|
کدخبر: 208919

سد معبر جدید برای مسکن فرهنگیان

طرح اقدام ملی مسکن یک سال و نیم است که با کش و قوس‌های زیادی به ویژه در یافتن زمین در همدان آغاز شد اما پس از این مدت هنوز پروژه منطقه فرهنگیان به نتیجه نرسیده و متقاضیان چشم‌ انتظار احداث مسکن هستند.

طرح «اقدام ملی مسکن» به محض مطرح شدن بارقه امید را در دل افراد فاقد مسکن زنده کرد، بنابراین با هزار امید و آرزو پس‌اندازه‌های کم خود را آماده کردند تا شاید از این طرح خانه‌دار شوند.

برخی از شروطی که برای ثبت‌نام در این طرح عنوان شده بود، عبور کردند و پس از طی مراحل مختلف ثبت‌نامی دلخوش به صاحبخانه شدن بودند اما گویا چشم‌‌انتظاری آنها پایانی ندارد و همچنان نگاهشان به مسوولانی است که باید آستین بالا بزنند.

چند ماه اولیه نبود زمین در همدان متقاضیان را آزار می‌داد تا اینکه بالاخره در شورای مسکن چند قطعه زمین در نقاط مختلف در نظر گرفته شد و قرار شد ساخت پروژه با آورده اولیه آنها شروع شود.

یکی از زمین‌هایی که بعد از حدود یک سال و نیم هنوز نتوانسته پیشرفت خوبی داشته باشد، پروژه واقع در منطقه فرهنگیان است که علت عدم پیشرفت خاک نامناسب منطقه اعلام شده است.

حال اینکه جای پروژه تغییر می‌کند یا خاک همین منطقه مقاوم‌سازی می‌شود، هنوز مشخص نیست و متقاضیانی که پولشان یک سالی است در این پروژه خوابیده و هر روز تاخیر با تورم موجود برای آن حساب و کتاب دارد، از وضع موجود ناراضی هستند.

بر همین اساس با چند نفر از متقاضیان مسکن طرح اقدام ملی در این منطقه، صحبت کردیم که در زیر می‌خوانید.

سید احمد حسینی با بیان اینکه یک سال و نیم از پروژه مسکن ملی می‌گذرد و هنوز اتفاقی نیفتاده و ما از این وضعیت ناراضی هستیم اظهار کرد: در پروژه مسکن ملی منطقه فرهنگیان هیچ پیشرفتی دیده نمی‌شود و فقط یک گودبرداری و نصب چند میلگرد در آن انجام شده است.

وی ادامه داد: گفته شده خاک این منطقه نشست دارد و نمی‌توان بنایی ساخت، بنابراین خاک آن برای ارزیابی به تهران ارسال شده، اما سه ماه از این مسئله می‌گذرد.

این متقاضی با بیان اینکه با وجود پیگیری مسئله از مسکن و شهرسازی آن هم بارها و بارها، اما پاسخ درستی به ما نمی‌دهند اضافه کرد: تاکنون ۹۰ میلیون تومان برای این طرح واریز اولیه داشتیم اما خبری از ساخت پروژه نیست، در حالی که با وجود تورم، حتی تاخیر یک روز هم برای ما مهم است.

یکی دیگر از متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن نیز اظهار کرد: ۱۶ ماه است که پول ما برای این طرح واریز شده اما کاری صورت نگرفته است.

سعید محمدی با بیان اینکه هر روز تورم را در سطح جامعه به ویژه مسکن و مصالح ساختمانی شاهد هستیم گفت: قرار بود آورده ما برای مسکن در این طرح، ۱۰۰ میلیون تومان باشد و ۱۰۰ میلیون تومان هم وام بدهند تا ساخته شود اما با این وضعیت هزینه زیادی برای احداث مسکن لازم است.

وی با بیان اینکه اکنون پیشرفت فیزیکی پروژه صفر است و کاری نکرده‌اند افزود: مسوولان می‌گویند این منطقه مشکل ژئوتکنیکی دارد، در حالی که باید قبلا اطلاع می‌دادند چراکه الان برای دکوپاژ و فنس‌کشی زمین ۲۰ میلیون تومان از پول آورده ما برداشته شده و آیا این قابل برگشت است؟

این متقاضی طرح مسکن ملی با بیان اینکه برای بهسازی زمین نیز۳۰ میلیون تومان هزینه از ما می‌خواهند، در حالی که قرار بود بهسازی با خودشان باشد عنوان کرد: الان هم اگر زمین مشکل دارد به ما ربطی ندارد، باید از قبل ارزیابی در خصوص زمین صورت می‌گرفت.

وی با تاکید بر اینکه این تاخیرها هزینه ساختمان را بالا می‌برد عنوان کرد: وقتی با یکی از نمایندگان مجلس همدان این مشکل را در میان گذاشتیم، امضایی زیر درخواست ما زد و گفت نامه را پیش فلان مسوول ببرید؛ این کاری نیست که ما از نماینده می‌خواهیم.

محمدی در خصوص اینکه اگر بخواهند زمین را تغییر دهند، موافق هستند یا نه؛ گفت: اگر بخواهند زمین پروژه را عوض کنند، نفری ۲۰ میلیون تومان که از ما خرج کرده‌اند، چه می‌شود؟

وی با بیان اینکه دوباره زمین، دوباره تورم و دوباره تاخیر برای ما هزینه‌بر است گفت: ابتدای طرح گفته شد مساکن دو ساله تحویل می‌شود، در حالی که فقط یک سال و نیم است که پول دادیم و اتفاقی نیفتاده است.

نقل قول‌های متقاضیان مسکن ملی را شنیدیم اما این همه آنچه می‌گویند نیست، برخی از آنها پول پیش اجاره خود را به امید خانه‌دار شدن در این طرح هزینه کرده‌اند اما با وجود گذشت یک سال و نیم از طرح، هنوز پیشرفتی در پروژه حاصل نشده و همچنان منتظر هستند.

حال با روی کار آمدن دولت جدید امیدواریم هرچه زودتر پروژه‌های مسکن به نتیجه برسد زیرا نخستین و مهم‌ترین نیاز انسان در جامعه تأمین خانه است که دولت‌ها وظیفه دارند، آن را تامین کنند.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها