|
کدخبر: 206036

پایان انتظار ۲۸ ساله فرهنگیان برای خانه دار شدن

فرهنگیان ورامین در حالی ۲۸ سال است برای خانه دار شدن انتظار می‌کشند که هر روز وعده تازه‌ای برای زمان حل مشکل زمین‌های آن‌ها داده می‌شود.

 اواخر سال ۷۲ بود، که تعاونی مسکن فرهنگیان ورامین، حدود ۳۵ هکتار از اراضی حاشیه گلزار شهدای «حسین رضا (ع)» را با هدف خانه دار شدن فرهنگیان واگذار و به قیمت‌هایی بین یک الی دو میلیون تومان به فرهنگیان واگذار کرد، اما عدم اقدام لازم و شایسته از سوی این تعاونی سبب شد، که اکنون و پس از گذشت حدود ۲۸ سال هنوز سرنوشت زمین‌های فرهنگیان در هاله‌ای از ابهام باشد.

اراضی مذکور که با کاربری کشاورزی خریداری شده بود و خارج از بافت شهری ورامین نیز قرار داشت، تا امروز هرگز نتوانسته است، آرزوی فرهنگیان که بعضاً تا ۴۰ ماه حقوقشان را برای خرید این زمین‌ها هزینه کرده بودند، برآورده کند و تا سال گذشته نیز برخی از این اراضی برای زراعت به کشاورزان اجاره داده می‌شد، اما سال گذشته بود، که حسین کاغذلو، فرماندار ورامین از الحاق اراضی شرکت تعاونی فرهنگیان به شهر خبر داد و اظهار کرد: در جلسه شورای عالی معماری کشور و با تلاش وزیر راه و شهرسازی، استاندار تهران و پیگیری فرمانداری و مسؤولان شهرستان ورامین، الحاقیه اراضی شرکت تعاونی فرهنگیان به شهر ورامین مصوب شد و به مسؤولان شهرستان ابلاغ شد.

وی که با یکی از رسانه‌های دولتی مصاحبه می‌کرد، ادامه داد: طی دو سال گذشته، جلسات تخصصی متعددی برای تعیین تکلیف این شرکت تعاونی در سطح شهرستان، استان تهران و مسئولان ملی برگزار شد که نتیجه آن به الحاق این اراضی به بافت شهر و امکان صدور مجوز ساخت برای مالکان منجر شد، الحاق زمین‌های شرکت تعاونی به شهر ورامین به فرمانداری و شهرداری ابلاغ شده و از نظر ما، مشکل این زمین به طور کامل برطرف و فرهنگیان پس از ۲۵ سال انتظار می‌توانند به حق خود برسند.

نماینده عالی دولت در ورامین در خصوص صدور جواز ساخت نیز گفت: صدور مجوز ساخت برای اراضی شرکت تعاونی فرهنگیان منوط به انجام استعلامات قانونی است، لذا از فرهنگیان درخواست می‌شود تا بدون عجله، منتظر جواب استعلامات که حداکثر دو ماه به درازا می‌کشد بوده و پس از اعلام، برای درخواست مجوز ساخت اقدام کنند.

قرار بود تا خرداد ۱۴۰۰ جواز ساخت صادر شود

حال و پس از گذشت یک سال، هنوز خبری از استعلامات قانونی که فرماندار ورامین مدت آن را حداکثر دو ماه دانسته بود، نیست و فرهنگیان همچنان منتظر گشودن بابی در این زمینه هستند، تا شاید به آرزوی خانه دار شدن خود برسند و در این خصوص چندین بار نیز تجمعاتی در برابر شرکت تعاونی فرهنگیان، فرمانداری و شهرداری ورامین داشته‌اند.

یکی از اعضا این تعاونی با ابراز ناامیدی از حل مشکل زمین‌های فرهنگیان در گفت‌وگویی اظهار داشت: هر بار که به دفتر تعاونی یا شهرداری مراجعه کردم، گفتند، که مشکل زمین‌ها در حال حل شدن است، نامه آخر مانده و آخرین بار قرار بود، تا خرداد ۱۴۰۰ مشکل حل شود، اما خبری از حل شدن نیست.

وی افزود: هنوز جهاد کشاورزی تهران روی زمین‌ها حرف دارد، آن وقت سال قبل برخی از مسئولین به مردم خبر حل مشکل را دادند و فرماندار اعلام کرد، مشکل دیگری وجود ندارد، اما هنوز اقدام مؤثری از سوی تعاونی و شهرداری نمی‌بینیم.

مدیریت شهری موانع صدور جواز ساخت زمین‌های فرهنگیان را از میان بردارد

فرماندار ورامین نیز با بیان اینکه مدیریت شهری باید تلاش بیشتری برای تغییر کاربری و صدور مجوز اراضی فرهنگیان انجام دهد، به خبرنگار مهر گفت: سال گذشته و با پیگیری‌های انجام شده این ۳۰ هکتار از اراضی فرهنگیان به بافت شهری ملحق شد، که گام بلندی در رفع مشکل زمین‌ها بود و اکنون نیز باید شهرداری به طور جدی پیگیر رفع مشکل اراضی و صدور مجوز ساخت باشد.

حسین کاغذلو اضافه کرد: تا جایی که من اطلاع دارم، نیز کار تغییر کاربری از طریق جهاد کشاورزی در حال پیگیری است، اما آنچه مسلم است، این است، که فرمانداری اقدامات لازم و وظیفه خود را برای حل این معضل قشر عزیز فرهنگی شهرستان ورامین انجام داده است.

رفع مشکل زمین‌های فرهنگیان در دستور کار جدی شهرداری ورامین است

رئیس شورای اسلامی شهر ورامین نیز با بیان اینکه رفع مشکل زمین‌های فرهنگی در دستور کار جدی مجموعه شهرداری و شورای شهر است، افزود: اقدامات لازم برای تفکیک زمین‌ها نیز با توجه به تاکید شورای شهر در شهرداری در حال انجام است و در این زمینه همکاری لازم با اعضا و نمایندگان تعاونی در حال انجام است.

محمد وصالپور به اعضای تعاونی فرهنگیان ورامین اطمینان داد، که بخشی از مشکلات تعاونی که به شهرداری مرتبط می‌شود، با جدیت پیگیری شود.

طبق وعده‌های داده شده یک تا دو هفته آینده مصوبه کمیسیون ماده ۵ اخذ می‌شود

نماینده اعضا تعاونی مسکن فرهنگیان در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: شهرداری و شورای اسلامی شهر اخیراً همکاری خوبی با تعاونی داشته‌اند و بر همین اساس تفکیک زمین‌ها انجام شده و با مهندسین شهرداری نیز قراردادهای لازم بسته شده و لودر و کامیون در اختیار گذاشته‌اند، یک دستگاه گریدر نیز خود اعضا اجاره کرده‌اند و در حال خاکبرداری و تفکیک زمین‌ها هستیم.

رضا اعلایی افزود: در حال حاضر نقشه مصوب در حال اجرا است و تنها مشکل موجود تبصره ماده یک و کمیسیون ماده پنج امور اراضی جهاد کشاورزی برای تغییر کاربری این زمین‌ها است، که با توجه به مدارک ارائه شده و اینکه امروز نیز مابقی مدارک قرار بود، توسط مدیرعامل تعاونی به امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی استان تهران ارائه شود، فکر می‌کنیم، حدود یک الی دو هفته دیگر بتوانیم، مصوبه جهاد کشاورزی را هم بگیریم، تا سرانجام گره این زمین‌ها پس از نزدیک به ۳۰ سال باز شود.

به نظر می‌رسد، پس از گذشت ۲۸ سال و چشم انتظاری فرهنگیان برای دریافت زمین و خانه دار شدن آن‌ها اکنون وقت آن رسیده که مسئولین با هماهنگی بیش از پیش در پی رفع مشکلات موجود باشند.

تعدادی از فرهنگیان ورامینی در آرزوی ساخت خانه در این اراضی از دنیا رفتند و اکنون فرزندان آن‌ها نیز همچنان انتظار صدور جواز ساخت در این زمین‌ها را می کشند.

باید منتظر ماند و دید، آیا سرانجام این انتظار به خواهد رسید، یا خیر.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها