|
کدخبر: 326783

کلاهبرداری در بازار خودرو / گول این شرکت ها را نخورید!

در چند سال اخیر با توجه به افزایش قیمت­‌ها، خرید اقساطی خودرو، بسیار پررنگ‌­تر از گذشته شده‌است. اما خریداران خودروی اقساطی، امروزه به لیزینگ خودرو روی آوردند. اما لیزینگ خودرو چیست و چه شرایطی دارد؟ آیا میتوان به این لیزینگ ها اعتماد کرد؟ در این گزارش میتوان پاسخ این پرسش ها را مشاهده کرد.

اقتصاد

لیزینگ خودرو به معنای نوعی روش خرید اقساطی خودرو است که افرادی که معمولاً توانایی پرداخت هزینه خرید خودرو به‌صورت یکجا را ندارند، از آن استفاده می‌کنند. معمولاً تعداد اقساط در لیزینگ خودرو زیاد است و به‌همین دلیل سود زیادی هم روی اقساط کشیده می‌شود.

در لیزینگ خودرو نوعی قرارداد میان مالک و مستأجر منعقد می‌شود که در آن قیمت نهایی خودرو، تعداد، سررسید و نحوه پرداخت اقساط درج می‌شود. البته برای تملیک خودرو توسط مستأجر، یک سری شروط نیز در قرارداد قید می‌شود که هر شرکت شرایط خاص خود را دارد. اما این روش معایب بی شماری را به همراه دارد.

لطفا گول نخورید

در شرایط کنونی تفاوت میان درآمد و قیمت خودرو ها ، برخی از متقاضیان را از خرید منصرف می کند . لذا اولین گزینه متقاضیان به منظور خرید خودرو ، شرایط اقساطی و مراجعه به شرکت های لیزینگی است . شرکت هایی که حضورشان امید بسیاری از مردم را برای ماشین دار شدن زنده می کنند.البته وضعیت مبهم قیمت ها در بازار خودرو نیز به کمک آمده تا خرید اقساطی خودرو را توجیه کند و بساط تبلیغات شرکت های لیزینگ را پر هیاهو تر از همیشه نمایش بدهد. اما کلاهبرداری های انجام شده توسط این شرکت ها مسئله به شدت مهم و حائز اهمیتی است.

کلاهبرداری

متاسفانه این شرکت ها امید بسیاری از مردم را نا امید کرده و به دنبال سود کلان و یکطرفه هستند و با تاسیس شرکت های کاغذی و بعضاً واقعی به کلاهبرداری از خریداران می پردازند و باعث بدبینی و مسمومیت افکار عمومی نسبت به لیزینگ خودرو شده اند . عمده ترین شیوه این شرکت ها تبلیغات گسترده در نشریات بوده که این تبلیغات تضمینی برای رسیدن کالا به دست مشتری محسوب نمی شوند . البته کلاهبرداری از خریداران همواره در تمامی اصناف از جمله بازار مسکن و پیش فروش ، طلا ، مبلمان و دکوراسیون، مواد غذایی ، پوشاک و... وجود داشته ولی در بازار خودرو به دلیل ازدیاد حجم خرید ، بیشتر بر سر زبان ها آورده می شود.

کلاهبرداری-لیزینگ

کلاهبرداری دقیقا مصداق شکار را دارد و مانند شکار بر پایه یک اصل اساسی استوار است و آن هم ایجاد یک فضای ایده آل و جذاب ( به اصطلاح دام گستردن) به منظور بر انگیخته کردن حس طمع و ولع طعمه جهت هدایت به سمت دام و جذب و شکار آن .

بنابراین همواره به خاطر داشته باشید که گول شرایط آسان را نخورید و هیچوقت اجازه ندهید تا درصد های سود و کارمزد پایین تر از عرف شما را به طمع اندخته و تمام داشته هایتان فدای زود باوری هایتان کنید.

مطالعه آگهی های شرکت های لیزینگ کلاهبردار نشان می دهد که آنها برای فروش خود شرایط عجیب و غریبی گذاشته اند . مثلا فروش زیر قیمت بازار ، هیچ شرکت لیزینگی حاضر نیست از سود آور بودن بنگاه خود چشم بپوشد . فروش زیر قیمت بازار ، ترفند جذب مشتری بوده و به محض ورود شما به معامله ، با هزینه های ریز و درشتی که برایتان می تراشند قیمت واقعی خودرو را تامین می کند. یکی دیگر از موارد مشکوک این است که نرخ سود تسهیلات را پایین تر از شرکت های دیگر اعلام می کنند. در حالی که بانکها به طور معمول نرخ سود بالاتری را برای تسهیلاتشان اعمال می کنند. هر نرخ سود عجیبی که بسیار پایین تر از این عدد باشد باید شما را به فکر وادارد.

به عنوان نکته پایانی شایان ذکر است که برخی از شرکت های کلاهبرداری بعد از دریافت کل پیش پرداخت به افراد حواله معرفی به بانک هم داده اند که به این موضوع هم نباید دلخوش شوید و یا برخی با راه اندازی قرعه کشی مبادرت به دریافت وجه کرده اند. لذا هشیار باشید تا زمان پرداخت مبلغ نقدی همزمان با تحویل خودرو باشد.

در ویدئوی منتشر شده در این گزارش، پلیس راهکار های مورد اطمینانی را برای جلوگیری از به دام افتادن خریداران خودرو در دام این شرکت های لیزینگی کلاهبردار معرفی میکند همچنین با مشاهده این ویدئو میتوان شاهد برخی از این کلاهبرداری ها بود.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها