|
کدخبر: 47408

گسترش‌نیوز بررسی می‌کند:

«ما»، وحشتناک پرفروشی که باید دید

در دنیای فیلم‌های ترسناک معمولا از شخص دیگری می‌ترسیم اما در فیلم «ما» قرار است از خودمان بترسیم.

گسترش‌نیوز: اگر اهل فیلم‌های ترسناک باشید به‌احتمال‌زیاد فیلم «برو بیرون» را دیده‌اید. نخستین تجربه فیلم‌سازی جردن پیل موفقیت‌آمیز بود، منتقدان روی خوش به آن نشان دادند و پاداش خود را از گیشه گرفت (چیزی حدود ۲۵۰ میلیون دلار). آیا فیلم دوم پیل هم عاقبت‌به‌خیر می‌شود؟ با گزارش گسترش‌نیوز همراه باشید.

US.jpg

به نظر می‌رسد که جردن هیل این بار هم دل منتقدان را برده است. US از نظر دلهره‌آفرینی به «درخشش» استنلی کوبریک تشبیه می‌شود و منتقدی دیگر از ظهور هیچکاک دوم، سخن گفته است. داستان «ما» چیست و آیا واقعا آن‌طور که یکی از منتقدان گفته است می‌تواند از آن دست فیلم‌ها باشد که چند دهه درباره‌اش بحث شود؟

زوج سیاه‌پوستی به همراه فرزندانشان به خانه ساحلی خود می‌روند که سروکله چند غریبه پیدا می‌شود و آشوب و تنش به پا می‌شود. غریبه‌ها به‌شدت شبیه خودشان هستند! کارگردان که نویسنده فیلم هم هست روی همین نکته دست گذاشته است: خودمان از همه ترسناک‌تریم. به قول کارگردان: شیطانی که می‌‌خواهیم ببینیم خودمان هستیم».

آینه حضور پررنگی در فیلم ما دارد. رخداد تلخی که در کودکی برای مادر خانواده (نقشش را لوپیتا نیونگو بازی می‌کند) رخ داده سفر تابستانی را خراب می‌کند. در واقع او شخصیت دومی دارد که بدون آنکه بداند همیشه همراهش بوده است اما حالا وقتش شده که آن را ببیند. فقط مادر خانواده نیست؛ همه اعضا خانواده چنین همزادی دارند. فیلم ما جایی است که شخصیت‌ها، همزادهای خود و نزدیکانشان را به چشم می‌بینند. فیلم پر است از آینه و شخصیت‌ها. خانواده ویلسون مدام با ابعاد ناشناخته وجودشان دیدار می‌کنند.

سخت بتوان درباره جردن پیل سخن گفت و از «تعادل» نگفت. ترکیب ترس و شوخی کار راحتی نیست اما پیل نشان داده که کمتر کسی می‌تواند مثل او بین این دو تعادل ایجاد کند.

ما به‌اندازه برو بیرون ترسناک است؟ در بعضی از صحنه‌ّها به حدی می‌ترسید که دلتان می‌خواهد چشمان خود را ببندید اما ظرافت اثر به حدی است که ممکن است دلتان نخواهد چیزی را از دست بدهید. اگر چنین نبود فیلم جدید پیل نامزد زیباترین فیلم ترسناک سال ۲۰۱۹ نمی‌شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها