|
کدخبر: 60460

نائب رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران در گفت‌وگو با گسترش‌‌نیوز؛

دانشجویان معدنی ما باید آموزش ببینند

نائب رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی ما اطلاعات کلی و یا جزئی از قوانین معدن و چگونگی ثبت معدن ندارند.

گسترش‌نیوز: ارتباط بین دانشگاه‌ها و صنعت از جمله مهم‌ترین پایه‌های پیشرفت در یک صنعت محسوب می‌شود.

در دنیا معدن و صنایع معدنی در ارتباط با علم توانسته به ارتقای سطوح مختلف ماشین‌آلات، حفاظت از محیط زیست، توسعه برسد. در ایران یکی از موضوعاتی که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد، آموزش دانشجویان رشته‌های معدنی است، چرا که هنوز اصول معدن‌کاری و معدن‌داری، اکتشاف، آیین‌نامه‌ها و موضوعاتی از این دست هنوز در بین دانشجویان رشته معدن نهادینه نشده است.

mansorghorbani23.jpg

منصور قربانی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با گسترش‌‌نیوز اظهار‌ کرد: از جمله مهم‌ترین موضوعاتی که باید در معدن و صنایع معدنی امروز مورد بررسی قرار گیرد، مسائل و سیاست‌های کلان معدن، اقتصاد کلی معدن، وضعیت آینده معدن کشور، وضعیت یک ماده معدنی خاص در کشور، آینده تغییرات بازار زمین شناسی و وضعیت بازار معدنی کشور است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی ما تقریبا اطلاعات کلی و یا جزئی از قوانین معدن و چگونگی ثبت معدن، صاحب معدن شدن، حقوق مالکانه ندارند.

وی افزود: هیچ یک از موضوعات کارشناسی امور اکتشاف معادن، آیین‌نامه اجرایی معدن، قانون معدن، حقوق مالکانه، بهره مالکانه، اقتصاد معدن در دانشگاه‌های معدنی تدریس نمی‌شود.

قربانی با اشاره به اهمیت وجود درس‌های کاربردی در رشته‌های معدنی گفت: یکی از درس‌های مهمی که باید در رشته‌های زمین شناسی و معدن باید ایجاد شود، تحت عنوان اصول معدن‌کاری و معدن‌داری است.

رئیس کمیته گوهر و نائب رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران افزود: نوع ماده معدنی در این که چه مسائلی را در اکتشاف باید مد نظر قرار داد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آموزش و تعریف درس در این رابطه می‌تواند از مشکلات بعدی پیشگیری کند و پیشرفت را به ارمغان بیاورد. فارغ التحصیل رشته معدن باید بداند یک متخصص چگونه مراحل اکتشاف را طی می‌کند، زمانی که وارد مرحله گواهی کشف، پروانه بهره‌برداری شد، باید چه اقداماتی انجام دهد.

رئیس کمیته گوهر و نائب رئیس کمیته اکتشاف خانه معدن ایران افزود: قوانین معدنکاری و آئین‌نامه اجرایی باید برای تمام رشته‌های زمین‌شناسی و گرایش‌های معدن در دوره لیسانس در نظر گرفته شود. البته برای شاخه‌های خاص از زمین شناسی معدنی مانند زمین شناسی اقتصادی در گروه زمین شناسی و یا زمین شناسی اکتشاف و معدن درس دیگری همچون حقوق معدنی باید برای دانشجویان گنجانده شود.

وی در آخر خاطر نشان کرد: دروس عمومی باید در مورد معدن کاری و قوانین معدن کاری نیز باید مد نظر قرار گیرد.

ارسال نظر