|
کدخبر: 179744

پولدارها نمی گذارند فرهنگیان نفس راحت بکشند

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش گفت: سازمان سنجش نمی‌خواهد مشکل کنکور را حل کند تا زمانی که پول پرقدرت در کنکور هزینه شود و کنکور به این شیوه جریان داشته باشد عدالت آموزشی در کشور اجرا نخواهد شد.

آموزشی پولدارها نمی گذارند فرهنگیان نفس راحت بکشند

احمد حیدری معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش درباره ضرورت تقویت مدارس دولتی اظهار کرد: در آموزش و پرورش آینده باید به مدارس دولتی عادی توجه ویژه‌ای کرد و نسبت به معلم، امکانات و زیرساخت‌ها و تبدیل مدرسه به کانون تربیتی محله دقت داشت یعنی اولویت نخست مدارسی باشد که در کشور موجود هستند اما به دلیل سیاست‌های نادرست کارایی خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: باید بتوانیم کارایی مدارس دولتی عادی را برگردانیم و این مدارس به عنوان کانون فرهنگی و تربیتی محله اقدام کنند مثلاً برای مدرسه سالن ورزشی بسازیم تا دانش آموزان در طول روز و اهالی محل بعدازظهر از آن استفاده کنند.

حیدری گفت: مدارس سبک زندگی ایرانی و اسلامی را آموزش نمی‌دهند و دانش‌آموز برای زندگی آینده تربیت نمی‌شود باید برای استعداد و توانمندی دانش‌آموزان در مدارس هزینه کنیم تا سرمایه‌های آینده جامعه به خوبی شکوفا شود.

 پول پرقدرت در کنکور

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: تا زمانی که پول پرقدرت در کنکور هزینه شود و کنکور به این شیوه جریان داشته باشد عدالت آموزشی در کشور اجرا نخواهد شد. یکی از الزامات عدالت آموزشی این است که استعداد هر فردی شناسایی شود و متناسب با استعداد دانش آموزان، معلم و امکانات در اختیار قرار گیرد تا سال‌هایی از عمر دانش آموز که در آموزش و پرورش سپری می‌شود، استعدادش رشد یابد، در شرایط فعلی مشاهده می‌کنیم دانش‌آموزی با معدل پایین به خارج از کشور رفته، در رشته پزشکی تحصیل می‌کند و به کشور بازمی‌گردد اما دانش آموزی در دورترین نقطه کشور با معدل بالا از سد کنکور عبور نمی‌کند، این فروش آینده و مشاغل پرطرفدار در سیستم آموزشی کشور است.

وی در پاسخ به این پرسش که تنوع مدارس تا چه اندازه به مدارس دولتی عادی لطمه زده است، مطرح کرد: تنوع مدارس از دو منظر قابل بررسی است، تنوع در مدارس باید به نسبت استعدادهای دانش آموزان باشد یعنی برای دانش آموزی که استعداد قرآنی دارد، مدارس قرآنی و برای دانش آموزی که استعدادی هنری دارد، مدارس با اولویت‌های هنری ایجاد کنیم اما با زیرساخت و امکانات مشخص.

 مدارس خاص با عناوین مختلف

حیدری بیان کرد: اینکه در حالت موجود اسامی و عناوین مختلف برای مدارس بگذاریم و در قالب این عناوین، امکانات و نیروی انسانی پرقدرت و توانمند را در مدارس خاص قرار دهیم باعث می‌شود مدارس دولتی عادی در ضعف قرار بگیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که مدارس غیردولتی و مدرسه‌داری مسئولان به ویژه مدیران آموزش و پرورش چه تبعاتی را برای نظام آموزشی کشور به همراه داشته است؟ بیان کرد: در آموزش و پرورش با مدارس غیردولتی موافق اما با خصوصی سازی آموزش مخالف هستیم. در چند سال اخیر شاهد بودیم مدارس دولتی به موسسه بخش خصوصی برای اداره واگذار شد. با مدرسه غیرانتفاعی مخالف نیستیم اما چند نکته باید رعایت شود، نخست آنکه مجوز به اهل آن داده شود یعنی به شخصی مجوز دهیم که شاکله‌ تعلیم و تربیت کشور را قبول داشته باشد، توانایی اداره مدرسه و دانش آموز را در ساحت‌های تربیتی مختلف داشته باشد، شاخص‌های مورد نیاز یک مدرسه با دقت بررسی شود و نظارت کافی بر نحوه آموزش و پرورش صورت بگیرد.

 مدرسه یا بنگاه؟

حیدری تصریح کرد: در مدارس غیرانتفاعی باید کار تعلیم و تربیت صورت بگیرد نه درآمدزایی چون بنگاه خصوصی نیستند اما برخی مدارس غیردولتی بنگاه خصوصی شده‌اند که با این رویه مخالفیم.

وی در پاسخ به این پرسش که حذف دروس عمومی از کنکور سراسری و استفاده کامل از سوابق تحصیلی برای این دروس و حذف کنکور سمپاد پایه هفتم، به عنوان دو اقدام می‌تواند تاثیر مثبتی بر آموزش و پرورش که حدود ۳۰ درصد جمعیت کشور مستقیم با آن در ارتباط هستند، داشته باشد، گفت: هیچ کشوری مثل ایران کنکور ندارد و ۱۲ سال آموزش را در ۴ ساعت سنجش نمی‌کنند، مجلس شورای اسلامی قانون حذف کنکور را مصوب کرد چون بررسی‌های تطبیقی انجام دادند و مشخص شد این شیوه پذیرش دانشجو غلط ترین روش است.

حیدری عنوان کرد: زمانی که معاون وزیر بودم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بحث شد که اگر کنکور را حذف کنیم نمرات آموزش و پرورش قابل اتکا نیست بنده آنجا گفتم چگونه نمرات دیپلم دانش آموزان وقتی شهریور ارائه می‌شود تا در دانشگاه ثبت‌نام کنند قابل قبول است اما در تیر ماه برای کنکور قابل قبول نیست. سازمان سنجش نمی‌خواهد مشکل کنکور را حل کند و اصلی ترین معضل این سازمان است که نمی‌خواهد کنکور حذف شود.

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش درباره کمبود معلم گفت: با تأسیس دانشگاه فرهنگیان مقرر شد سالانه ۲۵ هزار نفر از طریق دانشگاه فرهنگیان و حدود ۴ هزار نفر از طریق دانشگاه رجایی جذب شوند براین اساس سالانه ۳۰ هزار نفر وارد آموزش و پرورش می‌شدند اما اولین اقدامی که در زمان وزارت آقای فانی رخ داد این بود که گفتند ۱۰۰ هزار معلم مازاد داریم و برنامه انحرافی از همین جا شروع شد.

وی مطرح کرد: همچنین پذیرش دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان از ۲۵ هزار نفر به سه هزار نفر کاهش یافت و نتیجه این سیاست‌ها باعث شد تا امروز با کمبود ۱۹۰ هزار نیروی انسانی مواجه باشیم و اگر حساب و کتاب ساده انجام می‌شد متوجه می‌شدند خروجی از آموزش و پرورش با ورودی آن تطبیق ندارد؛ برای جبران کمبود معلم می‌توان به دانشجویان سال سوم و چهارم دانشگاه فرهنگیان کلاس درس داد و از آنها برای جبران کمبود معلم استفاده کرد.

استخدام معلم ماده ۲۸ به حداقل می‌رسد

عضو ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام رئیسی افزود: در آموزش و پرورش آینده، استخدام از طریق ماده ۲۸ را به حداقل می‌رسانیم یعنی در موارد ضروری و زمانی که دانشگاه فرهنگیان نتواند معلم مورد نیاز را تربیت کند از فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها استخدام خواهیم داشت.

وی درباره برنامه‌ها در حوزه فرهنگیان اظهار کرد: در حوزه فرهنگیان نیز باید در دولت آینده برنامه‌هایی مدنظر باشد موضوع نخست بیمه تکمیلی آنهاست، بیمه طلایی توانسته بود رضایتمندی را برای معلمان ایجاد کند بنابراین باید خیال معلم را از درمان راحت کنیم.موضوع دوم توجه به مسکن معلمان است و در یک برنامه منسجم از ظرفیت وزارت مسکن و دولت استفاده شود تا با مکانیزم‌هایی مسکن مناسب در اختیار معلمان قرار بگیرد.

موضوع سوم تأمین معاش زندگی روزمره است، حقوق معلم باید به‌گونه‌ای باشد که به شغل دوم نیاز نداشته باشد. سال ۹۲ طرح رتبه بندی معلمان مصوب و کتابچه آن چاپ شد که مصوبه هیئت دولت را داشت اما از آن سال تا به امروز هنوز رتبه بندی اجرا نشده است البته با پیگیری نمایندگان مجلس در روزهای پایانی دولت لایحه رتبه بندی به مجلس ارائه شد، امیدوارم این طرح که نقایصی دارد و بازنشستگان نیز باید در آن لحاظ شوند با رفع نقایص مصوب شود و دولت آینده آن را اجرا کند.

حیدری در پاسخ به این پرسش که بحث ساختار جزیره‌ای آموزش و پرورش یک موضوع کلان در آموزش و پرورش است به عنوان مثال دانشگاه فرهنگیان در سراسر کشور پردیس دارد اما هیئت علمی و پول به میزان کافی ندارد، دانشگاه رجایی پردیس نیاز دارد و هیئت علمی و پول مناسبی در اختیار دارد، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش هیئت علمی دارد اما پول نداشته و وظایف پژوهشی آن با هر دو دانشگاه رجایی و فرهنگیان همپوشانی دارد؛ چگونه می‌توان این ساختار جزیره‌ای را حل کرد؟ گفت: برای آموزش از مهدکودک تا دانشگاه باید نقشه ویژه داشته باشیم یعنی ببینیم نیاز جامعه چیست؟ آیا نظام آموزشی کشور مبتنی بر نیاز جامعه است؟ همه دستگاه‌های کشور باید نیازها را بررسی کنند یعنی مهندسی معکوس داشته باشیم مثلاً بگوییم ۵۰ مهندس عمران، ۵۰۰ پزشک، ۲ هزار وکیل نیاز داریم و اقدامات لازم را برای تامین آن آغاز کنیم.

هر بخش ساز خود را می‌زند

وی افزود: باید در نظام آموزشی کشور یکپارچگی ایجاد شود، اینکه در آموزش و پرورش دیپلم بدهیم و دانشگاه هر رشته‌ای را که تمایل داشت اجرا کند نتیجه آن جمعیت بیکارانی می‌شود که هم‌اکنون وجود دارد. در هر دولت باید به این موضوع توجه داشت که وزیر آموزش و پرورش و علوم با هم همفکری کنند و این کارها در دولت هماهنگ شود تا متناسب با نیازها، امکانات به صورت عادلانه در کل کشور توزیع شود، اگر این مسائل درست شد آنگاه در درون آموزش و پرورش کارها را درست خواهیم کرد.

حیدری خاطرنشان کرد: ساختار آموزش و پرورش یکی از مباحث مطرح در سند تحول بنیادین است در جایی نیاز داریم ساختار سمپاد به گونه‌ای باشد یا ساختار مدارس غیردلوتی به گونه‌ای دیگر، وقتی سند تحول را اجرا کردیم ساختار آموزش و پرورش متناسب با ساحت‌های تربیتی خواهد شد هم‌اکنون ساختار مربوط به ۶۰ سال قبل است و آن را حجیم کرده‌ایم، هماهنگی بین آنها وجود ندارد، سمپاد برای خودش کار می‌کند، سازمان مدارس استثنایی برای خود و دانشگاه نیز برای خود در حالیکه آموزش و پرورش مثل چرخ‌دنده است که اگر به هم وصل نشوند حرکت عظیمی ایجاد نمی‌شود.

منبع: تسنیم
  • ناشناس ارسالی در

    آقای یاخانم عضو ستاد حجت الاسلام رئیسی ا گراقتصاد مث دهه شصت الی هشتادبشه مطمئن ب اش کسی آموزش و پرورش نمیاد...حقوق یک معل م زیرخط فقر.کمترازحقوق کارگر....انتخاب ا موزش وپرورش برای افراد تحصیل کرده بیکار انتخاب بین بد و بدتر نه بهتر و بهترین... .یک زمانی ته مانده هاکنکورتربیت معلم میر فتندنه رتبه هابالاارتباط...امروز افرادی که بهترین دانشگاه تحصیل کردند به آموزش و پرورش میروند آنهم باکنکورسازمان سنجش من ظورم گروه ماده۲۸...علت بیکاری...مطمئنا س طح علمی گروه ماده۲۸کمتر از تحصیل کرده دا نشگاه فرهنگیان نیست...شمادارید به بقیه ا فراد تحصیل کرده توهین میکنید...کسی علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فرهنگیان تحص یل کرده با افرادی که در دانشگاهی مانند ت هران تحصیل کرده چه؟؟؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    دقیقا، باید ی تحول در آموزش و پرورش، اتفاق بیفته

  • ندا ارسالی در

    بله متاسفانه همین طوراست وبرای دانش آموز ان بااستعدادی که توانایی مالی ندارند هیچ امتیازوکمکی درنظر گرفته نشده من به عنوا ن مادر یکی از این دانش آموزان همیشه نارا حت این موضوع هستم

  • ناشناس ارسالی در

    موندم چجوریه که معلم ها با وجود بازدهی ک م نسبت له دیگر مشاغل این قد حرف از حقوق کم و رسیدگی نکردن به شغل معلم سر زبانهاس ت.با وجودی که معلم ها همش روی هم رفته در سال بازدهی چندانی ندارن اما همش دم از ک م بودن حقوق میزنن.مگه یه معلم چقدر کار م یکنه که اینقدر میگید حقوق کم میگیرم امسا ل که اصلا درس درست ندادن و با ارائه کلاس خصوصی پدر والدین بیچاره رو درآوردن..باب ا راندمان و بازدهی کارشون و در نظ بگیرید بعد حرف بزنید..کار مفید چقدر در سال چند ساعت کار میکنن که اینقدر حرف از حقوق کم میزنید؟ولله با این ساعت کاری کم و پنج شش ماه تعطیلی در سال همین حقوق هم زیادشونه .فقط دادن پدر والدین و در میارن با کلاس خصوصی اجباری..گذشت زمانی که شغل معلم شغل انبیا بود..الان شغل معلمی کم از بنگاه د اری نیس

    • همکار ارسالی در

      بله کرونا باعث شد شما پدرو مادر بفهمی که نقش معلم در مدرسه چه قدر اساسی و مهم اس ت این قدر معلمها را دست کم نگیرید و البت ه دوران مجازی هم چشممون در آمد اون قدر ب ه صفحه موبایل و لب تاپ خیره شدیم و تا تص ف شب ورقه تو گوشی صحیح می کردیم و ادا و اطوار بچه های شما را تحمل کردیم که همش م ی گفتند صدا نمیاد یک بار دیگه تعریف کنید
      نت ما قطع شده ما نفهمیدیم و هزار و یک جور مشکل که داشتیم فکر می کنی ما ب یکاریم در حالی که در غیر ساعات تدریس بای د محتوای درس بعدی را می ساختیم و چه قدر پول نت داده باشیم خوبه؟ خدا بهتون انصاف بده

    • فرهنگی ارسالی در

      بگذارید به شما بگم چند ساعت کار می کنیم ما ۱۲ ساعت هم در روز بیشتر کار می کنیم ۶ ساعت موظف روزانه و گاهی ۸ ساعت موظف اس ت و مابقی را محتوی می سازیم ورقه تصحیح م ی کنیم سوالات را تدوین می کنیم و نهایت اینکه پاسخگوی بچه ها و اولیاء آنها هستیم خدا کند شما که از معلمین بی خبر هستید م ثل ما بدون حقوق کار کنید تا بفهمید یعنی چه تازه این ایام کرونا چشم هامون هم ضعیف تر شد و گردن درد و کمر درد و بسیاری بیم اری ها را هم گرفتیم و کلی پول اینترنت دا دیم تازه در منزل هم با افراد خانواده مشا جره داشتیم .کمی خجالت هم خوبه والله.!

    • فرهنگی ارسالی در

      لطفا نظرات منو روی صفحه بگذارید و پایخها یی که به آدم های بی انصاف دادم و الّا م علوم می شود که حرفها را انتخابی قابل روی ت و دید می گذارید و این درست نیست .

  • عباس ارسالی در

    ما فرهنگیان به دروغ شنیدن عادت کرده‌ایم

  • ناشناس ارسالی در

    فقط حرفهای مفت اگه مرد هستید عمل کنیدفره نگیان رو تو آسایش قراربدید

  • ناشناس ارسالی در

    خداوند نفس از این دست پول دارها را قطع ک ند

  • ناشناس ارسالی در

    آقای حیدری رئیس آموزش و پرورش ارزش قائل به معلمان خودش نمیشه چه توقعی دارید پولد ارها نذارند فرهنگیان نفس بکشند،بعنوان مث ال سازمان معلمان با تجربه و سابقه بیمه ک ه در مدارس غیر انتفاعی روستاهای شهرستان ملکان استان آذربایجان شرقی در حال تدریس هستند جذب نمیکنند میرند دانشجویان پشت می ز که تجربه ندارند جذب میکنند،همه کارها ب رعکس شده

  • ناشناس ارسالی در

    #تعویق کنکور سراسری

ارسال نظر