|
کدخبر: 104209

چرا ارزش سهام عدالت نصف شد؟

نهم اردیبهشت‌ ماه بالاخره سهام عدالت آزاد شد. این سهام از ۱۳ سال پیش با هدف سهیم‌کردن اقشار ضعیف در اقتصاد مطرح شد و در نهایت به ۴۹ میلیون نفر تعلق گرفت.

اقتصاد چرا ارزش سهام عدالت نصف شد؟

حالا تعدادی از کارشناسان بیان می‌کنند که در مراحل مختلف این طرح از تخصیص گرفته تا آزادسازی، گاهی به طرق مختلف حقوق مردم ضایع شده است. برای مثال دکتر عباس هشی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگویی عنوان کرده که فقط با همان سهام عدالت در فولاد مبارکه اصفهان می‌شد هم سهام عدالت همه مردم را یک میلیون تومانی کرد و هم به مردم سود داد؛ اما دولت حاضر به انجام این کار نشده! و سعی کردند تا جایی که ممکن است این طرح را کوچک کنند؛ ۵۰ میلیون سهام عدالت را به ۳۷ میلیون رساندند و دست آخر هم بخش عمده‌ای از آن را ۵۳۰ هزارتومانی کردند.

همچنین او خواسته دولت پاسخ دهد که پول‌هایی که در شرکت‌های تعاونی بردند در نهایت صرف چه شده است؟ حالا سایر کارشناسان در گفت‌وگو بر این گفته‌ها صحه می‌گذارند و شرح می‌دهند که دولت چطور طی این سال‌ها حقوق سهامداران عدالت را ضایع کرده است. البته این مصائب هنوز هم ادامه دارند چرا که به گفته آنان بی‌برنامگی دولت و عدم دلسوزی او برای آموزش به مردم در شرایط فعلی بیش از پیش آنان را متضرر خواهد کرد. همچنین همین بی‌برنامگی موجب شده بعد از ۱۳سال نقض غرض صورت گیرد و به جای سهیم‌شدن مردم در اقتصاد، با خرید این سهام توسط بانک‌ها، دولت فقط سهم را از این جیب به آن جیب کرده باشد. از طرف دیگر دولت اگر می‌خواست می‌توانست سهام همه را یک میلیونی کند. اما امروز وعده یک میلیونی احمدی‌نژاد نصف شده است.

مردم متضرر خواهند شد

علی خسروشاهی، کارشناس بازار سرمایه، با بیان اینکه چه دولت قبلی و چه این دولت هیچ برنامه‌ای برای سهام عدالت نداشتند، توضیح می‌دهد: همین الان هم که آزادسازی صورت گرفته باز هم شاهد شلختگی هستیم. مشخص نکرده‌اند که این فروش‌ها چطور باید باشد؟ روی تابلو یا خارج آن؟ تجمیع خواهد شد یا تکی فروخته می‌شود یا...؟ و ده‌ها سؤال بی‌پاسخ دیگر. بی‌برنامگی و شلختگی دولت حقوق مردم را بسیار تضییع کرده است. به نظر من حتی بیشتر از آنکه برای تضییع حقوق مردم برنامه‌ریزی کرده باشند با بی‌برنامگی این کار را کردند. از روزی که سهام عدالت را دادند تا امروز بازدهی سالانه حدود ۲۰ تا ۲۲درصد داشته است. وقتی این را به دولت بگوییم طلبکار هم می‌شود با این ادعا که مردم اصلا پولی نداده بودند که حالا سالانه ۲۰ درصد سود هم روی آن بگیرند. شلختگی دولت موجب شده مردم به خاطر ناآگاهی ندانند با سرمایه‌شان چه کنند بنابراین درحال‌حاضر با دستپاچگی اقدام به فروش می‌کنند و به نظر من قطعا متضرر خواهند شد چون این سهام عمدتا ارزنده است و سرمایه‌گذاری خوبی محسوب می‌شود.

نقض غرض دولت با خرید سهام توسط بانک‌ها

او با اشاره به خرید ۳۰درصدی سهام توسط بانک‌ها می‌افزاید: این اوج بی‌برنامگی دولت است. مردم آن‌قدر فقیر شده‌اند که اصلا رقم سهام برایشان مهم نیست فقط می‌خواهند آن را بفروشند تا پولی دستشان را بگیرد. این حجم فروش با بی‌برنامگی و عدم اطلاع‌رسانی از قبل بوده پس در حالی که برخی قسمت‌های خصوصی مایل به خرید هستند، آمادگی خرید در این حجم را ندارند. دولت هم به بانک‌ها فشار می‌آورد که فعلا این سهام را بخرند تا پول دست مردم برسد. این نقض غرض است. دولت می‌خواسته خصوصی‌سازی کند اما حالا دوباره از طریق بانک‌ها به خودش برمی‌گردد. مطمئن باشید که نه تنها تا ماه پیش اصلا مشخص نبود چه قرار است بکنند بلکه همین الان برای روز شنبه‌شان هم هیچ برنامه‌ای ندارند. اصلا دور از ذهن نیست کسانی که الان سهمشان را می‌فروشند سال بعد متوجه شوند که به نصف ارزش فروخته‌اند. این کارشناس تأکید می‌کند: اواخر دهه ۸۰ که تخصیص صورت گرفت قرار شد از محل خود سود سهام این پول پوشش داده ‌شود اما فقط ۵۳۲هزار تومانش پوشش داده شد، عده‌ای هم معاف شدند. همان زمان هم دولت شفافیت کافی را در برخورد با مردم نداشت.

 هیچ‌کس نفهمید چه اتفاقی افتاد

خسروشاهی در پاسخ به این سؤال که در نهایت تکلیف شرکت‌های تعاونی استانی که در دورانی با هدف نمایندگی سهام عدالت مردم تشکیل شده بود چه شد، می‌گوید: آن بخش فاجعه‌است. هیچ‌کس نفهمید در آن قسمت چه اتفاقی افتاد حتی خود دولت هم نمی‌دانست به اندازه‌ای که خود آقای طیب‌نیا به این عدم شفافیت اذعان کرد. آن بخش هم با فساد همراه بود هم با عدم شفافیت. معلوم نشد چه کسی هیات مدیره این شرکت‌ها را تعیین کرد؟ چه کسی برای اداره‌کردن تصمیم گرفته؟ و... هیچ وقت کسی نفهمید یا اگر کسی فهمید چیزی نگفت. هیچ اطلاعاتی درباره پولی که در آن قسمت وجود داشت منتشر نشد، من هیچ‌وقت خبری رسمی در این‌باره نشنیدم و وقتی خود وزیر هم درباره این قسمت حرف زد متوجه شدم طبیعتا آن قسمت مشکلی داشته است. هیچ کس خبر ندارد که در آن بخش هزار تومان پول کم و زیاد شده است یا چند هزار میلیارد تومان. فقط می‌دانم وقتی چیزی آن‌قدر سربسته می‌ماند امکان رخ‌دادن هر اتفاقی در آن وجود دارد.

دولت می‌توانست سهام همه را یک میلیونی کند

علی شهبازی، دیگر کارشناس بازار سرمایه درباره تضییع حقوق مردم توسط دولت در طرح سهام عدالت عنوان می‌کند: دولت در حساب و کتاب و اطلاع‌رسانی شرکت‌ها به مردم روراست نبود. البته این فقط مربوط به این دولت نیست. همواره تا جایی که می‌شده از منافع مردم کم می‌کردند تا بتوانند مشکلات خود دولت را حل کنند. آنها بیشتر دنبال اهداف خودشان بودند. دولت اگر می‌خواست آن زمان می‌توانست سهام همه را یک میلیونی کند. در کنار این، ما در تخصیص سهام عدالت هم عدالت را رعایت نکردیم. بسیاری از افراد که باید در گروه‌های مشمول قرار می‌گرفتند نگرفتند و برعکس.

او اضافه می‌کند: پروژه سهام عدالت مربوط به دو دولت قبلی بود و برای دولت فعلی به ارث رسید. آنچه مشخص بود این بود که مسئله سهام عدالت نه کارشناسی شده بود، نه برنامه‌ریزی شده و اصولی. سنگ بنای آن را دولت آقای احمدی‌نژاد کج گذاشت آن هم فقط برای اینکه بتواند راحت‌تر شعار دهد. سهام عدالت برای این دولت یک معضل بود و هیچ راهی برای حساب‌وکتاب درست با مردم نداشتند، با گذشت زمان پیش رفتند اما هنوز هم مردم سردرگم هستند که قضیه سهام عدالت چیست. به نظر من بزرگ‌ترین زیانی که دولت به مردم زد از طریق عدم آموزش به آنها بود. صاحبان سهام عدالت توجیه نشدند که به چه شکل باید بفروشند. بیشتر مردم اطلاعات ندارند حتی ما کارگزاران بورس هم اوایل درست نمی‌دانستیم که دقیقا چه‌کار قرار است بکنند. هنوز هم بین ارکان بازار سرمایه اختلاف زیاد است.

شهبازی همچنین معتقد است شرکت‌های تعاونی استانی که به نمایندگی از مردم مدیریت سهام را در دست داشتند خودشان برای مردم معضل‌ساز شدند. زیرا از زمانی که این ایده اجرا شد بخشی از سهام شرکت‌های بزرگ و ممتاز مملکت دست عده‌ای از شرکت‌های سهام عدالت استانی افتاد که مدیرانش اصلا از بازار سرمایه و شرکت‌های سهامی سردرنمی‌آوردند.

او توضیح می‌دهد: این هم کار غیرکارشناسی دیگری بود که دولتی فقط به خاطر شعار اجرایش کرد و البته آسیب‌های زیادی هم به شرکت‌ها زد چون بحث حاکمیت شرکتی مطرح شده بود اما درست اجرا نمی‌شد. سایر سهامداران از نبود اراده تصمیم‌گیری و مدیریت در این شرکت‌ها سوءاستفاده می‌کردند و حق مردم بود که ضایع می‌شد. این شرکت‌ها در استفاده از قدرت سهام مردم که در دستشان بود نتوانستند کاری کنند که هیچ آسیبی هم به بار آوردند. حالا اینکه چه پولی توسط آنان برده شده باید از وزارت اقتصاد پرسید. علیرضا سلیمانی، سومین کارشناس بازار سرمایه در این‌باره نیز بر این باور است که اکنون فرآیند آزادسازی مردم را گیج کرده است.

او می‌گوید: گذشته از بحث خصوصی‌سازی یکی از اهداف آزادسازی سهام عدالت گذر مردم از ابرتورم دو سال اخیر بوده به‌خصوص اکنون با کرونا هم بحران آفرید. البته این را هم بگویم که با توجه به اینکه دولت می‌خواست شرکت‌های خودش را بفروشد این فرآیند به تعویق بیفتد. سعی داشت با طرح برنامه‌های مختلف کمی خلأ ایجاد کند تا فشار فروش روی بازار اعمال نشود. اگر دولت روراست بود به نظر من همان زمان هم این امکان را داشت که سهام را برای همه یک میلیونی در نظر بگیرد. ضمنا در تخصیص سهام عدالت هم بسیار بی‌عدالتی شد چون به عنوان مثال افرادی بودند که بالای ۱۸سال داشتند اما سهام به آنان تخصیص داده نشد درحالی که من بسیار دیدم افراد مرفهی که سهام عدالت گرفتند.

منبع: اقتصاد آنلاین
  • مهمد ارسالی در

    بانک تجارت لطفاً پولهای فروش سهام عدالت را بلوکه نکنید این کار خیانت است باید هر چه زودتر مبالغ را به شماره شبا افراد وار یز کنید

  • فرهنگی ارسالی در

    سلام
    دولت که همیشه مزخرف میگه و دس تش تو جیب مردم بوده و هست. علی برکت الله

  • ناشناس ارسالی در

    دولتی که تاکم می یاره دست توجیب مردم میکنه. دولت جیبمان رانزن کمک به ملت مستضعف نجیب پیشکش.

  • لیبرال ارسالی در

    جانم فدای رهبر

  • ناشناس ارسالی در

    نام ماملت مستضعف است که نجابت رابه خاطر اسلام از رهبرمان سید علی خامنه ای به ارث برده ایم که خدا نکند اشکی ازچشم فرزند زهرابیرون نیاید. واین نجابت نه به خاطر ترس باشه.

  • مهمد ارسالی در

    آقایان مسولین بورس چرا کار سکنی می کنید چرا پول 30درصد سهام عدالت رو واریز نمی ک نید چرا نسبت به مردم کوتاهی وگردن کجی می کنید فردای قیامت پاسخگو باید باشی چند ص د نفر مشکل مالی دارند ولی شما در حق آنها کم لطفی کردید خدا برای شما هیچوقت خوش ن خواهد خواست دست مردم را بگیرید نه کارشکن ی کنید

    • ناشناس ارسالی در

      کم لطفی اصلا لطفی نکردنند ایکاش کم لطفی میکردنند

  • ناشناس ارسالی در

    از مدیریت خبرنگاران جوان می خواهیم هر چه زودتر ریس بورس را بخواهند می‌گویند این انسانیت شما را نصبت به مردم خود هیچ وقت فراموش نمی کنیم 700هزار نفر فروشنده سهام به نان شب محتاج هستند ولی شما هیچ کاری انجام ندادید لیست نهایی دست بورس است وبو رس کوتاهی نشانه خالی می کند لطفاً این مش کل را پی گیری کنید

  • فرشید سلطانی ارسالی در

    ما فقط زنده الکی هستیم.دزدی توی مملکت ما کمر ضعیفا رو شکونده

  • بی نام ارسالی در

    الان برگه ی هشتصدوسی هزارتومن تو دستمهه ولی وقتی تو سایت میری زده چهارصدونه هزار تومن اون وقت چجوریه این دزدی نیست

  • ali ارسالی در

    سلام کسی میدونه این سهام بدون اینکه بریم بانک 30 درصد بفروشم ممنون

    • مهدی ارسالی در

      سلام اگه روش غیرمستقیم روانتخاب کرده باش ید باید درسجام ثبت نام واحرازهویت شده با شید فقط کافیه توکارگزاری خودتون ویا بانک موردنظر در سایت شصت درصد روبفروشید

  • ناشناس ارسالی در

    خدا لعنت کنه که اینقدر ظلم به این ملت میکنید

  • ناشناس ارسالی در

    دولت به این حقه بازی ونادرستی هیچ ملتی تو عمرش ندیده آبروی اسلام و بردند بخدا

  • عباس حاجیوندیان ارسالی در

    دولت روحانی و وزیراش همه دزدن چرا پول سه ام ملت رو میخوان بپیچونن

  • ناشناس ارسالی در

    سلام تکلیف زنان سرپرست خانواده سهام عدالت بهشون تعلق نگرفته چه میشه راهی بزارید تا بتوند ثبت نام کنند

  • ناشناس ارسالی در

    خدا خیر شون ندهد با این برنامه گیشون ما به این پول احتیاج داشتیم ک فروختیم الان کسی نیس جواب بدهد کی پول واریز میشه

    • صغرا نوری ارسالی در

      سلام.اگر۳۰درصدروبفروشم بهتره یانفروشم. ر استی با۷۰درصدباقیموندش چکارکنیم بهتره لط فا راهنمایی کنید.ممنون

  • ناشناس ارسالی در

    چقدظلم میکنیدخدابراتون خوش نخوادایشالا،ی ه سحام مونده اونم میخاین هاپولی کنین بقر ان داعش ازشمابهتره کاش مثل داعش سرمونوقط ع کنیدفقط ازاین کارانکنین

  • مهدی ارسالی در

    چرا سیستم بانک کشاورزی کلا قطع است فقط ه مین١بانک قطعه بقیه شون همه درستن ونمیتون یم سهام مون رو بفروشیم خسته شدیم کثیف تر ین بانکه کشور من کلا با همین بانک کار می کردم بعد از سهام حساب کشاورزی رو میبندم

  • ناشناس ارسالی در

    دراین دنیا که نامردان عصا از کور میدزدن< br /> مناز خوش باوری اینجا محبت ارزو کرد م.

  • امین محیسناوی ارسالی در

    سلام اخه تاکئ؟؟؟چیکارکنیم ... از کجا شکم زن وپچمون. سیر کنیم....بمولا از بیکاری وبی پولی پیش زن وبچه وی پدرومادرپیرو زمی ن گیر.سرشکسته ام.... راننده تاکسی شخصی م دل پایین هستم....پول این سی درصد كئ واری ز مشه؟؟؟؟این کارا ی اعتبار ی دیگه چیه... چ جوری باید کارت وگرقت؟؟؟؟

  • ناشناس ارسالی در

    درست که دولت قبل جناب دکتر محمود تلاشش ب رای فقرا بود ولی به بعد گروهای اصولگرا و اصلاح طلب صرفا بخاطر منفعت خود وبا پشتیب انی دستگاههای قضای وشورای نگهبا ن راه خد مت رابرای دکتر وتیم او سد کردند ودیگر هی چ گونه برنامه ای ندارند

  • ناشناس ارسالی در

    خدا بزنه تو کمری که در حق مردمش کوتاهی می کنه مردم مشکل مالی دارن گیر پول هستن چرا فروش سهام عدالت رو اینقدر طول دادید بخدا مردم ما خیلی با معرفت هستن

  • شهرام ارسالی در

    تورا بخدا الان چند روز سفارش فروش دادیم آگه
    میخواهید هاپولی کنید بگید خ یالمون راحت بشه

  • ناشناس ارسالی در

    اگرروش غیرمستقیم روانتخاب کنیم بعدهامیشه فروخت یانه؟

  • امید ارسالی در

    دولت اول سهام یک میلیونی رو پانصد تومان کرد. نصفش رو دزدید. دوم اومد گفت مستقیم و غیر مستقیم کنید، چون سهام عدالت شامل ۴۹ شرکت برای هر نفر بود مجموع ٣۶ شرمت بورسی و ١٣ شرکت غیر بورسی، الان هر کسی که مستقیم کند ١٣ شرکت بورسی آن حذف میشود این دومین مرحله دزدی. در فروش هم به به بانک ها اجازه دادند از پول مردم بردارند. این سومین مرحله دزدی. ومرحله آخر میگن دوباره غیر مستقیم کنید، ولی هم ١٣ شرکت رو از آنها کمکرده هم سوددوباره به انها نده فقط همون صد تومان.. روحانی و نوبخت مردم ایران را چاپیدی تا تونستید..

    • مهدی ارسالی در

      بله همینطوره توروز روشن حق مردم رومیخورن

  • Msa ارسالی در

    سلام اصلا چرا سهام عدالت سه نرخی یعنی یک میلیونی ، نیم میلیونی و ۴۹۰ هزارتومانی شد؟؟؟؟

  • جوادطاهونچی شاندیز ارسالی در

    اداره کردن مملکت سخت است.آن زمان که کتار گودبودیدتمام ایرادات را براجرای کشورداری میگرفتید.الان هرحقوقی ازسهام عدالت مردم ضایع شود.مسئول اول کشورمدیون است.

  • ناشناس ارسالی در

    سلام سهام من یک میلیون هست ۴میلیون ۸۰۰ری ختن ب کارتم ولی خواهرم سهامش۵۳۰هست ۳میلی ون ۵۰

  • اصلان جاسم ارسالی در

    کار درستی نمیکنند مسولین که از زیر بار م سولیت فرار میکنند و واسه حرف خودشون ارزش قائل نیستند

  • قاسم ارسالی در

    خدا لعنتتون که که تو این وضع بدبختی به ف کر دوشیدن مردم هستین من سهامم رو برگه یک میلیون بود اما وقتی رفتم تو سامانه اون مبلغ کاملا نصف شده بود لعنت خدا بر شما

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها