|
کدخبر: 62906

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

منتظر انقلاب بزرگ در این صنایع باشید

فناوری بلاکچین پلتفرمی برای پیاده‌سازی و اجرای کدهای نرم‌افزارهای به‌صورت غیرمتمرکز است؛ فناوری که انقلابی بزرگ در برخی از صنایع ایجاد خواهد کرد.

گسترش نیوز: شهود ما از دنیای اینترنت و فضای مجازی همواره با این درک بوده است که یک نهادی، نرم‌افزاری را در قالب یک سایت یا یک برنامه اینترنتی پیاده‌سازی می‌کند و ما با اتصال به آن، از خدمات آن استفاده می‌کنیم.

blockchain.jpg

از بدو تولد اینترنت، سایت‌ها و سرویس‌ها به این شکل ایجادشده‌اند. اما با ظهور بلاکچین، فضای جدیدی برای پیاده‌سازی خدمات با مشارکت عمومی و بدون نیاز به هزینه‌های گزاف سخت‌افزاری فراهم شده است.

توسعه سریع، مشارکت عمومی، امنیت بالا، عدم هک شدن، شفافیت پردازش‌ها، در دسترس بودن همیشگی سروی، عدم نیاز به اعتماد به یک نهاد واسط و... مزایای بی‌شماری است که سبب شده است بلاکچین نفوذ عمیق خودش را در صنایع مختلف آغاز کند. نکته جالب اینجاست که جدا از مسائل فنی، با ظهور بلاکچین حتی مدل‌های کسب‌وکار نیز عوض‌شده است. رمزارزهایی مانند بیت کوین، خود دستاورد ویژه‌ای از بلاکچین هستند که با مشارکت عمومی مردم جهان همراه شده است.

با توسعه فناوری بلاکچین بسیاری از صنایع جهان و سازمان‌ها تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و تحولات گسترده‌ای در این صنایع رقم خواهد خورد. در این گزارش به بررسی چند صنعتی می‌پردازیم که احتمال تغییر آنها با فناوری بلاکچین وجود دارد؛

صنعت بانکداری: این روزها خبرهای زیادی درباره استفاده از فناوری بلاکچین در عملیات مختلف بانکداری به گوش می‌رسد. اطلاعات منتقل‌شده در شبکه بلاکچین امکان‌دسترسی، نفوذ و ردیابی را به هیچ نهاد یا فرد حقیقی و حقوقی نمی‌دهند. درواقع، بلاکچین یک پایگاه توزیع داده مبتنی بر اجتماع میلیون‌ها نقطه اشتراک است که به‌صورت همزمان داده‌هایی در آن ثبت و اصلاح می‌شود که می‌توان با بهره‌گیری از این پلتفرم باز، آزاد و درعین‌حال پیچیده، به تبادلات مالی، علمی و اطلاعاتی پرداخت. بخش‌هایی مثل عملیات پرداخت، تسویه‌حساب، تأمین وام و اعتبارات مثل تأمین مالی مبادلات تجاری از جمله مواردی هستند که می‌توانند از فناوری بلاکچین بهره‌مند شوند.

صنایع سلامت‌محور و علوم پزشکی: داروخانه‌ها و مراکزی که وظیفه آنها تهیه و توزیع دارو است می‌توانند با اتصال به شبکه بلاکچین نیاز دارویی خود را ثبت و تأمین کنند. استفاده از این فناوری کمک می‌کند تا دست دلالان دارو کوتاه شده و داروهای بی‌کیفیت و بعضاً تقلبی از چرخه عرضه و فروش خارج شوند. با توجه به شفافیت و تغییرناپذیری اطلاعات ذخیره‌شده در شبکه بلاکچین، اگر اطلاعاتی در مورد داروها ناقص یا متناقض باشد به‌راحتی قابل‌پیگیری است و به این ترتیب می‌توان از کیفیت داروهایی که در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد اطمینان حاصل کرد.

هم‌چنین بیمارستان‌ها می‌توانند کلیه اطلاعات مربوط به بیماران و روند درمانی آنها را در این شبکه ذخیره کنند. اگر این شبکه در همه بیمارستان‌های یک کشور پیاده‌سازی و اجرا شود هر پزشکی در هر نقطه‌ای از آن کشور می‌تواند به‌طور کامل و دقیق به سوابق بیمار خود دسترسی داشته باشند و این موضوع به تشخیص پزشک و تجویز بهترین نسخه توسط وی کمک چشمگیری خواهد کرد.

زنجیره‌ تأمین: زنجیره تأمین دربرگیرنده تمامی جابه‌جایی‌ها و ذخیره مواد اولیه، موجودی در هنگام کار و محصول تمام‌شده از نقطه شروع اولیه تا نقطه پایان مصرف است. زنجیره‌ی تأمین یک صنعت بسیار پیچیده است. در یک زنجیره‌ی تأمین جهانی می‌تواند صد‌ها مرحله از جمله کالاها، قطار‌ها، موجودی و مواردی از این قبیل حضور داشته باشند. استفاده از فناوری بلاکچین در زنجیره تأمین باعث می‌شود تا هر فردی که در هرجایی از این زنجیره مشغول کار است به جزییات مرحله قبل که در واقع اطلاعت مربوط به آن در بلاک‌های قبلی ذخیره‌شده دسترسی کامل داشته باشد؛ این قابلیت شفافیت و افزایش کیفیت عملکردها را در پی خواهد داشت. فروشگاه‌های زنجیره‌ای والمارت که دارای بزرگ‌ترین شبکه فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی، سوپرمارکت‌ها و هایپرمارکت‌ها در جهان است و در میان بزرگ‌ترین شرکت‌های رده اول جهان دارد در استفاده از فناوری بلاکچین پیشتاز است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها