|
کدخبر: 147538

کاهش حجم سرمایه گذاری در ایران

رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق بازرگانی گفت: در حال حاضر اقتصاد ایران با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کند و اگر ثبات ایجاد شود به طور قطع کارخانه هایی که یک شیفته فعالیت می کنند میزان فعالیت خود را افزایش می دهند. این سیکل به اشتغال و افزایش درآمد مردم منجر می شود و وقتی درآمد بالا رود قدرت خرید هم بیشتر می شود و بار دیگر این سرمایه ها از طریق خرید کالا به اقتصاد مولد کشور کمک می کند.

تجارت کاهش حجم سرمایه گذاری در ایران

یکی از دغدغه های فعالان اقتصادی در حال حاضر چگونگی حرکت اقتصاد و کسب و کار در سال آینده است، برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند در حال حاضر اقتصاد ایران با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کند و اگر ثبات ایجاد شود به طور قطع کارخانه هایی که یک شیفته فعالیت می کنند میزان فعالیت خود را افزایش می دهند. این سیکل به اشتغال و افزایش درآمد مردم منجر می شود و وقتی درآمد بالا رود قدرت خرید هم بیشتر می شود و بار دیگر این سرمایه ها از طریق خرید کالا به اقتصاد مولد کشور کمک می کند.

رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه کاهش نرخ ارز به رونق تولید کمک می کند، گفت: سال آینده تقاضا برای کالاهای مصرفی در فروشگاه ها افزایش خواهد یافت، چراکه به طور کلی مصرف کالا در میان مردم با کاهش تورم افزایش می یابد و در مقابل تقاضا برای کالاهای سنگین و ماشین آلات رونق چندانی نخواهند داشت، زیرا همچنان واردکننده ها در این بخش درگیر نقل و انتقالات ارزی خواهند بود.

صنعت خودروی ایران بعد از رفع تحریم ها

فرشید شکرخدایی با بیان اینکه صنعت خودروی ایران بعد از رفع تحریم ها هم می تواند با جهش همراه شوند، افزود: به طور قطع تسهیل شدن تامین قطعات به افزایش تیراژ تولید کمک می کند و باعث رونق در این صنعت می شود و هرچند تولید افزایش یابد هزینه سربار هم کاهش می یابد که می تواند تا حدودی به تعدیل قیمت ها هم کمک کند.

او با بیان اینکه بخش معدن ایران دارای مزیت نسبی است به همین دلیل چه تحریم ها بمانند و چه رفع شوند این بخش از اقتصاد همچنان روند مثبتی خواهند داشت، اظهار کرد: در شرایط کنونی ایران به دلیل داشتن انرژی ارزان و ذخایر معدنی در بخش معدن و صنایع معدنی از مزیت های نسبی برخوردار است و این بخش در اقتصاد کمتر تحت تاثیر سیاست های تحریمی قرار گرفته است.

او افزود: همچنین اگر هزینه های صادرات کاهش یابد به طور قطع شرکت های پتروشیمی می توانند به حاشیه سود بیشتری برسند و رونق خواهند گرفت.

شکرخدایی با تاکید بر اینکه تمایل مردم برای تولید و سرمایه گذاری کاهش یافته و نیازمند بسترسازی است، گفت: اگر اقتصاد کشور به ثبات برسد سرمایه های که در این چند سال اخیر که حدود ۱۵۰ میلیارد دلار است و در کشورهایی مانند ترکیه، گرجستان، اسپانیا و... تبدیل به ملک شده بار دیگر به کشور برمی گردد.

حجم سرمایه گذاری در ایران کاهش یافته

رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه در سال های اخیر حجم سرمایه گذاری در ایران کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر اقتصاد ایران با ۳۰ درصد ظرفیت کار می کند و اگر ثبات ایجاد شود به طور قطع کارخانه هایی که یک شیفته فعالیت می کنند میزان فعالیت خود را افزایش می دهند.

او با تاکید بر اینکه وقتی میزان فعالیت شرکت های تولیدی افزایش یابد اشتغال و صادرات هم بالا می رود، اظهار کرد: به طور قطع در بازار داخلی تعدیل قیمت هم کمک می کند میزان مصرف کالا در ایران بیشتر شود و کارخانه ها هم تولید بیشتری داشته باشند و این سیکل به اشتغال و افزایش درآمد مردم منجر می شود و وقتی درآمد بالا رود قدرت خرید هم بیشتر می شود و بار دیگر این سرمایه ها از طریق خرید کالا به اقتصاد مولد کشور کمک می کند.

شکرخدایی با تاکید براینکه در حال حاضر رکود اقتصادی ناشی از عدم تقاضا وجود دارد، گفت: در حال حاضر سرمایه در گردش شرکت ها برای تولید بیشتر کاهش یافته است، زیرا میزان فروش کالاهای آنها هم کاهش یافته است و این طولانی شدن زمان بازگشت سرمایه میزان صرفه اقتصادی سرمایه گذاری را هم کاهش داده و مانع از افزایش تولید بیشتر شده است، زیرا انبارها هنوز از کالاهای قبلی پر است.

رئیس کمیسیون توسعه پایدار اتاق بازرگانی با بیان اینکه دولت با تزریق منابع به واحدهای تولیدی منجر به افزایش تولید بیشتر می شود، گفت: همچنین تسهیل گری دولت با کاهش تورم در سطح جامعه و گشایش در زمینه صادرات کمک می کند تا چرخه عرضه و تقاضا بهبود یابد و به نوعی به رونق اقتصادی کمک کند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها