|
کدخبر: 324387 امیرمحمد درویش

گفت و گوی گسترش نیوز با کارشناس اقتصادی؛

جنگ و بحران نفت / اقتصاد کدام کشورها فلج می شود؟

قدیری ابیانه گفت: کشتی های تجاری رژیم صهیونیستی نمی توانند از دریای سرخ عبور کنند و مجبورند دور قاره آفریقا بچرخند تا به مقصد برسند. چنین موضوعی آسیب هایی به اقتصاد این کشور وارد کرده و هزینه های حمل و نقل را تا درصد بالایی افزایش داده است.

اقتصاد جنگ و بحران نفت / اقتصاد کدام کشورها فلج می شود؟

تحولات اخیر منطقه توانسته است تأثیر خود را بر اقتصاد بگذارد و سوخت یکی از همین مواردی است که قیمت آن تغییر پیدا کرد. هر جنگ و هر تحولی، قطعا می تواند اقتصاد جهانی را درگیر کند و کشورهای بسیاری به واسطه گرانی سوخت، درگیر مشکلات اساسی شوند.

ضرر اقتصادی رژیم صهیونیستی

محمدحسن قدیری ابیانه در ارتباط با تاثیر بحران های منطقه بر اقتصاد جهانی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: در مرحله اول باید این نکته را مطرح کرد که اقتصاد رژیم صهیونیستی ضررهای بسیاری را از تنش های خاورمیانه متحمل شده است. بسیاری از افرادی که برای اقامت دائم به اسرائیل سفر کرده بودند، فرار کرده و بسیاری دیگر نیز که قصد اخذ اقامت این کشور را داشتند، از این اقدام منصرف شدند. پس باید مطرح کرد که اقتصاد رژیم صهیونیستی از این وقایع ضرر کرد. توریست هایی که قصد ورود به اسرائیل را داشتند، منصرف شده و به این کشور سفر نکردند.

قدیری ابیانه ادامه داد: همچنین بندر ایلات که بندر تجاری است، به تعطیلی کشانده شد. از سوی دیگر افرادی که مشغول فعالیت های اقتصادی و تجاری بودند، برای جنگ فراخوانده شدند. این موارد باعث به بار آمدن هزینه های بسیاری می شود و آسیب هایی را به شرکت هایی که فعالیت اقتصادی و تجاری داشتند، وارد کرد. لازم به ذکر است که بورس رژیم صهیونیستی سقوط کرده و ارزش پول این کشور کاهش پیدا کرده است. رژیم صهیونیستی ضربه ای بزرگ خورده و هنوز جا دارد که بیش از این لطمه بخورد. این حالت ترس و آماده باش از حمله تلافی جویانه ایران است که به رژیم صهیونیستی آسیب وارد کرده و بسیاری از افراد را به فرار از اسرائیل ترغیب کرده است. بنابراین رژیم صهیونیستی تصمیم گرفت خروج اتباع را از اسرائیل ممنوع کند.

قدیری-ابیانه

کشتی های تجاری نمی توانند از دریای سرخ عبور کنند

وی افزود: کشتی های تجاری رژیم صهیونیستی نمی توانند از دریای سرخ عبور کنند و مجبورند دور قاره آفریقا بچرخند تا به مقصد برسند. چنین موضوعی آسیب هایی به اقتصاد این کشور وارد کرده و هزینه های حمل و نقل را تا درصد بالایی افزایش داده است. کشتی های آسیب دیده هم ضررهایی را وارد کرده و پایگاه هایی که هدف قرار گرفته و تخریب شده اند نیز زیان اقتصادی را به همراه داشت. این موارد آسیب های اقتصادی بود که رژیم صهیونیستی متحمل شده است.

سفیر سابق ایران در استرالیا در ادامه این گفت و گو به خبرنگار گسترش نیوز گفت: حامیان رژیم صهیونیستی که آمریکایی ها و اروپایی ها هستند، کمک های بسیاری به رژیم صهیونیستی کرده اند. سلاح، مهمات، تانک و سایر جنگنده ها کمک هایی بود که به اسرائیل روانه اسرائیل شد. این هزینه ها را می توان خساراتی دانست که این کشورها برای جنگ اسرائیل در منطقه فرستاده اند. اروپایی ها و آمریکایی ها به علت کمک هایی که به رژیم صهیونیستی کرده اند، اقتصادشان دچار مشکل شد و همان طور که مشاهده کرده اید، از کمک به اوکراین باز ماندند. عدم حمایت از اوکراین، شکست سریع تر این کشور را در پی خواهد داشت و به گونه ای دیگر به اقتصاد این کشورها آسیب وارد کرد.

قدیری ابیانه اظهار کرد: کشتی هایی که قصد عبور از کانال سوئز به سمت مدیترانه را داشتند، باید از تنگه باب المندب عبور می کردند و به علت ترس از بحران های دریای سرخ، مجبور به تغییر مسیر شدند و همین امر سبب شد درآمد مصر به نصف برسد. زمانی که بترسند وارد دریای سرخ شوند، باید دور قاره آفریقا بچرخند که این امر درآمد مصر را کاهش داده است. پس باید گفت اقتصاد مصر هم تحت تأثیر بحران های خاورمیانه قرار گرفته است.

جنگ-خاورمیانه

کدام کشورها آسیب جدی اقتصادی از جنگ خواهند دید؟

وی افزود: کشورهای دیگری وجود دارند که از این تنش ها آسیب خواهند دید. هرلحظه ممکن است وضعیت در منطقه پیچیده تر شود که این موضوع تاثیر بسیار بالایی بر گران شدن سوخت دارد. این موضوع از سویی به نفع کشورهای نفت خیز خواهد بود و از سوی دیگر، کشورهای مصرف کننده ضرر خواهند کرد. پس می توان گفت بحران های منطقه ای تأثیر بسیار زیادی بر اقتصاد و انرژی، به ویژه نفت خواهد داشت.

سفیر سابق ایران در استرالیا گفت: «از آنجا که آینده ای روشن برای اسرائیل پیش بینی نمی شود، کشورهای مرتجع عرب که ادامه حاکمیت آن ها به اسرائیل بستگی دارد، خود را در مواجهه با خطر می دانند. ملت های مسلمان نیز مخالفت های بسیاری را برای برقراری رابطه با اسرائیل می دانند. دولت هایی که ارتباط بسیار خوبی با رژیم صهیونیستی دارند، خودشان را نر معرض خطر می دانند و این موضوع جدی است. این احساس بی ثباتی در میان سران این رژیم ها که به سرکوب مردم منجر می شود، می تواند عواقب وخیم برای دولت ها داشته باشد. در کشورهای غربی نیز مردم متوجه جنایات رژیم صهیونیستی شده اند و هر میزان که اسرائیل تبلیغات کرده بود، نابود شد.

قدیری ابیانه خاطرنشان کرد: انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نزدیک است و ترامپ هم یکی از کاندید های ریاست جمهوری است. مردم آمریکا مجبورند از میان دو جنایتکار، یک نفر را انتخاب کنند. همان‌طور که درجریان هستید، ترامپ هم حامی اسرائیل است. این امکان وجود دارد که درصد مشارکت در آمریکا به شدت کاهش پیدا کند و اگر نامزد سوم و مستقل وجود داشته باشد، احتمال دارد که رای بالایی بی آورد. پس انتخابات آمریکا نیز می تواند بر اقتصاد جهانی تاثیر گذار باشد.

جنگ-اوکراین۱

وی گفت: جنگ اوکراین نیز تأثیر بسیاری بر اقتصاد جهانی دارد. آمریکا با انفجار لوله گاز نورد استریم ۱ و مانع ساخت نورد استریم ۲، مانع رسیدن گاز به اروپا شده است. آمریکایی ها از این فرصت استفاده کرده و گاز خودشان را به ۴ برابر قیمت گاز روسیه به اروپا می فروشند که آلمان یکی از مشتریان است. درصد شرکت هایی که در اروپا ورشکسته می شوند، در حال افزایش است و تورم در این کشورها بی سابقه بوده است. از آنجایی که روسیه و اوکراین جزو صادرا کنندگان غلات بوده اند و حدود ۲۵ تا ۴۵ درصد غلات را تامین می کردند، جنگ سبب توقف یا محدود شدن میزان صادرات شد و قیمت اقلام در دنیا افزایش پیدا کرده است. برای مثال قیمت روغن ۴۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

قدیری ابیانه در پایان گفت: افزایش قیمت جهانی، با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در ایران برای کالاهای اساسی همراه شد و این موضوع سبب شد تا عده ای متوجه نشوند که افزایش قیمت ها مربوط به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نیست و به اقتصاد جهانی ارتباط دارد. تحولات تاریخی و بسیار مهمی در پیش است که می تواند نتیجه آن مهر پایانی بر حضور نظامی آمریکا و قدرت نظامی آمریکا و رژیم صهیونیستی در منطقه باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها