|
کدخبر: 85018

اختصاصی گسترش نیوز:

مدیریت به سبک نابغه کارآفرین / توصیه‌های استاد استیو جابز و جف بزوس

کمپل در دنیای کسب‌وکار خوش درخشید اما ترجیح داد راه و رسم کار را به کارآفرینان و مدیرانی که با آنها کار می‌کرد نشان دهد.

گسترش نیوز: بسیاری از مردم بیل کمپل را نمی‌شناسند. کمپل رئیس هیئت‌مدیره شرکت اپل بود. در اهمیت او همین بس که غول‌هایی مثل استیو جابز و جف بزوس او را استاد و الهام‌بخش خود دانسته‌اند. در اینجا سعی می‌کنیم چکیده‌ای از افکار و نظرات او درباره جوانب مختلف دنیای کسب‌وکار را بیان کنیم. با گسترش نیوز همراه باشید.

billcampel.jpg

کتاب مربی میلیاردر: کتاب راهنمای بیل کمپل از سیلیکون والی یکی از کتاب‌های تاثیرگذار تاریخ بوده است. این مربی و مدیر افسانه‌ای استاد کسانی مثل استیو جابز و لری پیج , اریک اشمیت و جف بزوس بوده است و الهام گرفتن از کمپل یکی از دلایل موفقیت شرکت‌های آنها بوده است.

کمپل در دنیای کسب‌وکار خوش درخشید اما ترجیح داد راه و رسم کار را به کارآفرینان و مدیرانی که با آنها کار می‌کرد نشان دهد. سه تن از آنها یعنی اریک اشمیت, جاناتان روزنبرگ و آلن ایگل تصمیم گرفتند دیگران را هم از آموزش‌های او بهره‌مند کنند پس چکیده‌ای از دنیا و خرد او را در کتابی ساده و دویست صفحه‌ای منتشر کردند.

تا وقتی این کتاب را نخوانده بودم فکر نمی‌کردم آدم‌هایی مثل او وجود داشته باشند. این کتاب پر از بمب‌های ارزشمند است و من در اینجا سعی می‌کنم گلچینی از مهم‌ترین آموزه‌های او را بیان کنم.

خلاق زرنگ

نسل جدیدی از کارکنان که به آنها خلاقان زرنگ گفته می‌شود سرعت و خلاقیت را ترکیب می‌کنند. خلاق زرنگ کسی است که عمق فنی را با زرنگی تجاری و شم اقتصادی در هم می‌آمیزد. شرکت‌ها اگر می‌خواهند موفق باشند باید به تولید محصولات عالی ادامه دهند و برای انجام این کار باید خلاقان زرنگ را جذب کنند و فضایی برایشان ایجاد کنند که فرصت پیشرفت را برای آنها فراهم آورد.

تنش را باید متعادل کرد

پاتریک پیچت از مدیران سابق گوگل می‌گوید یک گروه جاه‌طلب, رقابت‌جو, خودرأی و زرنگ تنش بسیار زیادی در ماشین کسب‌وکار ایجاد می‌کند. این تنش چیز بدی نیست. اگر این تنش را نداشته باشید از گردونه رقابت حذف می‌شوید. اما تنش, ایجاد همدلی میان کارکنان را سخت می‌کند و بدون همدلی نمی‌توان به موفقیت رسید. برای متعادل کردن تنش به یک مربی خوب نیاز دارید.

هر تیم ورزشی به مربی نیاز دارد و مربی‌های خوب, تیم خوب را به بهترین تیم تبدیل می‌کنند. این قانون در دنیای کسب‌وکار هم صدق می‌کند. بهترین راه برای تبدیل افراد خوب به گروه‌های قدرتمند, استفاده از مربی است.

تنش بین خلاقیت و کارایی

مطالعه‌ای که در سال ۱۹۹۱ انجام شد نشان داد شرکت‌ها برای اجرای خلاقیت‌های نو به مدیرانی نیاز دارند که منابع را هماهنگ کنند و اختلافات را برطرف نمایند. اما مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۵ انجام شد نشان داد که خلاقیت در محیطی که شبکه‌ای از روابط متقابل وجود داشته باشد شکوفا می‌شود نه در فضایی که پر از سلسله‌مراتب باشد. بنابراین باید پذیرفت که بین خلاقیت و کارایی همیشه تضاد وجود خواهد داشت.

فرق مدیر و رهبر

برای مدیر شدن به دست آوردن پست مدیریت کافی است ولی فقط زمانی رهبر می‌شوید که مردم شما را رهبر بدانند.

شرکت را به‌خوبی اداره کن

آدم‌های موفق, شرکت خود را به‌خوبی اداره می‌کنند. آنها تحلیل گران خوبی هستند, کارکنان خود را مسئولیت‌پذیر بار می‌آورند, می‌دانند چطور افراد خوبی را استخدام کنند, می‌دانند چطور آنها را ارزیابی کنند و به رفتارهای آنها واکنش نشان دهند و راه و رسم حقوق و پاداش دادن را بلد هستند.

لطفاً از من اطاعت کن!

یادتان باشد زیردستانی که واقعاً باهوش و نابغه باشند به این راحتی‌ها همه امرونهی‌های شما را قبول نمی‌کنند.

راه موفقیت آدم‌های بزرگ را هموار کن

آدم‌های بزرگ در محیطی شکوفا می‌شوند که توانمندی‌های آن را به فعلیت درآورد و آنها را توانمندتر کند. مدیران باید حمایت کنند, احترام بگذارند و اعتماد نشان دهند.

حمایت یعنی اطلاعاتی که کارکنان نیاز دارند را برایشان فراهم کنید و آنها را در مسیر موفقیت هدایت کنید.

احترام یعنی بدانید که اهداف شغلی مردم فرق دارد و برای انتخاب‌هایی که برای زندگی خود می‌کنند ارزش قائل شوید.

اعتماد یعنی به کاری که افراد انجام می‌دهند ایمان داشته باشید و بدانید که خودشان می‌توانند تصمیم‌گیری کنند.

مهم‌ترین اولویت مدیر

مهم‌ترین اولویت هر مدیر رفاه و موفقیت کارکنانش است.

تفریح و کار

تحقیقات نشان داده‌اند که اگر محیط کار لذت‌بخش باشد و آدم‌ها بتوانند درباره خانواده و علاقه‌مندی‌های خود صحبت کنند عملکرد کارکنان افزایش می‌یابد. چیزی که دانشگاهیان آن را «روابط اجتماعی - عاطفی» می‌نامند راهی است آسان برای افزایش عملکرد افراد.

جلسات باید مفید باشند

فقط ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان یک پژوهش دانشگاهی گفته‌اند که جلسات کاری به‌هیچ‌عنوان هدر دادن وقت آنها نیست.

یک قانون بنیادی

برای تک‌تک کارکنان خود راهبرد مشخص کنید و برای آنها وقت بگذارید تا برای رسیدن به اهداف مشخص‌شده, آماده شوند. بهترین راه برای به موفقیت رساندن کارکنان همین است.

تصمیم‌گیری

از دو کارمندی که باهم صمیمی هستند یک گروه بسازید تا به کمک هم اطلاعات جمع کنند و با همکاری یکدیگر بهترین راه‌حل ممکن را برای مشکل پیش رو پیدا کنند. تجربه نشان می‌دهد که آنها معمولا یکی دو هفته بعد برمی گردنند و شما می‌بینید که واقعا تصمیم بسیار خوبی گرفته‌اند. یکی از مهم‌ترین وظایف مدیران این است که تصمیم‌گیری را آسان کنند.

اگر همه تصمیمات را مدیران بگیرند فضای کار پر از تنش و تضاد می‌شود چون کارکنان به تقلا می‌افتند که به مدیران خود نشان دهند که ایده آنها بهترین است. در اینجا دیگر بحث بر سر این نیست که کدام ایده بهترین است. در چنین شرایطی همه به دنبال یارگیری و لابی کردن هستند تا نظر مثبت مدیران ارشد و حتی سیاستمداران را جلب کنند.

ایده سازی

گفتگوی واقعی و صادقانه فقط زمانی اتفاق می‌افتد که شما کارکنان را وادار کنید انفعال را کنار بگذارند و در سرنوشت شرکت مشارکت داشته باشند. ایده‌های ناب و راستین در یک چنین فضایی است که خود را نشان می‌دهند. استفاده از کلمه مناظره (به‌جای بحث) معجزه می‌کند. مطالعات انجام‌شده نشان می‌دهند اگر نام جلسات بحث و گفتگو را مناظره بگذارید تمایل کارکنان به شریک کردن دیگران در اطلاعاتی که دارند بیشتر می‌شود. دلیلش آن است که وقتی پای مناظره در بین باشد ترس کارکنان می‌ریزد و نظرات واقعی خود را بیان می‌کنند.

درباره نوابغ

نوابغ باید بتوانند با دیگران کار کنند. اگر از عهده این کار برنیایند باید به آنها کمک کنید. نباید اجازه داد که نوابغ خود را برتر از گروه بدانند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها