|
کدخبر: 205315

ایرادات لایحه جدید رتبه بندی فرهنگیان چیست؟

رتبه بندی معلمان سال‌ها به دلیل موانع متعدد به مرحله اجرا نرسیده است و بهارستانی قول دادند تا در اولین فرصت این طرح را به اجرا برسانند.

آموزشی ایرادات لایحه جدید رتبه بندی فرهنگیان چیست؟

پیگیری بهارستانی‌ها و «مطرح شدن طرح رتبه بندی در صحن علنی مجلس از ١٠ مهر» اظهاراتی است که محمد باقر قالیباف همین چند روز پیش خطاب به معلمان گفته است.

صحبت از طرحی است که یک دهه از زمزمه‌های اولیه آن می‌گذرد، اما روند به ثمر رسیدنش آنقدر کند و در کشاکش انواع و اقسام تصمیم‌ها، تغییرات مدیریتی، سیاستگذاری‌ها و موانع قانونی بوده است که همچنان در به نتیجه رسیدن آن، اما و اگر‌های بسیاری مطرح است.

 

ایرادات به لایحه جدید رتبه بندی فرهنگیان چیست؟

رتبه‌بندی فرهنگیان طی یک دهه اخیر به انواع و انحای مختلفی اجرا شد و این بار سومین ویرایش آن به مجلس یازدهم رسیده است.

در این میان بند‌های مختلفی به آن اضافه یا از آن حذف شد و انتظار می‌رفت آنطور که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش آمده است، این طرح در راستای جذب و تامین منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش و زیر نظام تربیت معلم ومنابع انسانی گام بردارد و به زبانی ساده‌تر همانطور که بار‌ها مسئولان آموزش و پرورش اعلام کرده اند اجرای رتبه بندی صرفا برای افزایش حقوق معلمان مطرح نمی‌شود بلکه ارتقای شایستگی‌های حرفه‌ای آن‌ها را هدف قرار داده است.

با این وجود جامعه فرهنگیان برخی موارد را از مشکلات و ایرادات اساسی لایحه نهایی ارسال شده به مجلس می‌دانند که شامل موارد زیر است:

۱. یک پله تنزل برای همه معلمان، فقط یک بار با هیات علمی همسان‌سازی می‌شوید آن هم حداکثر با رتبه مربی و آموزشیار که اصلا وجود ندارد.مرتبه مربی پایین‌ترین مرتبه در بین اساتید دانشگاهی است و پایین‌تر از آن وجود ندارد و افزایش ناچیز خواهد بود.

۲. افزایش رتبه‌ها فقط منوط به مدرک است و مدرک دوم فرهنگیان در سال ۱۴۰۰ اعمال نمی‌شود بنابراین عملا ارتقا رتبه نخواهیم داشت.

۳. ماده ۹ یعنی ۶ ساعت اضافه کاری حذف نشده است و قطعا ۳۰ ساعت کار باید انجام شود.

۴- معلمان با سابقه با توجه به رسیدن به بازنشستگی و عدم فرصت برای رسیدن به رتبه‌های بالاتر افزایش ناچیزی خواهند داشت و ۶ ساعت اضافه باید فعالیت کنند در حقیقت افزایش دریافتی همان اضافه کاری است.

با وجود این ایرادات و گلایه های معلمان علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: نباید دریافتی معلم کمتر از ۸۰ درصد حقوق و فوق العاده‌های یک استاد دانشگاه که همتراز او در وزارت علوم است، باشد. این همترازی با توجه به اینکه اکثریت معلمان ما لیسانس و فوق لیسانس هستند، معادل سازی خواهد شد.

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها