|
کدخبر: 324281

بیمه تامین اجتماعی/زنان خانه دار/حق بیمه

جزییات جدید از بیمه زنان متاهل در سال ۱۴۰۳ / اتصال بیمه دانشجویی به تأمین اجتماعی امکان پذیر است؟

طرح بیمه دانشجویان و زنان خانه دار که در بودجه سال ۱۴۰۳ پیش‌بینی شده بود، در سال جاری آغاز خواهد شد.

اقتصاد جزییات جدید از بیمه زنان متاهل در سال ۱۴۰۳ / اتصال بیمه دانشجویی به تأمین اجتماعی امکان پذیر است؟

طرح بیمه دانشجویان و زنان خانه دار شامل بیمه زنان خانه دار روستایی نیز می‌شود. میرهاشم موسوی، رییس سازمان تامین اجتماعی، از ورود زنان خانه دار و دانشجویان به سامانه بیمه‌ای خبر داد.

وی در ادامه به این نکته اشاره کرد که پوشش بیمه‌ای طرح‌های مختلف جزو رویکردهای اصلی سازمان تأمین اجتماعی است.

موسوی گفت که در یک سال گذشته ۱.۵ میلیون نفر تحت پوشش بیمه‌های فراگیر اجباری و اختیاری قرار گرفته اند و امسال براساس اصل ۲۹ قانون اساسی پوشش بیمه‌ای گروه‌های جدید نیز مدنظر است.

وی تاکید کرد؛ امسال پوشش بیمه ای زنان خانه دار و دانشجویان را با اولویت اجرا می کنیم. در چارچوب اجرای این طرح کلیه دانشجویان می‌توانند هم‌زمان با تحصیل تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند. علاوه بر این زنان خانه‌داری که متاهل و فاقد فرزند بوده و از طریق همسر خود از خدمات درمانی استفاده می‌کنند وحتی دختران مجردی که تحت کفالت پدر هستند می‌توانند با عقد قرارداد جداگانه تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرند.

با اجرای این‌طرح‌ ،دانشجویان و زنان خانه‌دار زیرمجموعه بیمه مشاغل آزاد یا طرح فراگیر قرار می گیرند.

حق پرداخت این نوع بیمه‌ها سه نرخ ۱۲، ۱۴ و ۱۸ درصد دارند. تعهد سازمان تامین اجتماعی در مقابل بیمه گذاری با نرخ ۱۲ درصد صرفا شامل بازنشستگی می‌شود اما با پرداخت حق بیمه ۱۴ درصدی، بیمه گزار علاوه بر حقوق بازنشستگی‌ از بیمه عمر نیز بهره مند خواهد شد.

همچنین تعهد سازمان تامین اجتماعی برای پرداخت حق بیمه ۱۸ درصدی، علاوه بر بازنشستگی و بیمه عمر، شامل خدمات از کار افتادگی هم می‌شود.

در صورتی که بیمه‌شدگان دانشجویی و زنان خانه‌دار بخواهند علاوه بر خدمات بازنشستگی، عمر و از کار افتادگی از خدمات درمانی هم استفاده کنند به حق بیمه پرداختی آن‌ها مبلغ ۱۲۰ هزار تومان اضافه می‌شود.

خبر بیمه شدن زنان خانه دار در حالی از سوی رییس سازمان تامین اجتماعی اعلام شده که انسیه خزعلی معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده چند ماه پیش اعلام کرده بود؛ در همه دولت ها در خصوص بیمه شدن زنان خانه دار صرفا شعار داده شد اما در دولت مردمی سیزدهم این امر اجرایی شد.

خزعلی تاکید کرد؛ اعتبارات مربوط به بیمه زنان خانه دار در بودجه سال ۱۴۰۳ دیده شده است .

۱- در چه صورتی امکان استرداد مبلغ حق بیمه داشجویی امکان‌پذیر است؟

استرداد مبلغ صرفا در زمانی امکان‌پذیر است که برای فرد همزمان با سوابق بیمه دانشجویی، بیمه اجباری نیز ارسال شده باشد و باتوجه به ارجحیت بیمه اجباری امکان استرداد مبلغ امکان‌پذیر می‌شود.

۲- درصورتی که فرد متقاضی، شماره بیمه نداشته باشد چه باید کند؟

در صورتی که فاقد شماره بیمه است، باید با کلیک بر روی کلید “نام‌نویسی” و با تکمیل موارد درخواستی نسبت به اخذ شماره بیمه اقدام و سپس مراحل انعقاد قرارداد را طی کند؛ در غیر این صورت (دارا بودن شماره بیمه) این منو نمایش داده نمی‌شود.

۳-آیا انعقاد قرار داد بیمه دانشجویی موجب قطع مستمری می‌شود؟

با توجه به اینکه تحصیل شغل تلقی نمی‌شود، در صورتی که دانشجو از مستمری بازماندگان استفاده کند، با انعقاد قرارداد دانشجویی مستمری وی قطع نمی‌شود.

۴- آیا امکان خریداری سوابق سال‌های گذشته (دوران دانشجویی) با بیمه دانشجویی وجود دارد؟

خیر، چنانچه دانشجو صرفاً به تحصیل اشتغال داشته باشد امکان ثبت قرارداد و تولید سابقه دارد.

۵- آیا می‌توان بیمه دانشجویی را خرید؟

شروع بیمه دانشجویی از تاریخ انعقاد قرارداد خواهد بود و امکان خرید سوابق دوران دانشجویی در گذشته وجود ندارد.

۶- تفاوت بیمه دانشجویی و مشاغل آزاد در چیست؟

بیمه دانشجویی براساس مقررات مربوط به بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد صورت می‌گیرد؛ با این تفاوت که در صورت تحت تکفل بودن دانشجو تبعی پدر یا مادر بیمه‌پرداز، امکان انعقاد قرارداد بیمه دانشجویان میسر بوده و این قرارداد رابطه تبعی را قطع نمی‌کند.

۷-آیا می‌توان بیمه دانشجویی را بعد از فارغ التحصیلی ادامه داد؟

بله، امکان ادامه بیمه‌پردازی پس از اتمام دوران تحصیل در قالب بیمه اختیاری یا بیمه حرف و مشاغل آزاد میسر است و سوابق بیمه دانشجویی با سوابق بیمه‌پردازی بعد از دوران دانشجویی تجمیع می‌شود.

۸- آیا بیمه دانشجویی خارج از کشور داریم؟

-این بیمه فقط برای دانشجویانی است که در دانشگاه‌های داخل تحصیل می‌کنند. دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور می‌توانند از بیمه ایرانیان خارج از کشور استفاده کنند.

۹- بیمه دانشجویی چه فایده‌ای دارد؟

هر چند هدف دانشجو در دوران تحصیل، کسب دانش، مهارت و توانمندی جهت حضور در عرصه‌های آینده کشور بوده و فعالیت آنان شغل تلقی نمی‌شود، اما دانشجویان به عنوان سرمایه ارزنده نقش اساسی و مهمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور داشته و با آگاهی مبتنی بر دانش در تولید و اشتغال نقش اساسی را ایفاء می‌کنند و برای تأمین آتیه خود ضرورت دارد که تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای از جمله بازنشستگی، ازکارافتادگی، فوت و خدمات درمانی قرار گیرند.

بر همین اساس سازمان تأمین اجتماعی بستر بیمه‌پردازی برای دانشجویان درچارچوب قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد را فراهم کرده و درحال حاضر نیز امکان انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه به صورت کاملاً غیرحضوری جهت آنان وجود دارد.

۱۰- بیمه فرزند دانشجو چگونه است؟

اگر فرزند، دانشجو باشد می‌تواند با مراجعه به سامانه es.tamin.ir منوی بیمه شدگان / بیمه شدگان خاص بیمه فراگیر خانواده ایرانی / انعقاد قرارداد بیمه دانشجویان؛ نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه اقدام کند. اگر دانشجو دارای فرزند تحت تکفل باشد، در صورت انتخاب حمایت درمان با پرداخت سرانه درمان؛ حمایت درمان جهت فرزند وی نیز ارائه می‌شود.

۱۱- اتصال بیمه دانشجویی به تأمین اجتماعی امکان دارد؟

سوابق ناشی از انعقاد قرارداد بیمه دانشجویی، در سوابق بیمه شدگان به منظور بهره‌مندی از تعهدات بلند مدت سازمان تأمین اجتماعی منظور خواهد شد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها