|
کدخبر: 96131

اختصاصی گسترش‌نیوز:

استخراج از معادن چگونه انجام می‌شود؟

معدن در فرهنگ لغت به معنای سرچشمه و منشا تعریف شده است، سرچشمه و منشا هر ماده‌ای که به نحوی بکار انسان می‌آید.

گسترش نیوز: معدن در طول تاریخ همواره قسمت مهمی از چرخه زندگی انسان بوده است و اکنون که در عصر پیشرفت و فناوری قرار گرفته‌ایم معدن علاوه بر کاربرد همیشگی‌اش که رفع نیازهای متعدد انسان بوده تبدیل به کالایی پر سود برای مبادله بین کشورها قرار گرفته است، اکنون گسترش نیوز در گزارشی به نحوه چگونگی استخراج این کالای مهم و سود آور می‌پردازد که در ادامه می‌توانید آن را بخوانید:

estekhraj102.jpg

استخراج معادن در واقع به معنای استخراج مواد معدنی با ارزش یا سایر مواد زمین شناسی از ذخائر یا سپرده‌های موجود در زمین است که معمولاً از سنگ معدن، رگه‌ها، درزها یا شکاف‌ها، صخره یا پلاکر استخراج می‌شوند. این ذخائر، برای معدنکاران یک فراورده و منبع اقتصادی مورد توجهی را شکل می‌دهند.

سنگ معدن به‌دست آمده از معدن شامل فلزات، زغال سنگ، ماسه‌ها، رس نفتی، سنگ‍‌های قیمتی، سنگ آهک، گچ، سنگ نمک، پتاس، شن و رس است. برای به‌دست آوردن هر ماده‌ای که نمی‌تواند در آزمایشگاه یا کارخانه از طریق فرآیندهای کشاورزی تولید شود معدن مورد نیاز است. استخراج معادن به معنای وسیع تری شامل استخراج منابع تجدید ناپذیر از جمله نفت، گاز طبیعی یا حتی آب است.

روشهای اصلی استخراج معادن چیست؟

چهار روش اصلی استخراج معادن بدین ترتیب است:

زیرزمینی، سطح باز (گودالی)، پلاسری و استخراج در محل

استخراج‌های معادن زیرزمینی به طور معمول هزینه‌ای بیشتری را شامل می‌شوند و اغلب برای دستیابی به ذخایر عمیق تر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

استخراج‌های سطحی معمولاً برای دخائری انجام می‌شود که از ارزش کمتری برخوردارند و در عمق کمتری هم وجود دارند.

استخراج پلاسری روشی است که در آن توسط کانال‌های رودخانه‌ای، ماسه‌های ساحلی یا سایر محیط‌ها برای گرفتن فلزات با ارزش و سنگین از رسوبات استفاده می‌شود.

استخراج در محل، که در درجه اول در معدن اورانیوم استفاده می‌شود، شامل انحلال منبع معدنی موجود در عمق زمین و سپس پردازش آن بر روی سطح است، بدون آنکه نیاز باشد سنگ را از سطح زمین حرکت دهیم.

تکنیک‌های معدن

استخراج سطحی به معنای کنار زدن پوشش گیاهی سطحی، خاک و در صورت لزوم لایه هایی از بستر برای رسیدن به رسوبات سنگین دفن شده می‌باشد. روشهای استخراج سطحی عبارتند از:

استخراج روباز یا گودالی معادن، که عبارت است از بازیافت مواد از یک گودال باز در زمین. سنگ معدن عمدتاً بِه روش گودالی استخراج می‌شود.

روش استخراج نوار، شامل جدا کردن لایه‌های سطحی برای آشکار ساختن سنگ معدن در لایه ‌های زیرین است.

روش برداشتن کوه، که معمولاً برای استخراج زغال سنگ صورت میپذیرد، شامل حذف بالای کوه برای رسیدن به ذخایر سنگ در عمق است.

استخراج زیرزمینی

استخراج زیر سطحی، شامل حفاری در درون تونل‌های زمینی یا شفت‌ها بِه منظور دستیابی بِه رسوبات سنگ معدن مدفون و پنهان شده می‌باشد.

سنگ معدن از طریق تونل‌ها و شفت‌ها برای پردازش به سطح زمین آورده می‌شود و سنگ‌های بدرد نخور و اضافی را از ان بیرون می‌آورند. استخراج زیر سطحی را می‌توان با توجه به نوع شفت‌های مورد استفاده، روش استخراج یا تکنیک‌های مورد استفاده برای رسیدن به ذخائر زیر زمینی طبقه بندی کرد.

استخراج رانشی از تونل‌های أفقی در دسترس استفاده قرار می‌گیرند، برای استخراج شیب، از شفت‌های مورّب قابل دسترس به صورت مورب استفاده می‌شود و استخراج شافتی از شفت‌های عمودی در دسترس استفاده می‌کند. استخراج معادن در سازه‌ها و بافتهای سنگی سخت و نرم نیاز به تکنیک‌های مختلفی دارد.

استخراج دیوار بلند

استخراج دیوار بلند یکی دیگر از روشهای استخراج سطحی است که از استخراج متّه‌ای یا اوگر تکامل یافته است. یک نوع استخراج که توسط یک مکانیسم انتقال هیدرولیکی پرتویی تحت فشار Pushbeam (PTM) هدایت می‌شود و در شکاف و درز زغال سنگ نفوذ می‌کند. یک چرخه معمولی شامل ریختن (پرتاب به جلو) و برش (بالا بردن و پایین آمدن برش برای کاهش کل ارتفاع درز ذغال سنگ) است.

منبع: MINING TECHNOLOGY

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها