|
کدخبر: 99075

اتفاق بی سابقه برای پسته ایران

۱۰۲ هزار تن پسته صادراتی ایران هم اکنون در انبارها دپو شده و در حالی صادرات این محصول استراتژیک غیرنفتی متوقف شده که بازارهای سنتی ایران در چین و هند نیز از دست می‌رود.

اقتصاد اتفاق بی سابقه برای پسته ایران

هر سال بین یک تا ۱.۷ میلیارد دلار ارزآوری پسته سالیانه در کشور را به خود اختصاص داده است، سال گذشته پس از اینکه کشاورزان یک دوره افت تولید را طی کردند نزدیک به ۱۲۰ هزار تن پسته تولید و انتظار داشتند چشم‌انداز مطلوبی پیش رو داشته باشند.

با توجه به اینکه ۹۰ درصد پسته استان کرمان صادراتی ست کشاورزان نیز حجم قابل توجهی از محصول را پس از برداشت در مهرماه به انبارها منتقل کردند که در راستای حفظ ارزش صادراتی و نرخ‌های بین‌المللی به‌تدریج به بازار تزریق کنند اما شیوع کرونا موجب شد حجم قابل توجهی از پسته در انبارها باقی بماند.

همچنین ۱۰ درصد تولید که در بازار داخلی نیز مصرف می‌شد به دلیل عدم تمایل مردم برای خرید آجیل در ایام نوروز فروش نرفت.

آمار بی‌سابقه دپو شدن پسته در ایران

هم اکنون در اردیبهشت ماه سال ۹۹ حداقل ۷۵ هزار تن محصول پسته استان کرمان در انبارها باقی مانده و در معرض آفات مختلف قرار گرفته است این رقم در کشور به بیش از ۱۲۰ هزار تن می‌رسد که در ده‌های اخیر بی‌سابقه است.

از سوی دیگر به دلیل عدم فروش محصول و کمبود شدید نقدینگی در بین کشاورزان به خصوص کشاورزان خرد، امکان آماده‌سازی زمین‌های کشاورزی برای کشت جدید نیز با چالش جدی مواجه شده است.

عدم اختصاص ارز دولتی برای واردات سم و کود نیز موجب شده قیمت این نهاده‌ها نیز نسبت به سال گذشته با جهش قیمت قابل توجه مواجه شود.

عدم اختصاص ارز دولتی برای واردات سم و کود نیز موجب شده قیمت این نهاده‌ها نیز نسبت به سال گذشته با جهش قیمت قابل توجه مواجه شود.

این در حالیست که پسته به عنوان یکی از محصولات ارزآور غیر نفتی در کشور طی سال‌های اخیر با چالش‌های جدی از جمله ممانعت از صادرات، سرمازدگی و کاهش ۹۰ درصدی تولید، نوسانات نرخ ارز و تحریم‌ها مواجه بوده است.

ابراهیم کمالی پور یکی از صادر‌کنندگان پسته در استان کرمان اظهارکرد: وضعیت پسته استان کرمان بسیار نا مطلوب است و تولید‌کنندگان و صادر‌کنندگان در وضعیت بحرانی قرار گرفته‌اند.

وی افزود: برخی از ترمینال‌های ضبط پسته در کرمان تعطیل شده و کارگران خود را تعدیل کرده‌اند که در بهترین حالت از حقوق بیمه استفاده می‌کنند.

کمالی پور ادامه داد: بسیاری از کارگران روز مزد بیکار شده‌اند و کشاورزان هم در حالی پسته روی دستشان مانده که با افت قیمت در بازار داخلی و عدم کشش بازار در مواجه هستند.

کشاورزان پولی برای هزینه کشت جدید ندارند

وی گفت: خطر آلوده شدن پسته‌های دپو شده به آفت شب پره هندی و کاهش کیفیت محصول از یک سو و از سوی دیگر هزینه بالای انبار داری کشاورزان را تحت تأثیر قرار داده است اما نگران‌کننده‌ترین مشکل نبود نقدینگی در دست کشاورزان است.

وی بیان کرد: در سال ۹۷ تولید پسته در کرمان به دلیل سرمازدگی گسترده ۹۰ درصد کاهش یافت به طوریکه تولید از ۱۴۰ هزار تن به یکباره به ۱۰ هزار تن رسید و بازارهای خارجی را از دست دادیم در سال گذشته کشاورزان انتظار داشتند بعد از ضرر سال قبل کمبود نقدینگی هم جبران شود که عملاً با یک شوک جدی دیگر مواجه شده‌اند.

این تولید و صادر‌کننده پسته گفت: کشاورز در امسال حتی پول خرید سم ندارد و امکان دارد با طغیان آفت پسیل پسته مواجه شویم.

بسته شدن مرزها عملاً کار صادرات پسته و واردات نهاده‌های تولید را با یک چالش جدی مواجه کرده است.

دبیرکل انجمن پسته ایران ضمن ابراز نگرانی از وضعیت موجود در بخش کشاورزی به ویژه پسته گفت: بسته شدن مرزها عملاً کار صادرات پسته و واردات نهاده‌های تولید را با یک چالش جدی مواجه کرده است.

حسین رضایی افزود: دولت باید برای حمایت از کشاورزان و رفع مشکلات صادراتی چاره اندیشی کند در غیر این صورت بخش قابل توجهی از بازار بین‌المللی به خصوص در هند و چین و برخی از کشورهای اروپایی از دست می‌رود و به سادگی دست رقبای ما خواهد افتاد.

وی گفت: قیمت پسته در بازار داخلی نسبت به سال‌های قبل هم کاهش چشمگیر پیدا کرده است بطوریکه حتی در صورت فروش در بازار داخلی حتی هزینه‌ها هم جبران نمی‌شود.

دولت به کشاورزان کمک کند

وی ادامه داد: تحریم‌ها، کرونا، مشکلات ارزی و تورم در نهاده‌های تولید به شدت روی صنعت پسته تأثیر منفی گذاشته است.

وی خواستار کمک دولت به کشاورزان و ارائه تسهیلاتی برای جبران کمبود نقدینگی و ضرر هنگفت آنها شد و بیان کرد: دولت می‌تواند برای باز شدن مرزها و امکان صادرات پسته تأثیر قابل توجهی داشته باشد.

استاندار کرمان با توجه به شیوع کرونا و خسارت‌های ناشی از بسته شدن مرزها گفت: صادرات محصولات پسته استان کرمان در امسال با چالش جدی مواجه شده است.

محمد جواد فدایی ادامه داد: این مشکل در مورد بیشتر محصولات صادرات محور در بخش کشاورزی روی داده و عمدتاً به بسته شدن مرزهای کشور مربوط می‌شود که امیدواریم این مشکل به زودی حل شود.

وی با اشاره به رایزنی‌هایی صورت گرفته؛ ابراز امیدواری کرد که برای حمایت از کشاورزان ضمن رفع مشکلات ترانزیتی در مرزها تسهیلات لازم نیز در اختیار بخش‌هایی که به دلیل کرونا آسیب دیده‌اند نیز قرار گیرد.

جلسات و وعده‌های مسئولان در حالی ادامه دارد که در صورت رایزنی با چین به عنوان عمده‌ترین مشتری پسته ایران می‌توان امکان صادرات پسته به بازار چین را فراهم کرد.

 

منبع: مهر نیوز
  • ناشناس ارسالی در

    وقتی چیزی را از مردم دریغ می کنید خدا ه م به این حال روزش می اندازد

  • محمود ارسالی در

    اینا هنوزم دنبال سود نجومین . خوب ارزون ترش کنن بریزن تو بازار مردم بخرن

  • حسرت پسته ارسالی در

    حالا که نمی خرند و دپو شده چرا این محصول زیر قیمت نمی فروشند تا فقیر و فقرا هم پ سته بخورند و سیستم دفاعی بدنشان در مقابل کرونا تقویت یابد.

  • ناشناس ارسالی در

    این هم نتیجه دندان گردی شما وقتیکه پسته را تا کیلویی 280 هزار تومان میفرختید

    • ناشناس ارسالی در

      خدا را شکر

  • ناشناس ارسالی در

    بجای دپو کردن محصول بیایید به قیمت تمام شده به مردم ایران بفروشید.آیا سالهای قبل که با نوسانات نرخ دلار حال می کردید به یاددولت و مردم هم بودید؟

  • ناشناس ارسالی در

    اینقدر نرخ ارز را پائین اوردند که صادارات پسته متوقف شد و یا اینک می گفتند باید وقتی صادزر می کنید دلار بدهد به ما .درصورتی که نمی گفتند واردات کالای صنعتی و یا نیازها مردم ر بیاوردی .این همتی و تم اقتصادی همه چیز را نابود کرد

  • ناشناس ارسالی در

    به درک ، نیست و نابود بشه . وقتی من نمیتونم نیم کیلوش رو برای خانوادم بخرم از اصل نابودبشه .مگر موقعی که من زیر فشار زندگی نابود شدم کسی به من فکر کرد

  • علی ارسالی در

    اگر نمیتونن به قیمت کمتر به مردم بدن .به تره بریزن تو دریا تا کسی نخوره!!!!!

  • ناشناس ارسالی در

    چوب خدا صدا ندارد
    وقتی قیمت پسته ر و چند برابر کردین و به کارگر ریالی حقوق دادین باید منتظر انتقام خدا میموندین.

  • ناشناس ارسالی در

    به جهنم-بدید مردم خودمان که بیشتر ازتمام دنیا کم خونی وانواع مشکلات دارند

  • خ ارسالی در

    خوب بدین ارزان مردم بخورند حالا داره خرا ب میشه بریزید دور ما پسته نمی خور یم

  • sh ارسالی در

    یک زمانی پشت روی زین بود حالا زین روی پش ت
    اینا همش دروغ بیار تو بازار بفرو شن نه دپو کنن گرون بفروشن....بعد اینا ای ن همه خانه و ملک و ماشین دارن بفروشن دخل شون در میاد
    برشکسه نمیشن

  • ناشناس ارسالی در

    بله امیدوارم حتی یک کیلوهم نتونیدبفروشید همه آفت بزنه وخراب بشه دیگی که برای من ن میجوشه سرسگ توش باشه فرقی نداره

  • حمید رضا اله وردی ارسالی در

    همین از خدا بی خبران نگداشتند مردم پسته گیرشان بیاید بچه ایرانی چشمش به پسته بود پدر ش نمی توانست بخرد انشاالله که با خاک یکسان شود به فلاکت وبدبختی دچار شوند

  • ﻣﺠﺘﺒﻲ ارسالی در

    ﻗﻴﻤﺖ ﭘﺴﺘﻪ ﻫﻴﭻ ﻓﻘﻄ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﻧﺒﻮﺩﻩ اﻭﻥ ﻣﻮﻗﻌﻪ ﻛﻪ ﺑﺎﻻﻱ 200 ﻫﺰاﺭﺗﻮﻣﺎﻥ ﻣﻴﻔﺮﻭﺧﺘﻨﺪ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻤﻴﺘﻮاﻧﺴﺘﻨﺪ ﺑﺨﺮﻧﺪ ﻭﻫﻤﻪ ﺭا ﺻﺎﺩﺭ ﻣﻴﻜﺮﺩﻧﺪ ﺧﻮﺏ ﺟﻮﻻﻥ ﻣﻴﺪاﺩﻧﺪ ﺣﺎﻻ ﻫﻢ ﻛﻤﻲ اﻧﺼﺎﻑ ﺩاﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ﺑﺎﻗﻴﻤﺖ ﭘﺎﻳﻴﻦ ﺗﺮ ﺑﻪ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻛﺸﻮﺭ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻭﻟﻲ ﻣﻴﺰاﺭﻧﺪ ﺧﺮاﺏ ﺷﻮﺩ ﻭﻟﻲ ﺑﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻤﻴﻔﺮﻭﺷﺘﺪ

  • ناشناس ارسالی در

    الحمدلله

  • فاطمه ارسالی در

    من توی شهر پسته هستم این قیمتهای بالا کار دلالها است باغ دار خیلی سود نمیکنه اگه مستقیم از باغدار بخری عملا کیلویی صد تا صدوپنجاه ارزان تر میخری

  • مهدی جلالیان ارسالی در

    سلام. پسته خوب کیلویی ۹۹ میدم بهتون. با غدارم.دامغان
    09120978742 تماس بگی رید.

  • ناشناس ارسالی در

    متاسفانه مثل تمام محصولات کشاورزی دیگر ، کشاورز کمترین میزان سود را کسب میکند و اکثر سود آن به جیب دلال میرود. ایا دیگه وقت اون نشده دولت فکری برای کشاورز و مصر ف کننده بکند ودست دلالان را از بازار محص ولات کشاورزی کوتاه کند

  • FََAmir.H.f ارسالی در

    سلام من خودم باغدارم
    از این قیمت ه ایی که شما گفتید تعجب می کنم
    من هم ین حالا که اینقدرارز رفته بالا قیمت همه اجناس از خوراکی گرفته تا غیر خوراکی چند برابر شده پسته درجه یک کا یه هفته هست چی ده شده و صد درصد خندون هست رو به شما مید م کیلویی 150 هزارتومان

  • سنجری ارسالی در

    خداراشکر انشااله نابودبشن .تواین کشور هم ه چیزبایدفاسدبشه ولی بدست مستحق نرسه .

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها