|
کدخبر: 178269

صندوق ذخیره فرهنگیان در راستای بهبود نظام آموزشی

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش بر استفاده مناسب و اثر بخش از ظرفیت‌هایی مانند صندوق ذخیره فرهنگیان در ایجاد جو سازمانی مطلوب، بهبود نظام جبران خدمات معلمان و دیگر کارکنان آموزش و پرورش از جمله بیمه تکمیلی و تسهیلات اعطایی در راستای اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد.

آموزشی صندوق ذخیره فرهنگیان در راستای بهبود نظام آموزشی

ابراهیم سحرخیز کارشناس مسائل آموزش و پرورش و معاون اسبق آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش درباره وضعیت فعلی آموزش و پرورش، اظهار کرد: به‌رغم پیشرفت در برخی از شاخص‌های کمی مانند بالا رفتن نرخ پوشش تحصیلی به ویژه در دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول، اما با دو چالش جدی و مزمن روبروست.

وی افزود: اولین چالش، کاهش کیفیت آموزشی که برآمده از عواملی مثل چرخه معیوب نظام ارزشیابی، مشاوره و هدایت تحصیلی، جذب و نگهداشت معلم، بالارفتن نسبت دانش‌آموز به کلاس، اهداف و محتوای برنامه درسی و... است و دومین چالش هم، تشدید نابرابری‌های آموزشی که بیش از همه، ریشه در نگاه کالایی به آموزش و پرورش دارد.

مشکل به نام  باز شدن پای معلمان خرید خدمات آموزشی به مدارس دولتی

سحرخیز ادامه داد: رشد دو برابری فراوانی دانش‌آموزان مدارس غیردولتی در هشت سال اخیر، باز شدن پای معلمان خرید خدمات آموزشی به مدارس دولتی، به صفر رسیدن سهم هزینه‌های غیرپرسنلی در بودجه سنواتی آموزش و پرورش، تحمیل بیش از ۴۰ درصد هزینه‌های آموزشی به مردم حتی در مدارس دولتی مناطق نابرخودار، کمبود ۳۰۰ هزار نفری معلم، کاهش انگیزه در معلمان به دلیل دغدغه‌های معیشتی، همگی نشان از طبقاتی شدن آموزش در ایران دارد که بخشی از پیامدها و آثار آن را می توان در محروم شدن دهک‌های نا برخودار جامعه در راه‌یابی به دانشگاه‌های دولتی جست‌وجو کرد. 

وی درباره ویژگی‌های رئیس‌جمهور موفق، گفت: به نظر می‌رسد رئیس‌جمهور آینده برای برون‌رفت از چالش‌های امروز آموزش و پرورش به عنوان یک نهاد امنیت‌آفرین و مولد سرمایه انسانی و اجتماعی باید پای‌بندی و التزام به سیاست‌های کلی تحول در آموزش و پرورش را به عنوان یک دغدغه ملی، در رئوس برنامه‌ها و تعهدات خود جای داده، با ارائه یک نقشه راه مناسب و واقع بینانه ، برای عملیاتی کردن آن در یک بازه زمانی کوتاه بکوشد.

ویژگی‌های وزیر آینده آموزش و پرورش

این کارشناس مسائل آموزش و پرورش به ویژگی‌های وزیر آینده آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: وزیر منتخب، چهره‌ای خوشنام ،کاردان، عالم، برخاسته از درون و بدنه معلمان باشد تا علاوه بر داشتن عزم لازم برای تحول، از درک و توانایی لازم برای فهم تحول نیز برخوردار باشد.

وی برای حل مشکلات آموزش و پرورش پیشنهاداتی را نیز ارائه کرد که می‌توان به ممنوعیت در معرفی و به‌کارگیری صاحبان یا سهامداران مدارس غیردولتی در مناصبی مانند وزیر، معاونان و مشاوران عالی‌رتبه وزیر، مدیران کل ستادی، صفی و رؤسای ادارات آموزش و پرورش در راستای مدیریت بر اصل تعارض یا تزاحم منافع اشاره کرد.

لزوم اتخاذ رویکردی شفاف، منطبق با اصول قانون اساسی در قبال اقتصاد آموزش و پرورش

سحرخیز ادامه داد: اتخاذ رویکردی شفاف، منطبق با اصول قانون اساسی در قبال اقتصاد آموزش و پرورش با هدف پرهیز از سوق دادن مدارس دولتی به پرتگاه خصوصی‌سازی، مدرسه فروشی یا برون‌سپاری لجام گسیخته به بهانه و توجیهی مانند کاستن از هزینه‌های آموزشی، فرار از تمرکزگرایی یا واگذاری حق انتخاب به مردم متناسب با درآمد یا پایگاه و طبقه اجتماعی آنان را راه دیگر برای حل مشکلات آموزش و پرورش ذکر کرد.

وی تصریح کرد: همچنین باید تأمین، تربیت و بهسازی معلم به عنوان مؤثرترین عنصر تحول در آموزش و پرورش از مسیر بی‌بدیل دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی با هدف مدیریت بهینه بر منابع انسانی در آموزش و پرورش به منظور پرهیز و گریز از ورود غیر کارشناسی مجلس به مسأله تأمین معلم از طریق استخدام‌های فله‌ای، ناعادلانه و غیر رقابتی صورت گیرد.

استفاده مناسب از ظرفیت صندوق ذخیره فرهنگیان

معاون اسبق وزارت آموزش و پرورش بر استفاده مناسب و اثر بخش از ظرفیت‌هایی مانند صندوق ذخیره فرهنگیان در ایجاد جو سازمانی مطلوب، بهبود نظام جبران خدمات معلمان و دیگر کارکنان آموزش و پرورش از جمله بیمه تکمیلی، تسهیلات اعطایی و... با بازنگری در ساختار و ارکان آن به منظور بالابردن میزان مشارکت و نظارت مستقیم سهامداران بر گزینش و عملکرد هیأت مدیره و مدیر عامل تأکید کرد.

وی افزود: بازنگری در ساختار شورای نظارت بر تأسیس و اداره مراکز آموزش غیردولتی با هدف ورود دیگر نهادهای نظارتی بیرونی از جمله سازمان بازرسی به عنوان نماینده قوه قضائیه در نظارت بر فعالیت مدارس غیر دولتی و مبارزه با ویژه خواری در جهت حل مشکلات آموزش و پرورش ضروری است.

تلاش برای استقرار نظام ویژه پرداخت حقوق و مزایا برای معلمان صورت گیرد

سحرخیز با تأکید بر اجرای رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: تلاش برای استقرار نظام ویژه پرداخت حقوق و مزایا برای معلمان ذیل عنوان رتبه‌بندی معلمان، متناسب و متناظر با  شأن و جایگاهی که نقشه جامع علمی کشور، برای معلمان در ردیف استادان، پژوهشگران و فناوران به رسمیت شناخته است را مهم دانست.

وی بر جدی گرفتن توازن بین شاخه‌ای و رشته‌ای در دوره دوم متوسطه با اولویت بخشی به توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای یا کار‌دانش با هدف مهار پیامدهای خسارت بار کنکور و بالابردن توان مهارتی دانش‌آموزان تأکید کرد.

تحول در آموزش و پرورش نیازمند چیست؟

این کارشناس مسائل آموزشی درباره تحول در وزارت آموزش و پرورش گفت: تحول در آموزش و پرورش نیازمند به اهتمام و بسیج دیگر دستگاه‌های تأثیرگذار کشور از جمله وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد و کشاورزی و... است؛ بنابراین باید رشد و ارتقای آموزش و پرورش کشور در عمل به دغدغه اول کشور مبدل شود تا بتواند از حمایت‌های نظام‌مند و تعریف شده فرابخشی نیز برخوردار شود.

وی افزود: متناسب‌سازی سهم واقعی آموزش و پرورش از تولید ناخالص ملی و بودجه عمومی دولت با انتظارات جهانی و منطقه‌ای و تأکید بر تعیین ضرب‌الاجل معین برای اجرایی شدن خرده نظام‌های سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش با در اولویت قرار دادن نظام ارزشیابی پژوهش محور، مشارکت‌پذیری بیشتر شوراهای آموزش و پرورش، تمرکز بر مدرسه محوری و تفویض اختیارات به مدیران و عوامل اجرایی مدارس از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 امیدوارم در دولت آینده وزیر آموزش و پرورش مقتدرین وزیر کابینه باشد 

سحرخیز تصریح کرد: در بین کاندیداهای حاضر در انتخابات ریاست جمهوری، به نظر می‌رسد برنامه  آقای رییسی با اتخاذ رویکرد «عدالت محوری» در تمامی حوزه‌ها از جمله آموزش و پرورش و پای‌بندی و التزام عملی ایشان به سیاست‌های کلی تحول، در مقایسه با دیگر نامزدها از ضمانت اجرایی بیشتری برخودار باشد.

وی ادامه داد: امیدوارم در دولت آینده بعد از معاون اول، وزیر آموزش و پرورش مقتدرین وزیر کابینه باشد تا بتواند از کیان و اعتبار آموزش و پرورش به عنوان پیشران پیشرفت و اعتلای کشور جانانه دفاع کند.

منبع: فارس
  • معلم ارسالی در

    تاکی دلمان خوش وگوش به زنگ باشیم که رتبه بندی اجرامیشود...آخرمامعلمین آینده سازا ن این مملکت راپرورش میدیم اگردغدغه معیشت وزندگی نداشته باشیم راحتتروبهتربه وظیفه مان میرسیم خیلی بهتروارزشمندترو...و...و ... و.

  • داود ارسالی در

    لطفا پاداش پایان خدمت بازنشستگان ۹۹ رو پ رداخت کنیدوسود میلیاردی سهام عدالتو به ب ازنشسته ها بدین ممنون

  • رضا ارسالی در

    شما بیخود میکنی صندوق ذخیره را به جاهای دیگه تعمیم بدی این صندوق خصوصیه

  • معلم ارسالی در

    شما بجای وعده های پوچ وابکی پاداش پا یان خدمت سال99 معلمان را پرداخت کن ید وزیاد تلاش نکنید چون حناتون رنگ ی نداره

  • ناشناس ارسالی در

    صندوق ذخیره فرهنگیان شده گوشت قربانی ! ه ر کسی به گونه ای طمع می کند واز این صند وق طلبکار است ؟!
    سرمایه این صندوق مربوط به معلمان است ،اما معلم در این صن دوق منتفع نیست و کاره ای نیست .

  • ایلیا قاسمی ارسالی در

    دستگاههای نظارتی مراقب باشند!صندوق ذخیره فرهنگیان موسسه خصوصی متعلق به معلمان نج یب و مظلوم است.نگذارید حرامیان مجدداً به آن دست اندازی کنند.

  • فرهنگی بازنشسته ارسالی در

    سلام معلمان نیروی اراده که از معلمان رسم ی تلاش و دلسوزی بیشتری می کنند. چه گناه ی مرتکب شدند که می فرمایید دلشون تو مدار س دولتی باز شده. لطفا اگه کاری از دست تون بر نمیاد نظر ندید. در ضمن صندوق ذخ یره فرهنگیان شده اب حوض هر کی میاد یه کا سه بر میدارم از بس بد مدیریتی هست

  • ناشناس ارسالی در

    خدالعنت کنه همتون را خدامکافات کنه پاداش زحمت کشیده ۳۰سال راطوری پرداخت می‌کنند که پول یک ماه کرایه خونه نمیشه

  • ساجد ارسالی در

    اولا، شما جیب ما را نزن، خدمت کردن طلبت< br /> دوما، از غندالی چه خبر؟؟
    یکی می گفت طرف معوقه داره، نگفت دزده و درحا ل قراره ( البته با کمک همونا!!!)
    خ ودتون را مدیون معلمی که با جان و دل انجا م وظیفه می کنه، نکنید.
    ابن دنیا ب رای همه ما خواهد گذشت و روز حساب و کتاب هم فراخواهد رسید
    بنده ریالی را گذش ت نخواهم کرد که در راه غیر از خدمت به مع لمان و خانواده‌های باآبرویشان هزینه نکرد ه باشید

ارسال نظر