|
کدخبر: 312372

دپوی کالا/ ترخیص کالا/ رسوب کالا

فقط چند نوشابه در گمرک هرمزگان دپو شده است/ خودروهای حاضر در گمرک هرمزگان شخصی وارد شدند نه شرکتی

فتحی گفت: در انبار گمرک بندرعباس اقلام دارویی و غذایی نظیر برنج و چای وجود ندارد. در حال حاضر اقلام غذایی بسیار محدود در گمرک هستند به این ترتیب که شاید تعدادی نوشابه در انبار گمرک داشته باشیم.

اقتصاد فقط چند نوشابه در گمرک هرمزگان دپو شده است/ خودروهای حاضر در گمرک هرمزگان شخصی وارد شدند نه شرکتی

جلوگیری از رسوب کالا در گمرک از جمله محورهایی است که غلام‌حسین محسنی اژه‌ای از زمان برعهده گرفتن مسئولیت ریاست دستگاه قضا به آن پرداخته است کما اینکه اخیراً قوه قضائیه با همکاری وزارت صمت اقدامات قابل توجهی در جهت تسریع در ترخیص کالا‌های از انبار‌ها و گمرکات انجام داده است. چنانچه رئیس قوه قضائیه یازدهم شهریور ماه طی تماس تلفنی با رئیس دادگستری استان همدان دستور بررسی فوری وضعیت سیلوی پشتیبانی امور دام شهرستان اسدآباد که ۱۳ هزار تن نهاده دامی استراتژیک در انجا دپو شده  را صادر کرد و به دنبال  دستور رئیس کل دادگستری همدان به همراه گروه کارشناسان و مسئولان برای بررسی موضوع از این سیلو بازدید کرد که در نهایت پس از دستور رئیس قوه قضائیه و با همکاری دولت، بخشی از این ذرت‌ها به استان گلستان و به یکی از بزرگ‌ترین واحد‌های تولید تخم مرغ کشور اختصاص پیدا کرد و در نهایت به رشد تولید در کشور کمک شد.

اما با توجه به اینکه که رسوب کالا و یا همان دپوی کالا منحصر به چند استان نمی‌شود اما این قضیه در استان‌هایی که مرز ورودی دارند بسیار  پررنگ‌تر از سایر شهرها است، در این میان استان هرمزگان از جمله استان‌هایی است که به جهت داشتن مرزهای ورودی از اهمیت بالایی در مورد دپوی کالا دارد. 

مهدی فتحی، مدیر کل اموال تملیکی استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز در پاسخ به اینکه گفته شده برخی از شرکت‌ها بعضاً اقدام به واردات خودرو کردند، کدام شرکت‌ها چنین اقدامی انجام دادند؟ گفت:  خودروهایی که در حال حاضر در پارکینگ گمرک منطقه آزاد قشم وجود دارد هیچ کدام مربوط به شرکت‌های معروف نیست، خودروهای موجود در گمرک به صورت تک تک وارد شدند به این معنی که پلیس روز قبل یک خودرو را کشف کرده و امروز یک خودروی دیگر را، که در نهایت همگی را به گمرک منتقل کردند.

مهدی فتحی

این مسئول با اشاره به مالکیت خودروهای حاضر در گمرک بندرعباس افزود: خودروهای مذکور توسط اشخاص حقیقی وارد می‌شوند و هر فرد هم فقط یک عدد خودرو وارد کرده است.

فتحی در پاسخ به این سوال که دادستان سابق بندرعباس به واردات خودرو توسط شرکت‌ها اشاره کردند، تصریح کرد: تکلیف آن خودروها مشخص شد.

گمرک اموال مردم را نگهداری می‌کند

مدیر کل اموال تملیکی استان هرمزگان درباره اینکه کالاهای حاضر  در گمرک بندرعباس از جمله لوازم خانگی نظیر یخچال، ماشین لباسشویی و غیره توسط شخص وارد شده یا شرکت؟ اظهار کرد: همه کالاهای موجود در انبار گمرک بندرعباس به صورت شخصی وارد شده است. برای نمونه فردی مانند شما یخچالی برای منزل خود خریداری کرده در ادامه پلیس با ظن قاچاق مدارکی نظیر فاکتور از آن فرد خواسته، و مشخص شده که کالاها قاچاق است. بنابراین تا زمانی که تعزیرات به این کالاها رسیدگی کند ما اموال مردم را نگهداری می‌کنیم و اگر آن فرد وارد کننده برائت گرفت کالا را به او تحویل می‌دهیم و اگر کالا مذکور قاچاق شناخته شد به نفع دولت تعیین تکلیف می‌کنیم.

فتحی در پاسخ به اینکه چند توپ پارچه در انبار گمرک بندرعباس مشاهده شد، آیا افراد حقیقی که به کشورهای خارجی مشافرت می‌کنند اجازه خرید و در نهایت وارد کردن دو توپ پارچه را ندارند؟ متذکر شد: طبق  نامه‌ای که تعزیرات ارسال می‌کند گمرک مکلف است اجناس را تحویل بگیرد. امکان دارد آن جنس یک قوطی کبریت باشد و یا ۴ هزار کانتینر، به عبارت بهتر ما انباردار اجرای قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز هستیم.

مدیر کل اموال تملیکی استان هرمزگان در پاسخ به اینکه بنده به عنوان یک فرد حقیقی به کشور دیگری مسافرت می‌کنم آیا گمرک و یا تعزیرات حق مصادره کردن کالاهای عادی که هنگام ورود به کشور به همراه دارم، را دارند؟ ابراز کرد: یک رأی وحدت رویه داریم مبنی بر اینکه کالاهای وارد شده از کشور دیگر در حد مصرف شخصی نباید توقیف شود. البته ما هم نامه نوشتیم که واردات کالا در حد استفاده شخصی جرم نیست و مردم می‌توانند کالا وارد کنند.

فتحی در پاسخ به اینکه دارو و یا مواد غذایی هم در انبار گمرک بندرعباس وجود دارد یا خیر؟ ادامه داد: خیر، در انبار گمرک بندرعباس اقلام دارویی و غذایی نظیر برنج و چای وجود ندارد. در حال حاضر اقلام غذایی بسیار محدود در گمرک هستند به این ترتیب که شاید تعدادی نوشابه در انبار گمرک داشته باشیم.

هیچ دارویی در گمرک هرمزگان دپو نشده

این مسئول در پایان ضمن تاکید بر اینکه هیچ اقلام دارویی در انبار گمرک استان هرمزگان وجود ندارد، یادآور شد: در مورد اقلام دارویی وارد شده که در گمرک ماندند قضیه به این ترتیب است که دستگاه قضا در مورد دارو و کالاهای سریع‌الفساد به شدت رصد می‌کند و اجازه نمی‌دهد که این اقلام به مرحله فساد برسند.

نویسنده: فاطمه احمدپور

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها