|
کدخبر: 199881

توضیح آموزش و پرورش درخصوص حذفیات محتوای کتاب های درسی

حسن ملکی گفت:‌برای امسال احساس کردیم ضرورتی برای حذف وجود ندارد و می‌توانیم محتوا را با رویکرد تعدیل و نه حذف متناسب‌سازی کنیم و بر مفاهیم بنیادی تاکید

آموزشی توضیح آموزش و پرورش درخصوص حذفیات محتوای کتاب های درسی

حسن ملکی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وی با اشاره به اینکه سال گذشته از هر کتاب درسی بخشی را حذف کردیم اما با مشکلات متعدد مواجه شدیم از جمله اینکه در ماجرای کنکور باسازمان سنجش وارد مسائلی شدیم، بیان کرد: برای امسال احساس کردیم ضرورتی برای حذف وجود ندارد و می‌توانیم محتوا را با رویکرد تعدیل و نه حذف متناسب‌سازی کنیم و بر مفاهیم بنیادی تاکید شود، این برنامه درسی آماده شده و در روزهای آینده به استان‌ها منعکس می‌شود.

هدف درس عربی آموزش مکالمه نیست

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره انتقاد از اینکه دانش‌آموزان پس از فارغ‌التحصیلی نمی‌توانند چند کلمه به عربی یا انگلیسی صحبت کنند، عنوان کرد: معترضان به درس عربی اهداف درس را به خوبی نمی‌دانند و تصور می‌کنند دانش‌آموز بعد از دیپلم باید بتواند عربی مکالمه کند و چون نمی‌تواند پس یاد نگرفته است. درحالی که هدف اصلی درس عربی یادگیری مکالمه نیست بلکه رویکرد این است که تا دانش‌آموز متون عربی اعتقادی را متوجه شود مثلا معنای قرآن و ادعیه را متوجه شود. کشور ما یک کشور عربی نیست که دانش‌آموز بتواند به زبان عربی مکالمه کند همچنین ارزشیابی‌ها نشان نمی‌دهد وضعیت ما در تحقق اهداف این درس منفی باشد و فارغ‌التحصیلان به مقدار زیادی قادرند متون عربی مفاهیم دینی را متوجه شده و به معنای آن پی ببرند.

ملکی بیان کرد: در زبان انگلیسی یکی از اهداف آموزش مکالمه است اما باید دانش‌آموزان را آماده کنیم تا زمانی که به متون علمی مراجعه کردند متوجه معنای آن شوند هرچند مکالمه هم بخشی از آموزش زبان انگلیسی است.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر