|
کدخبر: 60890

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

معجزه کوکتل‌های سرد و دم‌نوش‌های گرم در تابستان داغ+ اسامی

معمولاً می‌شنویم که دم‌نوش را در فصل سرما و برای جلوگیری از سرماخوردگی یا برای اینکه از استرس روزمره رها شویم و شب را راحت بخوابیم تجویز می‌کنند؛ اما در این گزارش قصد داریم چند دم‌نوش و نوشیدنی را معرفی کنیم که چاره گرمازدگی در روزهای طولانی و داغ تابستان است.

گسترش نیوز: سرگیجه، سردرد و خشک شدن دهان از نشانه‌های کم‌آبی بدن هستند. روزانه حدود ۳۰ درصد از نیاز بدن خود به مایعات را روزانه از طریق آب موجود در مواد غذایی کسب می‌کنیم. ۷۰ درصد باقی می‌ماند که باید با نوشیدن آب، چای و آبمیوه تدریجی در طول روز این نیاز بدنمان را تأمین کنیم.

damnoosh.jpg

آبمیوه‌های سرد و کوکتل‌هایی که باید جرعه‌جرعه نوشید

یکی از نوشیدنی‌های خنکی که برای روزهای گرم و بلند تابستان مناسب است، ترکیب آب، لیموترش تازه و شکر به همراه یخ است. نوشیدنی دیگری هم که رطوبت بدن را به طرز چشمگیری بالا می‌برد ترکیب هندوانه با آب است. از تأثیر خاکشیر هم بر رفع گرمازدگی و حفظ رطوبت بدن بارها شنیده‌ایم.

اما کوکتلی خوشمزه می‌تواند حسابی در گرمای تابستان به جانتان بنشیند؛ نخستین کوکتل از ترکیب خیار خردشده با تکه‌های یخ و ماءالشعیر به‌دست می‌آید. کوکتل بعدی هم از ترکیب پرتقال‌ با لیموترش و یخ درست می‌شود. البته باید توجه کرد که نوشیدنی‌های سرد را در تابستان باید جرعه‌جرعه نوشید. نوشیدن یک‌‌باره آب و آبمیوه‌های سرد می‌تواند اثرات جبران‌ناپذیری برای کبد به همراه داشته باشد.

اما افزون بر این نوشیدنی‌های خنک، چای و دم‌نوش‌هایی هم هستند که چاره گرمازدگی هستند. شاید عجیب به نظر برسد اما تأثیر این دم‌نوش‌ها شاید بیش از کوکتل‌ها و آبمیوه‌های سردی باشد که معرفی کردیم.

چای هلو تنها با ۶۰ کالری

چای هلو یکی از نوشیدنی‌های ارگانیکی است که یک انتخاب عالی برای در روزهای آفتابی است. یک فنجان چای هلو در حدود ۶۰ کالری دارد و سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هاست. این نوشیدنی در روزهای گرم می‌تواند تعادل بدن را حفظ کند و از افت فشار و به هم ریختن الکترولیت‌های بدن جلوگیری کند. ترکیب مقداری چای سیاه به همراه تکه‌هایی از هلو و دم کردن این ترکیب چای خوشمزه‌ای را برایتان فراهم می‌کند.

دم‌نوش‌هایی که معجزه می‌کند

دم‌نوش نوعی نوشیدنی است که در آن جزئی از گل، برگ، ساقه، ریشه، دانه، پوستِ میوه یا اجزای دیگر گیاهان دارویی که قابل‌حل در آب است، به‌صورت خشک یا تازه مورد استفاده قرار می‌گیرد. دم‌نوش آلبالو و سیب ترش از جمله مواردی هستند که به علت طبیعت سرد و خنکشان می‌توانند در روزهای گرم تابستان چاره‌ساز باشند. جالب است که آلبالو و سیب هر چه ترش‌تر باشند تأثیر بیشتری در رفع گرمازدگی دارند. دم‌نوش دیگر چای نعناع است. برگ‌های نعناع تازه را در آب جوش بریزید و ۱۰ ‌دقیقه صبر کنید تا چای دم بکشد. دم‌نوش چای سبز هم عطش را کاهش می‌دهد و در طب سنتی چینی‌ها یکی از درمان‌های گرمازدگی است. از دم‌نوش گل داوودی هم نباید غافل شد؛ دم کردن گل داوودی و نوشیدن آن برای رفع گرمازدگی در طب سنتی توصیه شده است.

عرقیاتی که بدن را خنک می‌کنند

عرقیات گیاهی مثل بیدمشک، کاسنی و بابونه حرارت بدن را کاهش داده و خواص خنک‌کنندگی قابل‌توجهی بر بدن دارند.

بد نیست در انتها به گیاهانی نظیر زعفران و گشنیز هم اشاره کنیم. استفاده از این دو گیاه می‌تواند دمای بدن را متعادل و خنک نگه دارد و مانع از گرمازدگی شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها