|
کدخبر: 312776 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با مهدی پازوکی:

نخبگان اقتصادی از ورود به مجلس ناامید شدند/ اگر نماینده فعلی فاسد است چرا در مجلس حضور دارد؟

پازوکی؛ کارشناس اقتصادی در گفتگو با گسترش نیوز گفت: نخبگان اقتصادی برای حضور در پست‌های مدیریتی و ورود به مجلس ناامید شدند.

اقتصاد نخبگان اقتصادی از ورود به مجلس ناامید شدند/ اگر نماینده فعلی فاسد است چرا در مجلس حضور دارد؟

 نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلسی شورای اسلامی اعلام شد که بر اساس آن ۲۵۰ نماینده مجلس یازدهم نیز در پیش ثبت‌نام شرکت کردند که ۱۱ نماینده فعلی مجلس رد صلاحیت و ۱۰۹ نماینده تایید صلاحیت شده‌اند.

علیرضا منادیان سفید، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات، غلامرضا نوری‌قزلجه، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، سمیه محمودی، عضو کمیسیون اقتصادی، رحمت‌الله فیروزی‌پور، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، رجب رحمانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی، احمد رسولی‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، محمد خدابخشی، نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، مصطفی نخعی، سخنگوی کمیسیون انرژی، جلیل مختار، عضو کمیسیون عمران، اله‌وردی‌دهقان، دبیر اول کمیسیون صنایع و معادن، علی رضایی، عضو کمیسیون اقتصادی، محسن زنگنه، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات، اکبر احمدپور، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، عادل نجف‌زاده، عضو کمیسیون عمران، سید محمد مولوی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات، این اسامی تعدادی از نمایندگان ردصلایحت شده عضو کمیسیون اقتصادی و کمیسیون‌های وابسته به آن است.

بسیاری بر این باور هستند این ردصلاحیت‌ها توسط هیئت اجرایی است و حاکی از اجرای خالص‌سازی توسط دولت سیزدهم است که نتیجه آن پایین آمدن رتبه درایت تصمیم‎گیران است. مهدی پازوکی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز گفت: این سیاست خیلی وقت است اجرایی شده تا جایی که نخبگان برای حضور در مناطب تصمیم‌گیری ناامید شدند. رد صلاحیت نمایندگان عضو کمیسیون‌های اقتصادی مجلس که حتماً طرح و پیشنهادی را پیگیری می‌کردند، آسیب‌زا است. مجلس باید در خدمت توسعه و پیشرفت کشور باشد، وقتی نماینده‌ای مانند پزشکیان که نائب رئیس مجلس بوده، دوره‌ای در این کشور وزیر بوده، سال‌ها نمایندگی مردم تبریز را برعهده داشته و در هیچ دادگاهی محکومیت نداشته، ردصلاحیت می‌شود؛ این سیگنالی است که آقایان می‌گویند به دنبال قبیله‌ای اداره کردن کشور هستیم، در واقع نمی‌خواهند نظام تدبیر حاکم شود و کشور به سمت توسعه حرکت کند.

مهر تائید بر ادعایی  که می‌گوید کشور برای حزب‌اللهی‌ها است

پازوکی اظهار کرد: البته ردصلاحیت‌های گسترده طبیعی است و بنده اصلاً تعجب نکردم چراکه اینها روز به روز افراد را محدود می‌کنند. نکته دیگر اینکه اگر فردی مانند پزشکیان وابسته به جناح تندرو بود، ردصلاحیت نمی‌شد. به نظر می‌رسد خانمی که اخیراً اعلام کرده کشور برای حزب‌اللهی‌ها است، درست گفته چراکه عملکرد هیئت اجرایی مهر تاییدی بر گفته‌های او بود، با این شرایطی که ساختند قرار است چه کسی نماینده مجلس شود؟

وی افزود: آدم‌های بی‌سواد و کم‌سواد مدرک رانتی گرفتند و با سهمیه وارد دانشگاه شدند. بنده معتقد هستم که این قبیل اقدامات ضد نظام تدبیر است و از این‌رو مشکل اقتصاد ایران، رشد نکردن آن، قطع تعامل اقتصادی ایران با جامعه جهانی و عملیاتی نشدن اهداف توسعه، نبودن نظام تدبیر است. واقعیت امر این است که تفکر حاکم بر کشور نمی‌خواهد مردم در انتخابات شرکت کنند و تنها عده‌ای خاص حضور داشته باشند.

مجلس اول قوی ترین پارلمان کشور بود

این کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد:  حاکمیت کاری کرده که بنده به عنوان یک شهروند تهرانی نمایندگان حوزه انتخابیه خود در مجلس اول را با رزومه می‌دانم اما از میان ۳۰ نماینده مردم تهران در مجلس بنده فقط یک نفر را می‌شناسم و آن هم قالیباف است. در مجموع قوی‌ترین مجلس از ابتدای جمهوری اسلامی تاکنون، مجلس اول بوده که در آن انتخابات آزاد بود اما در حال حاضر تنها عده کمی حق دارند وزیر و وکیل شوند. بنده به عنوان یک شهروند در مجلس نماینده‌ای را مشاهده نمی‌کنم که با سلیقه‌ام همخوانی داشته باشد.

پازوکی ضمن ارزیابی آسیب‌های ناشی از تعمیم افکار سیاسی به حوزه اقتصادی اظهار کرد: واقعیت امر این است که افراد روشنفکر حامی تعامل با غرب، برچسب وابستگی می‌خورند. لذا این رفتارها در انتخابات مجلس دوازدهم طبیعی است و اتفاقاً مجلس به سمت خالص‌سازی گام برمی‌دارد. البته با این روند ردصلاحیت نمایندگان فعلی این سوال شکل می‌گیرد که اگر نماینده حاضر در مجلس فاسد است و اقدام خلافی انجام داده، چرا در مجلس حضور دارد؟

وی افزود: این تفکر محدود در شورای نگهبان و دولت شکل گرفته است. بنده به عنوان یک شهروند می‌خواهم بدانم پزشکیان چه اقدام خلافی انجام داده؟ او یکی از سالم‌ترین پزشکان این کشور است. خیلی وقت است که وزن اقتصادی مجلس پایین آمده و نماینده‌ها، نمایندگی مردم ایران را نمی‌کند بلکه نمایندگی گروه خاصی از جامعه را برعهده دارد و از طرفی آن طرز تفکر محدود دوست ندارد مردم ایران در سرنوشت خود دخالت کنند. خالص‌سازی در مجلس هر روز بیشتر می‌شود.

رئیس فعلی بانک مرکزی با مرحوم نوربخش قابل مقایسه نیست

این کارشناس اقتصادی درباره تاثیر خالص‌سازی بر اقتصاد کشور به خبرنگار گفت: نگاهی به کابینه دولت نتیجه خالص‌سازی را نشان می‌دهد. برای نمونه وزیر آموزش و پرورش ۴۰ سال پیش شهید باهنر بوده که دکتری الهیات از دانشگاه تهران داشته، حالا وزیر فعلی را با شهید باهنر مقایسه کنید، اینها با یکدیگر قابل قیاس نیستند و این یعنی عقب‌گرد کردیم و یا مورد دیگر وزیر راه فعلی را با مرحوم نجات حسینیان مقایسه کنید، در این مورد هم عقب‌گرد کردیم و یا حتی رئیس فعلی بانک مرکزی را با مرحوم نوربخش مقایسه کنید، اصلا قابل مقایسه نیستند. همه این موارد از عقب‌گرد حکایت دارد. نکته قابل تامل این که خالص‌سازی از الان شروع نشده و تنها تفکر شورای نگهبان گسترش پیدا کرده است.

پازوکی خاطرنشان کرد: وقتی سیستم به سمت بسته شدن و خالص‌سازی حرکت می‌کند، طبیعی است که عقب‌گرد صورت بگیرد. از میان ۶ برنامه‌ای که طی ۴۰ سال اخیر نوشته شده بهترین آن برنامه سوم است که در دولت خاتمی نوشته شده است. در دولت اصلاحات حداقل ۷۰ درصد انتصابات به دلیل لیاقت صورت می‌گرفت اما در حال حاضر شرایط به این ترتیب نیست و برای انتصابات باید عضو قبیله بود. پزشکیان وزیر دولت خاتمی بوده، رئیس دانشگاه و نماینده مجلس است و از آن طرف فوق تخصص قلب است که نهج‌البلاغه و قرآن را از خیلی‌ها بیشتر می‌داند.

سیستم فعلی روز به روز ما را به عقب برمی‌گرداند

پازوکی با تأکید بر معایب سیستم اقتصادی اظهار کرد: سیستم فعلی روز به روز ما را به عقب برمی‌گرداند. قرار نبود وضعیت به این صورت شود ما به دلیل اینکه اسم همسر شاه فرح بود، با او مخالفت نمی‌کردیم بلکه به دلیل اینکه سیستم معیوبی داشت با او مخالفت می‌کردیم. در حال حاضر به نظر می‌رسد سیستم معیوب شده است.

وی در پایان با اشاره به آسیب‌های ردصلاحیت نخبگان خاطرنشان کرد: در حال معدل درایت مدیران کشور از کف خیابان پایین‌تر است اگر اینها درایت داشتند باید به سمتی حرکت می‌کردند که مردم در انتخابات شرکت کنند. خیلی وقت است که نخبگان اقتصادی برای حضور در پست‌های مدیریتی و ورود به مجلس ناامید شدند. مجلس اول به این دلیل کارآمد بود که آزادی انتخابات وجود داشت و دایره بسته شورای نگهبان وجود نداشت. مدیران اقتصادی فعلی به مراتب ضعیف‌تر از مدیران ۳۰ سال قبل هستند که این هم نتیجه خالص‌سازی‌ها است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها