|
کدخبر: 64364

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

همه آنچه باید درباره اینترنت، بلاکچین و بیت‌کوین بدانید

فناوری بلاکچین با رمزارزها درهم‌آمیخته است به‌گونه‌ای که امروزه وقتی صحبت از بلاکچین می‌شود، اذهان به سمت رمزارزها و بیت‌کوین‌ها هدایت می‌شود. برداشتی نادرست از واقعیت.

گسترش نیوز: در تلقی‌های اشتباه اولیه (و گاهی درحال‌حاضر) بلاکچین و رمزارزها یکی دانسته شده است اما با گذشت زمان، این موضوع جا افتاد که رمزارزها صرفاً یکی از کاربردهای گسترده و متنوعی است که بر بستر فناوری بلاکچین قابل اجرا است؛ در واقع رمزارزها صرفاً یک نرم‌افزار با هدف مشخص بر روی فناوری بلاکچین هستند که البته نخستین مصداق استفاده از فناوری بلاکچین نیز محسوب می‌شوند. بلاکچین چون با بیت‌کوین مطرح شد به اشتباه این تصور به وجود آمده است که بلاکچین یعنی بیت‌کوین.

blockchainbitcoin.jpg

بلاکچین به زبان ساده چیست؟

با ظهور بلاکچین، فضای جدیدی برای پیاده‌سازی خدمات با مشارکت عمومی و بدون نیاز به هزینه‌های گزاف سخت‌افزاری فراهم شده است. در دنیای پیش روی، سرویس‌ها بر روی سرورهای اختصاصی پیاده‌سازی نمی‌شوند، بلکه بر روی پلتفرم‌های عمومی - گاهی خصوصی- با فناوری بلاکچین پیاده‌سازی شوند و اجرای آنها نه در یک سرور، بلکه در صدها و هزاران سرور صورت می‌پذیرد که متعلق به یک نفر نیست بلکه مشارکت عمومی مردم جهان منجر به ایجاد پلتفرم بلاکچین می‌شود و همگی در اجرای سرویس سهیم می‌باشند. در واقع بلاکچین یک فناوری توزیع شده و نوع جدید و خاصی از شبکه اینترنتی است که در آن اطلاعات مختلف به‌صورت بلوک‌های هم‌شکل طبقه‌بندی می‌شوند؛ بلاکچین یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به‌صورت همزمان داده‌هایی در آن ثبت و اصلاح می‌شود که می‌توان با بهره‌گیری از این پلتفرم باز، آزاد و درعین‌حال پیچیده، به تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی پرداخت.

بلاکچین و رمزارزها

پیش‌ازاین معاون پژوهشی و آموزشی پژوهشکده فناوری اطلاعات و ارتباطات جهاد دانشگاهی، مسعود گرشاسبی، در گفت‌وگو با گسترش نیوز بلاکچین و رابطه آن با رمزارزها، مثل بیت‌کوین، را این‌گونه تعریف کرد:

" فناوری بلاکچین، معماری ویژه‌ای متشکل از ماژول‌های نرم‌افزاری متعددی است که امکان اجرای امن، تقریباً غیرقابل هک، شفاف و با حفظ حریم خصوصی هر تعداد برنامه کاربردی - در کنار هم - در فضای شبکه را فراهم می‌کند. در بلاکچین، پردازش اطلاعات لزوماً توسط یک نفر اجرا نمی‌شود بلکه در حالت کلی، تعداد زیادی پردازشگر می‌توانند با شکل دادن یک شبکه بلاکچینی، که از ماژول‌ها و اجزای معینی تشکیل شده است، وظیفه اجرای پردازش‌ها را بر عهده گیرند و با حصول به توافق جمعی، نتایج پردازش‌ها را با الگویی به نام زنجیره بلوکی ثبت و ضبط کنند.

در یک شبکه بلاکچینی این امکان وجود دارد که همه پردازشگرها یک پردازش معین را برای یک مشتری انجام دهند و با توافق اکثریتی، نتایج پردازش را در اختیار مشتری قرار دهند. به‌این‌ترتیب احتمال خرابکاری و دست‌کاری اطلاعات به حداقل خواهد رسید. زیرا پردازش به‌صورت کاملاً شفاف و به‌صورت گروهی انجام می‌شود. این اتفاقی است که در بیت‌کوین رخ می‌دهد. بیت‌کوین یک شبکه بلاکچینی تک منظوره است به این معنا که این شبکه بلاکچینی طراحی شده است تا صرفاً یک نرم‌افزار برای کاربردهای بانکی را ایجاد کند. میلیون‌ها نفر در جهان عضو شبکه بلاکچینی بیت‌کوین شده‌اند و هنگامی‌که یک نفر بخواهد تراکنش بیت‌کوینی انجام دهد، این میلیون‌ها نفر، پردازش بانکی بیت‌کوین را اجرا کرده و در نهایت در صورت اجماع و توافق جمعی ( همه توافق کنند که تراکنش مورد درخواست صحیح است )، تراکنش در دیتابیس‌ها ثبت می‌شود. درواقع شبکه بیت‌کوین، تحقق کاملی از یک شبکه بلاکچینی با حداکثر ویژگی‌های قابل تصور در فناوری بلاکچین است."

توسعه سریع، مشارکت عمومی، امنیت بالا، عدم هک شدن، شفافیت پردازش‌ها، در دسترس بودن همیشگی سروی، عدم نیاز به اعتماد به یک نهاد واسط و... مزایای بی‌شماری است که سبب شده است بلاکچین بسیاری از صنعت‌ها در بستر اقتصاد امروزی را تغییر دهد و کاربردهای جدیدی را در حوزه‌های مختلفی از جمله در حوزه‌های مالی و بانکی، اقتصاد همیاری، زنجیره تأمین و احراز هویت ایجاد کند تا جایی که مدل‌های کسب‌وکار عوض شده است.

رمزارزهایی مانند بیت‌کوین، خود دستاورد ویژه‌ای از بلاکچین هستند که با مشارکت عمومی مردم جهان همراه شده است.

رابطه میان اینترنت و بلاکچین چیست؟

بلاک‌چین نوع جدید و خاصی از شبکه اینترنتی است که در آن اطلاعات مختلف به‌صورت بلوک‌های هم‌شکل طبقه‌بندی می‌شوند. اگر واضح‌تر بخواهیم تفاوت اصلی و عمده این نوع خاص از شبکه به‌هم پیوسته را با شبکه اینترنت عادی عنوان کنیم، باید به نحوه ذخیره‌سازی اطلاعات اشاره کرد. این به آن معناست که اطلاعات ردوبدل شده در شبکه اینترنت عادی به‌صورت متمرکز در یک سرور اصلی ذخیره می‌شوند که توسط هکرها و نهادهای ذی‌ربط قابل‌دسترسی و ردیابی هستند. اطلاعات منتقل‌شده در شبکه بلاک‌چین امکان‌دسترسی، نفوذ و ردیابی را به هیچ نهاد یا فرد حقیقی و حقوقی نمی‌دهند. در واقع، بلاک‌چین یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به‌صورت همزمان داده‌هایی در آن ثبت و اصلاح می‌شود که می‌توان با بهره‌گیری از این پلتفرم باز، آزاد و درعین‌حال پیچیده، به تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی پرداخت.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها