|
کدخبر: 171535

آموزش و پرورش چند هزار معلم برای سال تحصیلی جدید کم دارد؟

زنگ خطر کلاس‌های بی‌معلم در تمام استان‌های کشور به صدا درآمد.

آموزشی آموزش و پرورش چند هزار معلم برای سال تحصیلی جدید کم دارد؟

کمبود معلم در مدارس ایران به رقم ۲۰۰هزار نفر در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰رسید؛ رقمی که کارشناسان منابع انسانی آن را آغازگر یک سونامی و بحران بزرگ در دل بزرگ‌ترین وزارتخانه کشور می‌دانند. بحرانی که زنگ خطر کلاس‌های بی‌معلم در مدارس دولتی کشور را به صدا درآورده و مسئولان آموزش و پرورش را برای حل این معضل مهم به تکاپو انداخته است.

این میزان کمبود را ۲نفر تأیید می‌کنند؛ اولی اسفندیار چهاربند،رئیس مرکز برنامه‌ریزی و نیروی انسانی سابق آموزش‌وپرورش که قبلاهم نسبت به این بحران هشدار داده بود و دوم معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش که وعده می‌دهد با تخصیصی ردیف استخدامی این مشکل را مرتفع می‌کنند.

چهاربند توضیح داد: از سال ۹۷به‌طور متوسط ۴۰هزار معلم بازنشسته شده‌اند که باید در این چند سال به‌صورت تراکمی، نیرو جایگزین آنها می‌شد که نشده و الان این رقم به ۲۰۰هزار نفر رسیده و تا سال ۱۴۰۴هم سالی ۴۵هزار معلم دیگر بازنشسته می‌شوند که این رقم را به بالای ۴۵۰هزار نفر می‌رسانند؛ یعنی تقریبا نیمی از نیروی انسانی آموزش و پرورش.

براساس پیش‌بینی سازمان برنامه و بودجه امسال و سال بعد بیشترین میزان بازنشستگی معلمان رخ می‌دهد یعنی در این ۲ سال ۱۱۱هزار و ۵۴۵معلم دوران خدمت خود را به پایان می‌رسانند. براساس این آمار از سال ۱۴۰۲تا ۱۴۰۶نیز شاهد سیر بازنشستگی معلمان در کشور خواهیم بود.

یعنی هر سال به‌طور میانگین ۱۸هزار و ۶۵۰نفر از معلمان بازنشسته خواهند شد.از سوی دیگر براساس گزارش «تحلیل و بررسی وضعیت نیروی انسانی شاغل در وزارت آموزش و پرورش و پیش‌بینی مشمولین بازنشستگی تا سال ۱۴۰۶» که معاونت امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه آن را تهیه کرده است، جمعیت بازنشستگان آموزش و پرورش تا سال ۱۴۰۶، ۴۶۳هزار و ۲۷۲نفر خواهد بود که حدود ۷۱درصد از این تعداد، یعنی ۳۲۸هزار و ۴۲۶نفر قبل از سال ۱۴۰۲بازنشسته خواهند شد. همه این اعداد و ارقام نشان می‌دهند که بحران بزرگ کمبود معلم در مدارس کشور آغاز شده است.

نشانه‌های بحران کمبود معلم در سال ۹۷ظهور پیدا کرد و وزارت آموزش و پرورش را بر آن داشت که برای این بحران چاره‌اندیشی کند؛ چاره‌اندیشی‌ای که بیشتر به مسکنی موقت می‌مانست که حتی می‌تواند اوضاع را وخیم‌تر کند. خرید خدمات آموزشی، استفاده از شیوه‌های مختلف حق‌التدریسی و افزایش ظرفیت کلاس‌ها به بالای ۴۰نفر همه و همه راهکارهایی برای پاسخ کوتاه‌مدت به این بحران بودند.

 

منبع: همشهری
  • ناشناس ارسالی در

    امسال هم میخوان حق کنکوری های علاقه مند به دانشگاه فرهنگیان رو پایمال کنن باید ا مسال 25000 نفر جذب بشه دقت کنید 25000 نف ر اما معاون حقوقی بی وجدان اموزش و پرورش میاد میگه 20000 پس پنج هزار نفرو شو چی کار کردی بی وجدان! :| :| نباید اتفاقات س ال قبل تکرار بشه نباید حق داوطلبان کنکور پایمال بشه

  • معلم فرسوده ارسالی در

    هر معلمی که بعد از 30 سال بیگاری انواع ت بعیض ها و ظلم ها و پارتی بازی ها را در آ موزش پرورش دیده بخواهد بماند احمق و کودن و خر و خائن است
    فقط اوسکول ها میم انند بدبخت ها اونا که رقم های نجومی میگی رن با 20 سال سابقه بازنشست میشن چقدر شما هایی که بعد از 30 سال میمانید خرهستید

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها