|
کدخبر: 323826

ایلان ماسک / اسپیس ایکس / خودرو تسلا

بلندپروازی جدید ایلان ماسک / ۱۸ مرداد از غافلگیری تازه رونمایی می‌ شود

مدیرعامل تسلا به پروژه بزرگ‌تر و جاه‌طلبانه بعدی این شرکت توجه کرده است.

اقتصاد بلندپروازی جدید ایلان ماسک / ۱۸ مرداد از غافلگیری تازه رونمایی می‌ شود

تسلا، به رسمیت شناخته شده، اعلام کرد که در تاریخ ۸ اوت (۱۸ مرداد) روبوتاکسی موردانتظار خود را رونمایی خواهد کرد. این پروژه، به گفته‌ها، بر پایه پلتفرم نسل بعدی تسلا ساخته شده است.

ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا، در پستی در صفحه شخصی خود در ایکس اعلام کرد که رونمایی از روبوتاکسی تسلا در تاریخ ۸ اوت (۱۸ مرداد) انجام می‌شود. تسلا ظاهراً پروژه تولید خودروی برقی ارزان‌قیمت را کنار گذاشته و در عوض تمرکز خود را به‌طور کامل به توسعه محصولی معطوف کرده است که می‌تواند سایر خودروها را از رده خارج کند.

ماسک از مدت‌ها قبل درباره احتمال توسعه روبوتاکسی تسلا حرف زده بود. او سال‌ها پیش گفته بود که مالکان خودروهای این شرکت می‌توانند اتومبیل‌های خودران خود را برای جابه‌جایی مسافر به خیابان‌ها بفرستند و از این طریق درآمدزایی داشته باشند.

ایلان-ماسک

طبق برنامه ماسک خودروها با لمس یک دکمه در اپلیکیشن تسلا به «شبکه تسلا» ملحق می‌شوند و می‌توانند با جابه‌جایی مسافر برای شما ایجاد درآمد کنند. مدیرعامل تسلا همچنین تاکنون بارها درباره قابلیت Full Self Driving حرف زده و ادعا کرده بود که این ویژگی به‌زودی در سطح گسترده در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و افراد می‌توانند با استفاده از آن حتی پشت فرمان بخوابند. اما این قابلیت در عمل به این شکل پیاده‌سازی نشد و راننده همچنان باید هشیارانه پشت فرمان قرار بگیرد و آماده کنترل خودرو باشد.

به‌دنبال اعلام این خبر جدید توسط ایلان ماسک ارزش سهام تسلا در بازار بورس بیش از ۳ درصد رشد پیدا کرد.

حالا با توجه به وعده‌های پرشمار تسلا و ماسک که بسیاری از آن‌ها به‌موقع اجرایی نشده‌اند، باید منتظر بمانیم و ببینیم که این پروژه جدید تا چه اندازه به واقعیت بدل خواهد شد و چه زمانی می‌توانیم تاکسی‌هایی را مشاهده کنیم که به‌صورت کاملاً خودکار به جابه‌جایی مسافران در خیابان‌ها مشغول خواهند شد.

ماشین-تسلا

رویترز: تسلا برنامه تولید خودروی برقی ارزان‌قیمت را کنار گذاشته است

رشد فزاینده تولید و عرضه خودروهای برقی ارزان‌قیمت از سوی خودروسازان چینی، باعث شده است تا تسلا برنامه تولید مدل ارزان‌قیمت خود را کنار بگذارد. این شرکت تصمیم داشت تا مدلی ارزان‌تر از تسلا مدل ۳ را با قیمت ۲۵ هزار یورو به بازار عرضه کند. برخی منابع این خودرو را تسلا مدل ۲ نام نهاده بودند. بااین‌حال اکنون ظاهراً برنامه تسلا برای تولید مدل ۲ یا هر مدل ارزان‌قیمت دیگر کنار گذاشته شده است، هرچند ایلان ماسک چنین موضوعی را تکذیب کرده است.

به گزارش رسانه‌های معتبر خودرویی، مشکلات دیگری نیز برنامه عرضه خودرو ارزان قیمت تسلا را لغو کرده‌اند. یکی از این مشکلات، کاهش تقاضای جهانی برای خرید خودروهای الکتریکی است. تسلا به‌جای تولید خودرو برقی ارزان‌قیمت، سرمایه و توجه خود را معطوف توسعه تاکسی بدون راننده خواهد کرد. به گفته ایلان ماسک، روبوتاکسی در ۱۸ مردادماه معرفی می‌شود.

شرکت‌های چینی، بی‌رقیب در تولید خودروهای برقی ارزان‌قیمت

تولید تاکسی بدون راننده، یکی آرزوهای ایلان ماسک به حساب می‌آید که بارها آن را بیان کرده است. این پروژه بارها در میانه راه توسعه به دلیل محدودیت‌های نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری راه‌اندازی سیستم خودران کامل، متوقف شده است. مدتی پیش مدیران تسلا ایلان ماسک را متقاعد کردند تا به‌جای تولید تاکسی خودران، بودجه‌اش را صرف تولید یک خودرو الکتریکی اقتصادی با قیمت ۲۵ هزار دلار کند. قرار بود این خودرو در سال ۲۰۲۵ به بازار بیاید که اکنون و بنابر گزارش خبرگزاری رویترز، برنامه توسعه آن به‌صورت کامل لغو شده است. این پروژه با کد NV۹۱ در درون تسلا شناخته می‌شد.

در سه ماهه اول سال جاری، تسلا ۳۸۶ هزار و ۸۱۰ دستگاه خودروی برقی در سراسر جهان فروخت که ۸.۵ درصد کمتر از فروش در ژانویه تا مارس ۲۰۲۳ بود. تسلا هم‌اکنون یک کاهش جدی را پس از دوره طولانی رشد و رونق سپری می‌کند. کارشناسان اقتصادی اعتقاد دارند این کاهش در ماه‌های آینده ادامه خواهد داشت. تسلا در برخی کشورها همچون چین با ارائه وام‌های بدون بهره، سعی دارد تا منحنی کاهشی فروش خود را به روند ثابت قبلی بازگرداند.

منبع: دیجیاتو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها