|
کدخبر: 209430

مجلس با رتبه بندی معلمان موافقت می کند؟

پس از تأخیر‌های مکرر، بالاخره مجلس با ۱۶۸ رای مثبت، موافقت کرد که بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در اولویت قرار بگیرد و رئیس مجلس نیز عنوان کرده که این لایحه در دستور کار هفته جاری مجلس قرار می‌گیرد.

صحن علنی مجلس شورای اسلامی طی روز گذشته، شاهد طرح بحث نمایندگان و موافقت و مخالفت با موضوع بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان بود. کمیسیون آموزش و تحقیقات، پیش‌تر به بررسی جزئیات لایحه پرداخته و اعضا تأکید کرده بودند که نظام رتبه‌بندی صرفا ویژه معلمان است و باید از قانون مدیریت خدمات کشوری کاملا مجزا مطرح شود و به صورت یک نظام مورد تأکید قرار گیرد. همچنین در این نظام رتبه‌بندی، مسئله همترازی حقوق معلمان با اعضای هیئت علمی مطرح و و مقرر شده بود مبنای لایحه رتبه‌بندی بر اساس مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم باشد که مبنای حقوق و مزایای آن‌ها در این رویکرد حداقل ۸۰ درصد حقوق اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها باشد که هم‌رتبه و هم‌سابقه آن‌ها هستند.

پس از تأخیر‌های چندین و چند باره، بالاخره مجلس با ۱۶۸ رای مثبت، موافقت کرد که بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در اولویت قرار بگیرد و رئیس مجلس نیز عنوان کرد که این لایحه در دستور کار هفته جاری مجلس قرار می‌گیرد، اما در عین برخی نمایندگان مخالف و مابقی موافق اجرای این لایحه بودند.

احمد امیرآبادی فراهانی نماینده مردم قم و از متقاضیان در اولویت قرار گرفتن لایحه رتبه‌بندی معلمان در سخنانی گفت: جایگاه ارزشمند معلمان و فرهنگیان بر کسی پوشیده نیست و نمایندگان به این جایگاه ارزشمند توجه دارند. ما نمایندگان، مدیران و همه مسئولان مدیون زحمات معلمان هستیم، اما آنچه که امروز مطرح است موضوع لایحه رتبه‌بندی است. در قانون بودجه ۱۴۰۰ در بند «و» تبصره ۲ پیش‌بینی‌های لازم و بودجه لازم برای اجرای این رتبه‌بندی اختصاص داده شده است. این موضوع باید از ابتدای سال ۱۴۰۰ اجرایی می‌شد، ولی با توجه به این‌که قانون لازم وجود نداشت و لایحه دولت هم دیر رسید، متاسفانه این کار انجام نشد. این قانون سریعا باید تصویب شود تا حداقل شاهد اجرای آن برای نیمه دوم سال باشیم.

وی افزود: ما باید برای این موضوع در بودجه سال ۱۴۰۱ هم ردیف مشخص کنیم و اگر این اتفاق رخ ندهد و قانونی نداشته باشیم برای سال ۱۴۰۱ و شش ماهه دوم سال جاری مشکل خواهیم داشت. نمایندگان همکاری کنند که تکلیف لایحه روشن شود تا این موضوع هم در شش ماهه دوم سال اجرایی شود و هم برای سال آینده. آنچه امروز در خصوص آن تصمیم‌گیری می‌شود حفظ شأن و منزلت معلمان خواهد بود. نگاه مجلس شورای اسلامی به آموزش و پرورش در حال تغییر است با توجه به سخنان رئیس جمهور نگاه دولت هم از نگاه هزینه‌ای به نگاه سرمایه‌ای در حال تغییر بوده، چرا که به هر میزان در این حوزه هزینه کنیم سرمایه‌گذاری است.

امان قلیچ شادمهر، نماینده مردم گنبد کاووس نیز درباره این لایحه در سخنانی اظهار کرد: با این اختلاف فاحش حقوق معلمان و بازنشستگان فرهنگی با دیگر دستگاه‌ها برای تربیت نسل‌های آتی باید نگران بود. این کارزار درهم‌تنیدگی مسائل و بحران‌ها مدیران لایق، کارآمد و انقلابی می‌خواهد که حداقل ایمان قلبی به تغییر و تحول داشته باشند.

پیش‌بینی لازم برای تامین اعتبار رتبه‌بندی معلمان نشده است

الیاس نادران، نماینده مردم تهران نیز در مخالفت با تقاضای برخی از نمایندگان برای در اولویت قرار گرفتن بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس گفت: بار مالی این موضوع باید پیش بینی شده باشد وقتی لایحه بودجه ۱۴۰۰ در حال بررسی بود دوستان در مجلس پیش بینی‌هایی انجام دادند و قرار شد برای معادل آن بار مالی برنامه داشته باشند، اما امروز گویا بار مالی ۱۰ برابر آن چیزی می‌باشد که در بند «و» بودجه آمده بود.

وی اضافه کرد: اگر تکلیف بار مالی این لایحه روشن نشود اگر محدوده اعتبارات را مشخص نکنیم وعده‌ای خواهیم داد که اجرایی نخواهد شد. مانند موضوع اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که گفتند این مشکل با ۳۰۰۰ میلیارد تومان حل می‌شود، اما امروز گفته‌اند که کسری ۱۰ هزار میلیارد تومانی وجود دارد.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: مجلس و دولت باید محدوده هزینه‌ها را مشخص کند، دولت و مجلس شورای اسلامی باید تصمیم مشترکی اتخاذ کنند و معتقدم دولت فعلا لایحه را پس بگیرد و مجلس بار مالی آن را مشخص و درباره منابع تصمیم‌گیری کنند. نباید در این حوزه عجله کرد چرا که عجله کردن در این موضوع باعث ایجاد مطالبه و قرار گرفتن چندین میلیون فرهنگی در مقابل نظام می‌شود.

در بخشی از این جلسه نیز رحمت‌الله نوروزی، نماینده علی آباد کتول به عنوان موافق اولویت رسیدگی به این لایحه در سخنانی گفت: چهار نماینده تهران به عنوان مخالف ثبت‌نام کردند دلیلش آن است آن‌ها در متن مردم حضور ندارند و از دغدغه مردم بی‌خبرند.

سرنوشت رتبه‌بندی مشابه پرداخت یارانه احمدی‌نژاد می‌شود

سپس مالک شریعتی، نماینده مردم تهران در اعتراض به این سخنان، اظهار کرد: این چه استدلالی است که می‌گوید چهار نماینده تهران به عنوان مخالف صحبت کرده، به این دلیل که نمایندگان تهران حرف فرهنگیان را نمی‌فهمند! اکنون ما با یک موضوع کشوری، مالی و اقتصادی و بودجه‌ای روبرو هستیم.

وی در ادامه گفت: پدر و مادرم بازنشسته آموزش و پرورش و فرهنگی هستند و برادرانم معلم بودند و در خانواده فرهنگی بزرگ شدم و دغدغه آن‌ها را لمس کرده‌ام، اما بحث بر سر این است که نباید با یک رفتار غیرمنطقی و غیرکارشناسی کشور را دچار دومینیوی سقوط در اقتصاد کنیم؛ چرا بحث را به سمت موضوعات پوپولیستی و غیرکارشناسی می‌کشانید؟ من با رتبه‌بندی مخالف نیستم، اما باید منابع اجرای آن مشخص شود نه اینکه مثل اتفاق یارانه احمدی نژاد رخ دهد که به مردم ۴۵ هزار تومان یارانه دادند، اما ۴۵۰ هزار تومان از جیب آن‌ها برداشت کردند.

در پایان، بررسی خارج از نوبت لایحه رتبه‌بندی معلمان به رأی گذاشته شد و نمایندگان موافقت کردند این لایحه با اولویت مورد بررسی قرار گیرد.

رتبه‌بندی معلمان شامل بازنشستگان می‌شود؟

به دنبال این تصمیم و بررسی اولویت‌دار لایحه رتبه‌بندی معلمان، علیرضا منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در اظهاراتی گفت: در صورت تصویب نهایی لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس و شورای نگهبان، افرادی که شهریور امسال بازنشسته شوند نیز مشمول لایحه رتبه‌بندی خواهند شد. بر این اساس، افزایش کیفت آموزش و توجه به سطح ارتقاء و جایگاه معلمان از اهداف این لایحه به شمار می‌رود و ۱۰ سال است که لایحه رتبه‌بندی معلمان در اسنادی مثل سند تحول آموزش و پرورش پیش بینی شده، ولی تاکنون اجرایی نشده است.

منادی افزود: دولت در لایحه، کارمندان را در نظر نگرفته بود و کمیسیون این مسئله را تغییر داد و بر این اساس، معلمی که مامور به کار در بخش اداری است نیز مشمول رتبه‌بندی می‌شود، زیرا این افراد هم معلم محسوب می‌شوند. همچنین رتبه بندی شامل بازنشسته‌ها نیز می‌شود و افرادی که شهریورماه امسال یعنی ۱۴۰۰ بازنشسته شوند نیز مشمول بازنشستگی می‌شوند.

منادی با بیان اینکه بار مالی لایحه رتبه‌بندی حداکثر حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، گفت: در صورت تصویب نهایی گزارش کمیسیون آموزش درباره رتبه بندی معلمان در صحن علنی مجلس، معلمان ۸۰ درصد هم تراز خود در وزارت علوم حقوق دریافت می‌کنند و این رتبه‌بندی‌ها بر اساس شایستگی معلمان خواهد بود. در این لایحه معلمان در ۵ گروه معلم پایه، معلم ارشد، معلم خبره، معلم سرآمد و استاد معلم رتبه‌بندی می‌شوند. معلمان در هر رتبه به ازای ارتقای رتبه به ترتیب ۲۵، ۲۰، ۱۵ و ۱۰ درصد به حقوق، مزایا و فوق العاده‌های مستمرشان افزوده می‌شود.

 

منبع: جامعه 24

ارسال نظر