|
کدخبر: 122699 سهیل فرزین

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در گفت و گو با گسترش نیوز:

صادرات افغانستان به ایران تسهیل می شود

سلیمی با اشاره به اینکه ما به طور سالانه ۲۰ میلیون دلار کالا از افغانستان به کشور وارد می‌کنیم، گفت: محصولات کشاورزی بخش عمده‌ ای از این میزان واردات را تشکیل می‌ دهند.

تجارت صادرات افغانستان به ایران تسهیل می شود

روابط تجاری ایران و افغانستان به دلایل مختلف و متعدد برای هر دو کشور اهمیت ویژه‌ای دارد و حفظ این بازار صادراتی برای ایران بسیار حائزاهمیت است.

شیوع ویروس کرونا در اواخر سال گذشته موجب کاهش مبادلات تجاری میان دو کشور شد، اما اکنون و با گذشت حدود ۸ ماه از شیوع این ویروس و روند رو به کاهش مبتلایان به کویید ۱۹ تجارت کشور با دیگر کشورهای دنیا با حفظ و رعایت پروتکل ‌های بهداشتی به صورت محدود آغاز شده است.

در همین رابطه خبرنگار گسترش‌نیوز با سید حسین سلیمی رئیس اتاق بازرگانی ایران و افغانستان به گفت ‌و گو پرداخته و آخرین وضعیت مبادلات تجاری و اقتصادی میان این دو کشور را جویا شده است که در ادامه مطالعه خواهید کرد.

با گسترش‌نیوز همراه باشید:

سید حسن سلیمی در ابتدای این گفت و گو اظهار داشت: خوشبختانه تنها مرزی که در دوران شیوع ویروس کرونا تقریباً فعال بود مرز مشترک ایران با افغانستان بود. مرز ترکیه و عراق در آن دوران فعالیتی نداشت ولی ما شاهد فعالیت مرز ایران با کشور افغانستان بودیم البته گفتنی است که در زمانی که شیوع ویروس کرونا موجب بروز اختلال در روند تجارت کشور ما با افغانستان بود عبور کامیون ها از مرز با مشکلاتی روبرو شده بودند و ترانزیت کالاها به کندی صورت می‌گرفت ولی نهایتاً موفق شدیم ۹۰ درصد از میزان صادرات سالانه که عددی در حدود ۲.۷ میلیارد دلار است را عملی کنیم.

سیدحسن-سلیمی

 وی افزود: به منظور تسهیل صادرات به کشور افغانستان تصمیم بر این شد که ساعت کار گمرکات مرزی ایران و افغانستان افزایش پیدا کند همچنین رفت و آمد تجار را نیز تسهیل کرده ایم که در همین راستا سفارتخانه‌ها بسیج شده‌اند تا صدور ویزا با سرعت بیشتری انجام شود. گفتنی است در آخرین نشستی که ما با فعالان تجاری کشور افغانستان داشتیم طرف های افغان مشکلات عدیده ای که در تجارت با ایران داشتند را مطرح کردند که یکی از اصلی ترین مشکلات و مسائل مطرح شده در این نشست مسئله انتقال پول میان دو کشور بود.

البته تعدادی صرافی مجاز توسط بانک مرکزی به منظور این کار معرفی شده‌اند ولی هنوز همکاری‌ های لازم به معنای واقعی صورت نگرفته است.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در ادامه با اشاره به اینکه طرف افغان نسبت به عدم واردات محصولات تولیدی این کشور به ایران گلایه های مکرری دارد، گفت: گلایه طرف افغانستانی نسبت به این موضوع در نشستی که با حضور نمایندگان وزارت امور خارجه، جهاد کشاورزی و وزارت صمت برگزار شده است مطرح شده و نهایتا تصمیم بر این شد که کمیته‌ ای متشکل از تمام افرادی که به نوعی دست‌اندرکار مسائل مرزی، گمرکی، صادرات، واردات و هرچه که به این موضوع مربوط است تشکیل شود تا مسائل و چالش‌ های مربوطه در همان کمیته بررسی و حل و فصل شود.

میزان صادرات افغانستان به ایران

سلیمی با اشاره به اینکه ما به طور سالانه ۲۰ میلیون دلار کالا از افغانستان به کشور وارد می‌کنیم، گفت: محصولات کشاورزی بخش عمده‌ ای از این میزان واردات را تشکیل می‌ دهند. افغان‌ها محصولات مختلفی مانند مغز گردو، تخمه چلغوز و انواع خشکبار را به کشورهایی مانند استرالیا، کانادا و ترکیه صادر می کنند که این امر نشان از توان بالای صادراتی کشور افغانستان دارد ولی ما متاسفانه به دلایل مختلف امکان واردات کالا از افغانستان را نداریم. بحث سرمایه‌گذاری‌ های مشترک نیز موضوع مهمی است که باید به آن توجه داشت در همین خصوص در جلسات مشترک با طرف افغان بحث سرمایه‌ گذاری ایران در این کشور مطرح شده تا از این طریق، هم درآمد سالانه افغانستان افزایش پیدا کند و هم کالاهایی که در افغانستان وجود دارد ولی ما از راه های دور وارد ایران می کنیم را بتوانیم از کشور افغانستان وارد خاک خودمان بکنیم.

 وی در ادامه با اشاره به اینکه مواد معدنی بسیار غنی و بک کری در افغانستان وجود دارد، خاطرنشان کرد: کشور ما بهترین معدنکاران و ماشین آلات معدنی در منطقه را دارا است بنابراین ما می‌توانیم سنگهای معدنی با کیفیت عالی را از افغانستان استخراج و صادر کنیم.

از دست رفتن بازارهای صادراتی

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت: بازار افغانستان بازار بسیار مناسبی برای ایران است ولی چون نگاهی به کمک کردن تجاری به کشور افغانستان تاکنون ساری و جاری نبوده است به این بازار نگاه فرصت جویانه نداشته‌ایم. هفته گذشته افغانستان با ازبکستان قرارداد ۱۰ ساله ارتباط برق را به امضا رساند در صورتیکه ما با ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با این کشور و بهترین امکانات تولید برق به مراتب بیشتر از ازبکستان سزاوار عقد این قرارداد بودیم. امروز اگر ما نتوانیم بازارهای صادراتی کشور را حفظ کنیم ترکیه به راحتی جایگزین ما در این بازارهای هدف صادراتی خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها