|
کدخبر: 51808

صنعت نمایشگاهی ابزار صلح جهانی

سعید قربانی - کارشناس نمایشگاهی

ghorbani-expo.jpg

بسیاری از کشورها پیشرفت تجاری و اقتصادی خود را مدیون صنعت نمایشگاه هستند. مشکلاتی مانند بیکاری، بالا بودن نرخ تورم، پایین بودن تولید ناخالص داخلی، کمرنگ بودن روابط سیاسی، رکود اقتصادی و فقر فرهنگی در بسیاری از جوامع با استفاده از ابزار نمایشگاه برطرف شده است. کشورهایی که تا چند سال گذشته در سطح جهان گمنام بودند و کمتر کسی از توانمندی‌ها و قابلیت‌های آن اطلاع داشت، در مدت چند سال به برکت استفاده تخصصی از صنعت نمایشگاه به پایگاه مهم تجارت و داد و ستد بین‌المللی تبدیل شده‌اند.

امروز صنعت نمایشگاه به مکانی برای معرفی بهترین‌ها، روزآمد‌ترین‌ها، جدیدترین‌ها و برترین‌های جهان تبدیل شده و فاصله بین تولید و مصرف، صادر‌کننده و واردکننده، ایده و صنعت را به حداقل ممکن کاهش داده است. بسیاری از شرکت‌های مهم و مطرح جهان محصولات خود را برای نخستین‌بار در نمایشگاه‌ها رونمایی کرده و دنیا در یک زمان می‌تواند روند «بودن تا شدن» را قضاوت کند.

صنعت نمایشگاه در قدرت‌های اقتصادی برتر جهان مانند امریکا، چین، آلمان و هند جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. استفاده هوشمندانه از قدرت نرم نمایشگاه باعث شده کشوری مانند چین به‌طور تقریبی در تمام بازارهای مصرف جهان رخنه و جای پای خود را مستحکم کند. اگر بدانیم که عامل پیشرفت یا عقبگرد جوامع کنونی، در شناخت درست یا نادرست نیازها است، به‌طور قطع، به اهمیت این صنعت در کمک به این شناخت و رفع نیازهای شناسایی شده بیش از پیش آگاه خواهیم شد.

صنعت نمایشگاه در محدود و مفید کردن ارتباطات به یک زمان و مکان خاص و مشخص به‌خوبی می‌تواند تبادل‌نظر بین جوامع گوناگون را هدفمند کند. اگر درحال‌حاضر بهانه‌های گوناگون مانند تفاوت در فرهنگ، تفاوت در نگرش‌های سیاسی، ضعف اقتصاد، اختلاف‌های مذهبی و... باعث ایجاد بحران و تنش در بسیاری از کشورها شده، دلیلی جز نبود شناخت واقعی انسان‌ها ندارد و هیچ صنعت و رویدادی مانند نمایشگاه نمی‌تواند در این زمینه اثر مثبتی داشته باشد.

نمایشگاه‌های گوناگون بین‌المللی و اکسپو‌های جهانی شرایط و موقعیتی را فراهم می‌کنند که در آن‌ واحد جنبه‌های گوناگون جوامع جهان زیر پوشش و تاثیر قرار می‌گیرند و در چند روز برپایی نمایشگاه هم به نیازهای اقتصادی توجه می‌شود و هم تاثیرات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با هم بودن در زیر یک سقف را منعکس می‌کند. در نمایشگاه‌ها، فقط می‌توان دید که رئیسان‌جمهور و شخصیت‌های سیاسی تراز اول کشورها در کنار بخش خصوصی قرار می‌گیرند و علاوه بر مذاکره در راستای بهبود وضعیت اقتصادی با گفت‌وگوهای سیاسی خود در رفع اختلاف نظرهای سیاسی خود گام بر می‌دارند. تنها در حاشیه نمایشگاه‌ها است که گفت‌وگوی تمدن‌ها به چالش کشیده می‌شود و ابعاد گوناگون آن مورد توجه قرار می‌گیرد.

با استفاده از صنعت موثر و مهم نمایشگاه می‌توان گفت‌وگوی تمدن‌ها را از بن‌بست خارج کرد و به همه نشان داد که اگر تمدن‌ها و همگرایی انسان‌ها و جوامع، فارغ از رنگ، نژاد، آیین و سرزمین در کانون توجهات قرارگیرد، به‌طور قطع به این واقعیت مهم و کمرنگ دنیای امروز دست خواهیم یافت که توسعه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در حاشیه امنیت ایجاد خواهد شد و صنعت نمایشگاه با مهیا کردن بسترهای لازم برای صلح، جهانی شدن، تفاهم و همزیستی مسالمت‌آمیز نقش موثری در ایجاد امنیت داخلی و بین‌المللی ایفا می‌کند.

وقتی براساس آمار منتشر شده، انجمن جهانی صنعت نمایشگاه(ufi)به‌عنوان متولی اصلی فعالان نمایشگاهی در جهان که دارای ۷۰۹ عضو در ۸۳ کشور است، با برگزاری بیش از ۳۰ هزار رویداد نمایشگاهی در سال موقعیتی را ایجاد می‌کند که بیش از ۲۶۰ میلیون نفر از نمایشگاه‌ها بازدید کنند، یعنی اینکه صنعت نمایشگاه تا چه اندازه در مبادله اندیشه و تجربه میان فرهنگ‌ها و تمدن‌ها تاثیر‌گذار است، به بحث و گفت‌وگو و شناخت بهتر یکدیگر و توسعه صلح جهانی یاری می‌رساند و با تغییر نگاه به خود و کمک به شناخت واقعیت‌ها موجب می‌شود که اوضاع اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بهبود یابد. انجمن جهانی صنعت نمایشگاه خواسته یا ناخواسته علاوه بر ارتقای جایگاه اقتصادی جوامع و ملل گوناگون به تعمیق گفت‌وگوها و دقت و تفکر در آن و یافتن راه‌حل‌های علمی به مشکلات بسیار جدی جهان کمک شایانی می‌کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها