|
کدخبر: 122392 سهیل فرزین

کارشناس اقتصادی در گفت و گو با گسترش نیوز:

مهم ترین چالش پیش روی صادرکنندگان چیست؟

هادی حق شناس گفت: اگر فعالان تجاری و صادرکنندگان ما با توجه به شرایط تحریمی کشور‌موفق به امر صادرات نیز شوند برگشت پول مهم ترین چالشی است که با آن روبرو خواهند شد.

اقتصاد مهم ترین چالش پیش روی صادرکنندگان چیست؟

حال و هوای این روزهای اقتصاد و به تبع آن صادرات کشور، خوب نیست. صادرکنندگان در بازگرداندن ارز صادراتی خود به کشور با چالش هایی رو برو هستند و مشکلات و موانع موجود بر سر راه آنان موجب شده که نسبت به صادرات دلسرد شوند.

تجارت در ایران تا قبل ازشیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن به دلیل حجم بالای واردات و صادرات بسیار فعال بود اما همان طور که گفته شد شیوع ویروس کرونا روند تجارت کشور را با اختلال روبه‌رو کرد تا جایی که برخی از صادرکنندگان نسبت به صادرات محصولات خود دلسرد شدند

صادرکنندگانی که پیش از شیوع ویروس کرونا نیز با مشکلات ریز و درشت زیادی روبرو بودند روزهای به شدت سختی را سپری می کنند.

خبرنگار گسترش‌نیوز در خصوص دریافت آخرین وضعیت صادرکنندگان در شرایط کنونی و چالش های موجود در مسیر صادرات گفت و گویی را با هادی حق شناس کارشناس مسائل اقتصادی ترتیب داده که در ادامه مشروح این گفت و گو را مطالعه خواهید کرد.

با گسترش نیوز همراه باشید؛

مهم ترین چالش پیش روی صادرکنندگان کشور

هادی حق شناس در ابتدای این گفت و گو با اشاره به اینکه مبادلات پولی مهم ترین چالش پیش روی صادرات و صادرکنندگان کشور است، اظهار کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا و تحریم‌ های ظالمانه و یکجانبه علیه کشور اگر فعالان تجاری و صادرکنندگان ما موفق به امر صادرات نیز شوند برگشت پول مهم ترین چالشی است که با آن روبرو خواهند شد. یکی از دلایل این که میزان صادرات غیرنفتی ما طی دو سال گذشته کاهش پیدا کرده است عدم مراودات پولی و بانکی بوده و به نظر می رسد تا زمانی که روند مراودات پولی و بانکی به شرایط عادی بازنگردد صادرکنندگان ما با مشکل و چالش روبرو خواهند بود.

هادی-حق-شناس

این کارشناس اقتصادی در ادامه عنوان کرد: در همه جای دنیا صادرکنندگان به حمایت دولتی احتیاج دارند و به پشتوانه دولت اقدام به صادرات می‌کنند اما همان طور که همه می دانیم دولت و مقامات دولتی و کشوری ما تحت تاثیر تحریم ها هستند بنابراین وقتی خود دولت تحت تحریم است طبیعی است که کمک به صادرکنندگان کار سختی خواهد بود مگر اینکه دولت بتواند در داخل کشور به صادرکنندگان کمک کند به عنوان مثال اگر در خارج از کشور پول صادرکنندگان را پرداخت نمی کنند دولت می‌تواند اجازه واردات کالاهای مورد نیاز کشور را صادر کند یعنی به جای پول کالا وارد کشور شود. همچنین دولت می تواند با یک سیاست صادرات و واردات منعطف کمک کند تا در بخش تجارت، صادرات و واردات به شکل تهاتری انجام شود.

حق‌شناس در ادامه با بیان اینکه ما بازارهای کشورهای همسایه را به خوبی فتح کرده ایم، گفت: متاسفانه تجار ما به صورت روزمره تجارت می‌کنند و راهبرد طولانی مدت و برنامه ریزی بلند مدت در این خصوص ندارند؛ در داخل کشور نیز بسیاری از سیاست‌ های پولی، مالی و مالیاتی بلندمدت نیستند بنابراین برآیند این رفتارها موجب شده که سهم ما در بازارهای همسایه نه تنها افزایشی نباشد بلکه در برخی مواقع کاهشی نیز باشد. پس اشکال کار در وهله اول نوع سیاست گذاری کوتاه مدت و در وهله دوم نوع رفتار خود تجار است. به عبارتی می‌توان گفت ما بازار هدف صادراتی را به خوبی پیدا می‌کنیم اما در حفظ و نگهداری آن بازار با مشکل روبرو هستیم.

شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر مبادلات تجاری

حق شناس در بخش پایانی صحبت‌ های خود به شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر مبادلات تجاری کشورهای دنیا اشاره کرد و گفت: در حال حاضر تمام مرزها در حال بازگشایی هستند و این به این معنی است که زندگی همراه با کرونا پذیرفته شده است. وقتی اقتصاد به حالت قبلی خود باز می گردد و رفتارها عادی می شود طبیعی است که ما نیز باید به شرایط قبل از کرونا بازگردیم. امروزه دنیا برخی محصولات تولیدی کشور را به عنوان کالای استاندارد می شناسد و برخی از تولیدات داخلی ما نیز هنوز به استانداردهای لازم نرسیده اند. در همین رابطه یکی از دلایلی که ما در حفظ بازار هدف صادراتی خود با مشکل روبه‌رو می‌شویم همین مسئله است چراکه ما تمام پروتکل های صادراتی و استانداردهای لازم در تولید محصولات صادراتی را رعایت نمی کنیم. بنابراین اگر این موارد نیز مورد بررسی و دقت عمل قرار بگیرد قطعا ماندگاری ما در بازارهای هدف صادراتی روند افزایشی و رو به رشد خواهد داشت.

ارسال نظر