دانش‌آموز که رئیس‌جمهور، رئیس این شوراست، ساختار کاملا با اختیار و با ظرفیت است که بتواند این حوزه را پوشش دهد.

تاریخی با اشاره به اینکه مهدهای کودک هم نهادهای مختلف در آن حضور داشتند با آموزش و پرورش تجمیع شد، گفت: موضوع تربیت حتما زمان‌بر است و باید برخوردار از یک نخ تسبیح مشترک باشد؛ اگر نخ تسبیح تربیت ما دچار تشتت شود با یک ولنگاری تربیتی و فرهنگی مواجه می‌شویم. 

وی اضافه کرد: شاهد هستید که نحله‌های متنوع و متکثری در موضوع و مفاهیم تربیت وجود دارد که اگر در ساختار فرایند اجرایی و عملیاتی‌اش این تشتت اتفاق بیفتد، به نظر می‌رسد که موجب می‌شود نسل آینده ما دچار تعارض شود پس لزوما متمرکز شدن این مسأله در یک جایی که بتواند راهبری متمرکز انجام دهد، نه تنها ایراد نیست بلکه نشان دهنده عقل عاقله هست که تأمل از پایین به بالا انجام می‌دهد.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با تاکید بر ضرورت کارآمدی عناصر و اجزای ساختاری این حوزه گفت: یکی از چالش‌ها این است که نگاه به آموزش و پرورش از بیرون، دستگاهی هزینه بر است. تا وقتی این نگاه نسبت به آموزش و پرورش وجود داشته باشد وقوع برخی مشکلات و  آسیب‌ها را شاهد خواهیم بود. از سوی دیگر معیشت معلمان به یکی از مهمترین اولویت‌های سیاستگذاران و دست‌اندرکاران در سنوات گذشته تبدیل شده است. البته این دغدغه به حق است و اگر معلم ما فراغت فکری در حوزه معیشت نداشته باشد چه طور می‌توان از او توقع داشت که هنگام تدریس و در مواجهه با دانش‌آموز کار جدی و عمیق انجام دهد؟.

تاریخی ادامه داد: معلمان از  بی عدالتی و تبعیض با سایر کارمندان دولت گلایه دارند. این تصویر به اشتباه شکل گرفته که معلمان به دنبال افزایش حقوق هستند؛ در حالی که اصل مسئله برقراری عدالت در پرداخت‌ها است. نگاهمان این نباشد که این دستگاه هزینه‌بر است. به طور حتم دستگاهی که یک میلیون نفر عائله دارد، هزینه‌هایش اجتناب‌ناپذیر و بالاتر از دیگر دستگاه‌های اجرایی است. منابع در کشور وجود دارد، اما دغدغه اصلاح نظام پرداخت وجود ندارد. این بی‌انصافی است که بگوییم معلم‌ها فقط هفت، هشت ماه کار می‌کنند. کار معلم تنها در ساعات حضور در مدرسه خلاصه نمی‌شود و نقش‌آفرینی‌اش محدود به مدرسه نیست.

وی با بیان اینکه رتبه بندی معلمان به یک دغدغه بزرگ تبدیل شده، در حالی که این‌قدر پیچیده نیست که بخواهد تا این اندازه طول بکشد گفت: تا وقتی بخواهیم این طور جلو برویم، مسئله "دانش‌آموز" در اولویت قرار نمی‌گیرد. این امر همت همگانی می‌طلبد و اگر حل شود کشور، فرصت تمرکز روی فرایند تربیتی را پیدا کند.

دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان با اشاره به فرارسیدن هفته نوجوان گفت: حال با درنظر گرفتن این شرایط باید دید مواجهه با دانش‌آموز چگونه است. چرا سندتحول بنیادین پس از ۱۰ سال هنوز اجرا نشده است؟ میزان کارآمدی محتوای کتب درسی چقدر است؟ نسبت مهدکودک با دبستان و دبیرستان چیست؟ آیا ساختار پرورشی مطلوب است؟ از این موضوعات غفلت می‌شود که البته به معنای ناکارآمدی عرض و طول نیست، بلکه همین ساختار فعلی می‌تواند پاسخگوی نیازها باشد به شرط اینکه همین ساختار مورد توجه باشد، نه مسائل جنبی و حاشیه‌ای که گرفتار آن شده‌ایم.

 

منبع: فارس
  • بی باک ارسالی در

    پسر خودم کلاس نهم هست دوساله تو خونه هستن به خاطر کرونا فوق العاده پرخاشگر بی ادب خلاصه اشک منو در میاره وحتی درس نخوند همشون با تقلب به اینجا رسیدن من ازش ناراضی هستم چون مدارس روتواین دوسال بستن خدا لعنت کنه باعث وبانیشو قبل از کرونا پسری عالی بود از هر جهت دعا میکنم مدارس باز بشند الهی خدا تمام معلمان ایرانم رانگه داره که اگه معلمان نباشن ما خاکبرسریم

  • محمدامین میناوند ارسالی در

    بسم الله الرحمن الرحیم
    « و اسـتـقـ م کـمـا امـرت و لا تـتـبـع اهـواءهـم و ق ـل آمـنت بما انزل اللّه من کتاب و امرت ل اعدل بینکم»(شوری/ 15)
    فرهنگیان گرا نقدر، لایحه ی بودجه کشور به مجلس رفت
    با سلام و احترام

    استحضا ر دارید انقلاب اسلامي ايران, به رهبری ام ام عزیز و فداکاری مردم شریف کشورمان و با هدف اجراي احكام و ارزش‏هاي الهي, دفاع ا ز حقوق مظلومان، رعايت عدالت اجتماعي ، نف ي تبعيض و مبارزه با مفاسد و... و با تقدی م هزاران شهید گرانقدر و اسارت و جانبازی و رنج های فراوان انسان های پاک شكل گرفت و به پيروزي رسيد.

    حالا به ن ظر شما چرا:
    1- موضوع عدالت و رفع ت بعیض به ویژه در حق فرهنگیان به صورت کلی مورد غفلت و بی مهری قرار گرفته است ؟
    2- ضمن احترام به کارکنان تمام ادارات و نهادها، چرا آب و فاضلاب بهتر از تعلیم و تربیت است ؟
    3- چرا قاضی و نظامی و صدا و سیما و کمیته امداد و... بر آموزش و پرورش برتری دارند ؟
    4- چرا حقوق و رفاهیات بانک ها و مخابرات و پست و نفت و... نسبت به نظام تعلیم وتربیت ، قابل م قایسه نیست ؟
    5- چرا ارزش و منزلت م علم در رژیم منفور و فاسد پهلوی با نظام ج مهوری اسلامی قابل مقایسه نیست ؟
    6- چرا مقام و منزلت معلم و توجه به وضعیت م عیشتی او در ایران با دیگر کشورها متفاوت است ؟
    7- چرا دین و قانون و دولت و. .. یکی است ، اما تنها فرهنگی است که از ر فاهیات و حقوق قانونی خویش محروم و نسبت ب ه دیگر ادارات و نهادهای موجود در کشور مو رد تبعیض و بی عدالتی قرار می گیرد؟
    8- چرا مقام معظم رهبری و علما و مراجع ب ه وظیفه شرعی و دینی خود در خصوص اصل مهم و اساسی عدالت که در مورد معلمان اجرا نمی شود ، عمل نمی کنند؟
    9- چرا همه ی ادارات در قبال خدماتی که انجام می دهند ، هزینه آن را از مردم می گیرند ، چرا آموز ش و پرورش شهریه را نمی گیرد ؟ کجای قانون قید شده است که باید هزینه آموزش رایگان از جیب معلمان پرداخت شود .
    10- چرا دولت از طریق یارانه هزینه ی آموزش رایگا ن را پرداخت نمی کند و آموزش و پرورش از ح ق خود محروم می شود ؟
    11- چرا هزینه آموزش رایگان ، پزشکان میلیاردی و نجومی بگیران و حتی دانش آموزان اقشار متوسط جام عه که ماهانه مبالغ زیادی هزینه فضای مجاز ی می کنند ، و دانش آموزانی که با خودرو ه ای چند صد میلیونی رفت و آمد می نمایند، ب اید از جیب معلمان پرداخت شود ؟
    12- چرا ما فرهنگیان به تکلیف دینی خود در مق ابل ظلم و بی عدالتی مسئولین در حق خود ، بی تفاوت هستیم ؟ و مهمتر از همه در اعترا ضاتی که صورت می گیرد به جای پا فشاری و ا صرار بر رفع تبعیض و اجرای عدالت ، با 10 درصد افزایش حقوق ، که صد در صد آن هم با نصف حقوق سایر ادارات برابری نخواهد کرد ، قانع می شویم ؟
    13- چرا در اعتراضا ت به وعده و وعیدهای دروغین مجلس و دولت ، زود باور می کنیم و قبل از اینکه به نتیج ه قطعی برسیم ، به درخواست های خود پایان می دهیم ؟ چند بار باید مسئولین را آزمود .
    14- لایحه ی بودجه به مجلس رفت ، همچنان معلمی بی ارزش ترین شغل جامعه است .
    15- به نظر شما همکار گرانقدر کدا م مسئول در نظام جمهوری اسلامی قبول می کن د ، به خاطر رضای خدا و خلق خدا یک ماه حق وق دریافتیش برابرحقوق دریافتی من و شما ب اشد ؟
    پس برادر و خواهر فرهنگی عزیز م، بیایید همه با هم ،بخاطر اجرای عدالت ک ه حکم خداوند سبحان است و دفاع از اهداف و آرمان های امام و شهدا و برای آخرین بار و با پافشاری و اصرار بر حقوق قانونی خویش ، به تبعیض و بی عدالتی های موجود در حق خود پایان دهیم . و به هیچ وجه قانع به تع یین درصد ، جزء رفع تبعیض نشویم .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها