|
کدخبر: 328126

حواله داران معین خودرو تصمیم خود را گرفتند | وزارت صمت در شوک فرو رفت

تجمع حواله‌داران شرکت واردکننده معین خودرو مقابل ساختمان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) از ابتدای هفته جاری آغاز شده است. اما خواسته اصلی معترضان این شرکت چیست؟

اقتصاد حواله داران معین خودرو تصمیم خود را گرفتند  | وزارت صمت در شوک فرو رفت

معین خودرو یکی از اولین شرکت‌های واردکننده خودرو پس از آزادسازی دوباره واردات است که با محصولاتی از جمله تویوتا کرولا و تویوتا لوین وارد بازار شده است. این محصولات در دور اول عرضه خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه فروش قرار گرفته بودند. اما به نظر می‌رسد که شرکت واردکننده، تعهدات خود در قبال فروش این محصولات را به درستی انجام نداده است. این مسئله موجب شکل‌گیری تجمع حواله‌داران معین خودرو مقابل ساختمان وزارت صمت از ابتدای هفته جاری شده است.

تجمع اعتراضی حواله داران معین خودرو

پیگیری‌های حاکی از آن است که خریداران محصول تویوتا کرولا با موتور 1.2 لیتری در اعتراض به افزایش قیمت این محصول و همچنین تاخیر در تحویل خودرو از سوی معین خودرو به تجمع اعتراضی مقابل ساختمان دفتر وزیر صمت اقدام کردند.

تجمع-معترضان

همچنین معترضان ادعا می‌کنند برخورد برخی از پرسنل شرکت معین خودرو با خریداران نیز جالب نیست و حتی برخی از آنان در صورت انجام مصاحبه با خبرگزاری‌ها، تهدید به شکایت از سوی شرکت نامبرده کرده‌اند.

بر اساس آمارهای گمرک، از بین تمامی شرکت‌های واردکننده، معین خودرو ایرانیان تنها با یک نمایندگی در سراسر کشور، بیشترین آمار واردات خودرو را به خود اختصاص داده است.

طبق آخرین اخبار خودرو، آمار اعلامی از سوی گمرک ایران در ۲ ماهه نخست سال ۱۴۰۳، واردات ۳ هزار و ۱۱۹ دستگاه خودرو سواری به کشور را نشان می‌دهد که از میان ۱۲ شرکت خصوصی و دولتی، شرکت معین خودرو ایرانیان با اختلاف قابل توجهی بر صدر این لیست تکیه زده است.

معین خودرو ایرانیان بزرگترین شرکت واردات خودرو شد

طبق آمار منتشر شده از گمرک، در دو ماهه اول امسال مجموعا ۳ هزار و ۱۱۹ دستگاه خودرو به ارزش گمرکی ۶۹ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار به کشور وارد شده است که در این میان، شرکت معین خودرو ایرانیان با واردات ۱ هزار و ۹۷ دستگاه به ارزش ۲۴ میلیون و ۶۷۲ هزار دلار رتبه اول را به خود اختصاص داده است. میزان واردات این شرکت به لحاظ تعداد، سهمی بیش از ۳۵ درصد از کل آمار و همچنین ۳۵ درصد از ارزش کل خودروها را شامل می‌شود. از خودروهای وارداتی این شرکت می‌توان به تویوتا کرولا ۱.۲ لیتری، تویوتا کرولا ۱.۵ لیتری و همچنین هوندا وزل اشاره کرد.

میزان واردات این شرکت از آنجایی حیرت‌انگیز است که این شرکت وارداتی تنها یک نمایندگی در سطح کشور دارد و سایر خودروسازان واردکننده مانند کرمان موتور، بهمن موتور، ماموت خودرو و… که شبکه گسترده نمایندگی و خدمات پس از فروش را در کشور دارا هستند، اختلاف بسیار زیادی با معین خودرو در این لیست دارند. شرکت کرمان موتور با واردات ۵۰۱ دستگاه خودرو به ارزش ۹ میلیون و ۱۰۸ هزار دلار و شرکت بهمن موتور با واردات ۲۵۴ دستگاه خودرو به ارزش ۵ میلیون و ۱۲۰ هزار دلار در جایگاه و دوم و سوم قرار گرفته‌اند.

آیا موانع سد راه ورود خودرو برطرف شده است؟

آمار جدید گمرک از رشد ۱۷ برابری واردات خودروهای خارجی در دو ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۲ حکایت دارد. یکی از مشکلاتی که اجرای طرح واردات خودرو را از زمان موافقت دولت بر آزاد شدن واردات خودرو عقب انداخت، بیش از همه مشکلات ارزی بود؛ چنان‌چه بانک مرکزی از همان ابتدا اعلام کرد که امکان واردات به‌دلیل کمبود ارز وجود ندارد، اما چندی بعد بانک مرکزی تغییر موضع داد و با واردات خودرو موافقت کرد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در اواخر فروردین ماه وعده داد که روند واردات خودرو در سال ۱۴۰۳ تسریع می‌شود؛ بر همین اساس در ۲ ماه ابتدایی امسال شاهد رفع موانع ارزی در واردات خودرو بودیم. موضوعی که آمار منتشر شده توسط گمرک آن را تصدیق می‌کند و نشان می‌دهد که مجموع واردات خودرو در ۲ ماهه اول سال گذشته ۱۷۹ دستگاه بوده که این تعداد به سه هزار و ۱۱۹ دستگاه خودرو در فروردین و اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ رسیده و این نشان از رشد بیش از ۱۷ برابری آمار واردات خودرو نسبت به دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲ دارد.

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها