|
کدخبر: 196125

جزئیات مهم درباره پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان

میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان ۹۹ توضیحاتی را ارائه کرد.

آموزشی جزئیات مهم درباره پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان

مسعود میر کاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در برنامه ویژه خبری روز یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ درباره پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان ۹۹ گفت: آنچه که در چارچوب قانون است حتما دنبال خواهیم کرد و این موضوع را به تدریج در دستور پرداخت قرار می دهیم. البته کار خیلی سختی است ولی امیدواریم با انقباظی کردن برخی هزینه ها که می توان آنها را کنترل کرد امسال را بگذرانیم تا وارد برنامه سال ۱۴۰۱ شویم که اتفاقات اساسی باید بیفتد.

دیروز علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به خبرنگار صدا و سیما درباره سرنوشت واریز پاداش پایان خدمت فرهنگیان ۹۹ با اشاره به این که بودجه لازم برای پرداخت پاداش بازنشستگی تامین و به خزانه واریز شده است گفت: به دنبال تامین نقدینگی ۵۵۰۰ میلیارد تومان هستیم. طی ماه های گذشته فرهنگیان نسبت به تاخیر طولانی در پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان ۹۹ اعتراض کرده و می گویند ارزش مبلغ واریزی نسبت به سال گذشته کاهش چشم گیری یافته است.

پاداش پایان خدمت فرهنگیان ۹۹ چقدر است؟

پاداش پایان خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۵ و اصلاحات آن و پاداش‌های مشابه به مقامات، رؤسا و مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران و موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری و همچنین وزارت اطلاعات، نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایای موضوع ماده (۷۶) قانون خدمات کشوری در ازای هر سال خدمت تا سقف سی سال که از لحاظ بازنشستگی و وظیفه ملاک محاسبه قرار می‌گیرد، خواهد بود:

۳۰×(۷×۱۷/۹۷۴/۵۰۰ریال)

با توجه به اینکه حداقل حقوق و مزایای مستمر در سال ۹۹ (۱۷/۹۷۴/۵۰۰) ریال تعیین گردیده است، لذا:

حداکثر پاداش پایان خدمت کارکنان دولت در سال (۹۹) با احتساب (۳۰)سال خدمت، از مبلغ حدودا (۳۷۷) میلیون تومان تجاوز نخواهد کرد.

مثال: چنانچه در حال حاضر کارمندی ۳۰ سال سابقه خدمت دولتی داشته باشد و آخرین حقوق و مزایای مستمر ایشان نیز، (۱۲) میلیون تومان باشد پاداش پایان خدمت وی برابرخواهد بود با (۳۶۰) میلیون تومان.

مستحضرید که حداقل در حال حاضر، احدی از کارمندان چنین مبلغی بابت پاداش پایان خدمت دریافت نمیکند.

صدور دستور پرداخت پاداش بازنشستگان سال ۹۹

تیر ماه امسال محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه سوم مردادماه در نامه‌ای به خزانه‌داری کل کشور، دستور افزایش و تخصیص اعتبارات هزینه عمومی دستگاه‌های اجرایی صرفاً بابت پرداخت مانده مطالبات پاداش پایان خدمت بازنشستگان تا پایان سال ۱۳۹۹ را صادر کرد. بر اساس گزارش امروز سازمان‌های مدیریت و برنامه ریزی استان‌های سراسر کشور، تاکنون اطلاعات مذکور از سوی دستگاه‌های اجرایی ۲۹ استان واصل شده و ٧٣۴ میلیارد و ۴١١ میلیون تومان نیز برای پاداش بازنشستگان سال ۹۹ پرداخت شده است.

نحوه محاسبه پاداش بازنشستگی فرهنگیان

برای محاسبه پاداش بازنشستگی فرهنگیان مبلغ بندهای زیر را با هم جمع کنید و در عدد ۳۰ ضرب کنید تا پاداش بازنشستگی بدست آید. بندها به قرار زیر است:

۱. حق شغل

۲. حق شاغل

۳. فوق العاده مدیریت

۴. تفاوت تطبیق

۵. ایثارگری

۶. سختی کار

۷. فوق العاده شغل

۸. فوق العاده ویژه

۹. تفاوت بند ی تبصره ۱۲ ق.ب سال۹۸

۱۰. تفاوت جزئ ۱ بند الف تبصره۱۲ ق.ب سال۹۷

باید توجه داشت که بدی آب و هوا، کمتر توسعه یافته، حق اولاد، عائله مندی و بند سایر در محاسبه پاداش بازنشستگی موثر نیستند.

نحوه پرداخت پاداش پایان خدمت به چه صورت است؟

علی الهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: پرداخت پاداش بازنشستگان فرهنگی، کار بزرگی بود چرا که دولت از لحاظ تحقق منابع و موجودی نقدینگی، مضایقی و محدودیت‌هایی دارد.

وی تصریح کرد: اصلاً به سمت سهام نرفتیم و از همان ابتدا هم صحبت‌مان این بود که حتماً باید پاداش پایان خدمت فرهنگیان بازنشسته به‌صورت نقدی و یکجا پرداخت شود که خوشبختانه محقق شد.

منظور از پاداش پایان خدمت چیست؟

به استناد ماده ۷۵ آیین­نامه استخدامی اعضای غیر هیأت علمی، به عضو بازنشسته و از کار افتاده مشمول آیین ­نامه و ورثه قانونی عضو متوفی، به ازاء هر سال خدمت قابل قبول تا حداکثر « ۳۰» سال، معادل یک ماه آخرین حقوق و مزایای مشمول کسور بازنشستگی به اضافه وجوه مربوط به مرخصی­های ذخیره شده به عنوان”پاداش پایان خدمت” پرداخت خواهد شد.

پاداش پایان خدمت موضوع قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان با اصلاحات و الحاقات بعدی، پاداش پایان خدمت کارکنان مشمول ماده (۱۰۷) قانون مدیریت خدمات کشوری با احتساب فوق العاده بند (۱۰) ماده ۶۸ قانون مذکور به مقامات، رؤسا، مدیران و کارکنان کلیه دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده (۲۹) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین وزارت اطلاعات، نیرو‌های مسلح و سازمان انرژی اتمی حداکثر معادل هفت برابر حداقل حقوق و مزایای شاغلین موضوع جز (۲) این بند، در ازای هر سال خدمت در سال نود و نه حداکثر تا سی سال و تا سقف چهار میلیارد و هفتصد و بیست میلیون (۴.۷۲۰.۰۰۰.۰۰۰) ریال خواهد بود.

در سال‌های اخیر پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان با مشکلاتی روبه رو بوده و این پاداش همه ساله با اما و اگرهای فراوان و تاخیرهای بسیار و یا با پرداخت قطره چکانی مواجه شده تا عملا ارزش آن با توجه به سقوط روزانه ارزش پول ملی با افت بسیار شدید مواجه گردد ؛ به طور مثال بازنشسته‌ای در اسفند ماه بر اساس محاسبات کارشناسان می‌بایست مبلغ دویست میلیون تومان پاداش پایان خدمت دریافت کند اما همینک که در روز‌های میانی مرداد ۱۴۰۰ هستیم ولی همچنان خبری از پاداش پایان خدمت معلمان بازنشسته سال نود و نه نیست تا این جمعیت بازنشسته همچنان در حسرت پولی بمانند که حق قانونی آنان است در حالی که اگر بازنشسته‌ای اقساط وام خود را با تاخیری هر چند اندک پرداخت کند با هزاران تومن تاخیر اقساط مواجه خواهد شد.

منبع: راهبرد معاصر
  • احمدزمینی ارسالی در

    نمی دانم که :چرا درهمه ی کشورایران اسلام ی (درروستا ها وشهرستان ها واستان ها)دانش گاه ذره شناسی ایجاد نمی شود!

  • احمدزمینی ارسالی در

    باسلام وصلوات بر محمدوآل محمد(ص)وبرشما م سولین زحمتکش کل کشور ایران اسلامی :انشاء الله الصمد لم یلد ولم یولد(جل جلاله وکل ذاته)همه ی مشکلات ومسایل مملکت عزیزمان ح ل وفصل گردد آمین یا رب العالمین ومابه آر زوهایمان که دلخواه رب محمدرسول الله(ص)با شداراده فرمایدبرسیم.

  • حسین ارسالی در

    مسئول بالاتری نیست به درد دل ما بازنشستگ ان رسیدگی کند

  • بازنشسته چشم انتظار ارسالی در

    همکار عزیز .سی سال زحمت کشیدیند حالا همان شاگردان دارند جبران زحمتتان را بهتون میدند

ارسال نظر

 

سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها