|
کدخبر: 62410

نامه دامداران ناراضی به وزیر صمت + سند

سه اتحادیه بخش دامپروری کشور با ارسال نامه‌ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت افزایش ۱۵۰ درصد نرخ مصوب سبوس گندم توسط این وزارتخانه اعتراض کردند.

گسترش‌نیوز: سه تشکل، اتحادیه سراسری صنعت دامپروان همگام کشور، اتحادیه مرکزی تعاونی‌های کشاورزی دامداران ایران و اتحادیه تعاونیهای عشایری دامداران متحرک ایران با ارسال نامه‌ای سرگشاده به رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به افزایش ۱۵۰ درصدی نرخ مصوب خوراک دام توسط این وزارتخانه اعتراض کردند.

سبوس بخش مهمی از خوراک دام را تامین می‌کند و افزایش نرخ آن در افزایش نرخ تمام شده تولیدات این بخش از جمله شیر و گوشت تاثیرگذار بوده و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی مخالف این امر است. متن این نامه دامداران به شرح زیر است.

احتراماً امضا‌کنندگان ذیل تشکل‌های دامپروری به عنوان نمایندگان کل دامداران و عشایر ایران در رابطه با تصمیمات کارگروه ملی ساماندهی گندم که طی نامه ۶۰.۹۲۲۰۱ مورخ ۱۳۹۸.۰۳.۲۹ معاونت بازرگانی داخلی آن وزارت ابلاغ گردیده و طی آن نرخ عرضه سبوس گندم را افزایش و ۱۲۵۰ تومان اعلام نموده است، به استحضار می‌رساند:

۱- همیشه قیمت‌گذاری سبوس از طریق ستاد تنظیم بازار و با حضور همه تشکلهای دامپروری صورت می‌گرفته است.

۲- با توجه به مصرف سبوس گندم در دامداری‌های نیمه صنعتی و روستائی بیشتر مصرف داشته و بعضا تا ۵۰ درصد جیره غذایی اینگونه دام‌ها را تشکیل می‌دهد، بنابراین هرگونه افزایش در نرخ سبوس گندم، تبعات بسیار زیادی از جمله افزایش نرخ تمام شده و ضرروزیان و نارضایتی قشر زیادی از دامداران را به همراه دارد.

۳- در سالیان اخیر باوجود تورم بالا و تغییر در سیاست‌های ارزی کشور، هیچ نهاده‌ای در ۵ ماه حدود ۱۵۰ درصد افزایش نرخ نداشته است. بنابراین چگونه نرخ سبوس گندم از ۵۲۰ تومان به ۸۴۰ تومان و نهایتاً به ۱۲۵۰ تومان افزایش پیدا می‌کند؟

۴- شیوه قیمت‌گذاری سبوس در دنیا، ۵۰ درصد نرخ گندم می‌باشد که نرخ اعلام شده قبلی نیز بالاتر از نرخ واقعی آن است.

۵- کارشناسان محترم دقت کافی در محاسبه میانگین چند عدد ساده نرخ گندم یارانه‌ای (۶۶۵ تومانی)، نیمه یارانه‌ای(۹۰۰ تومان) و آزاد (۱۸۵۰ تومان) نداشته‌اند چون تقریبا ۶۵ درصد گندم به‌صورت یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای توزیع می‌گردد که میانگین این اعداد زیر ۱۰۰۰ تومان است و نکته قابل توجه اینکه این عدد میانگین نرخ گندم می‌باشد و به تبع آن نرخ سبوس باید ۵۰ درصد نرخ آن باشد، بنابراین نرخ ۸۴۰ تومان نیز غیرعادلانه است.

۶- هرگونه دستورالعمل در خصوص نرخ سبوس گندم از طریق ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی باید ابلاغ شود و ارسال دستورالعمل از طریق انجمن و یا تشکیل دیگر وجاهت قانونی ندارد.

۷- ابلاغ یک دستورالعمل دولتی توسط کانون انجمن‌ها که منافع خود را دارد(نامه شماره ۷۹.۱۰۷۷۱ مورخ ۱۳۹۷.۰۴.۰۱ کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران-بند۳) جای سوال است، شایسته نیست بخاطر منافع و زیاده خواهی حدود ۳۰۰ نفر، منافع چند میلیون دامدار بخطر افتاده و با افزایش نرخ تمام شده و ایجاد ضرر و زیان زیاد، چراغ کسب و کار آنها خاموش شود چون به دنبال آن تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای جامعه در این شرایط بحرانی دارد.

بنابراین خواهشمند است در اسرع وقت نسبت به لغو مصوبه فوق مساعدت نموده و از تبعات زیان بار آن در آینده جلوگیری نماید.

namedamdaran0530.jpg

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها