|
کدخبر: 312013 فرشته صائمی

فارغ التحصیلان جویای کار / نخبگان بیکار / بیکاری جوانان

چشم بسته دولت بر روی نخبه‌های اقتصادی/ رئیسی فقط مدعی استفاده از ظرفیت نخبگان است

رحیمی جهان‌آبادی گفت: نکته قابل توجه این است که حدود دو سال می‌گذرد که دولت در نظر دارد رایزن‌های اقتصادی را به تیم سیاست خارجی اضافه کند اما هنوز این امر صورت نگرفته است.

اقتصاد چشم بسته دولت بر روی نخبه‌های اقتصادی/ رئیسی فقط مدعی استفاده از ظرفیت نخبگان است

«استفاده از پتانسیل نخبگان» محور اظهارات اخیر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در جمع مردم کردستان بود. رئیسی که در جمع مذکور موفقیت دولت را به استفاده از نخبگان گره زد، اعلام کرد استفاده از ظرفیت این قشر جامعه از جمله برنامه‌های دولت است.

البته رئیس جمهور در ادامه نخبگان را سیبل اهداف دشمن خواند و گفت که دشمن ضمن ارزیابی توانایی نخبگان داخلی روحیه آنها را هدف قرار داده و در صدد تضعیف آن است. در این میان نکته قابل توجه در صحبت‌های رئیسی خطاب به نخبگان مربوط به دادن اختیار به آنها برای انجام اقداماتی که منجر به رشد و پیشرفت کشور می‌شود. کما اینکه رئیس جمهور در این رابطه گفت: «برای توسعه و پیشرفت استان خود منتظر تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی از مرکز نباشید و با استفاده از انگیزه، امید و توانمندی خود در این زمینه نقش‌آفرینی کنید.»

تاکید رئیسی بر استفاده از پتانسیل‌های نخبگان از آنجایی حائز اهمیت است که به عقیده بسیاری او در دولت خود نخبگان را نادیده گرفته و از پتانسیل آنها استفاده نمی‌کند، کما اینکه رحیمی جهان‌آبادی، نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی در واکنش به ادعای رئیسی مبنی بر برنامه دولت در راستای استفاده از پتانسیل نخبگان به گسترش‌نیوز گفت که حدود دو سال است دولت چنین ادعایی دارد اما این ادعا تاکنون عملی نشده و حداقل در حوزه دیپلماسی این اتفاق نیفتاده است. چنانچه در شرایطی که کشور به استقرار رایزن‌های اقتصادی در سفارتخانه‌ها با هدف جذب سرمایه‌گذار خارجی نیاز دارد، دولت عملاً هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی‌دهد و کما فی‌ سابق سفارت‌خانه‌ها با خلأ رایزن اقتصادی مواجه هستند.

کم‌کاری وزارت صمت در جذب نخبگان

رحیمی جهان‌آبادی نماینده مجلس یازدهم در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز در خصوص لزوم استفاده از رایزن اقتصادی، مسئولیت جذب و شناسایی نخبگان را متوجه وزارت صمت و وزارت امور خارجه کرد و گفت: سازمان تجارت در وزارت صمت و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه مسئولیت جذب چهره‌های اقتصادی را در دولت برعهده دارند.

رحیمی جهان‌آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز درباره لزوم استفاده از کارشناسان و فعالین اقتصادی در سفارتخانه‌ها با هدف جذب سرمایه به کشور گفت: واقعیت امر این است که در حال حاضر  ایران در کشورها کمتر از انگشتان دو دست رایزن دارد و معلوم نیست این رایزن‌ها تا چه اندازه فعال هستند. جای خالی رایزن‌ها از آنجایی احساس می‌شود که هر جای دنیا سفارتخانه داریم، نیازمند یک رایزن اقتصادی هستیم. این امر برای همه کشورهای بزرگ معمول است اما نمی‌دانم چرا در کشور ما دولت یک رایزن اقتصادی به سفارت‌خانه‌ها ارسال نمی‌کند، البته دولت مدام قول می‌دهد که رایزن اقتصادی در سفارت‌خانه‌ها مستقر می‌کند اما انجام نمی‌شود و به تعویق می‌اندازد.

نماینده مردم تربت جام در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر بدقولی دولت مبنی بر استفاده نکردن از چهره‎های اقتصادی در حوزه‌های مختلف به ویژه در سفارتخانه‌ها تصریح کرد: نکته قابل توجه این است که حدود دو سال می‌گذرد که دولت در نظر دارد رایزن‌های اقتصادی را به تیم سیاست خارجی اضافه کند اما هنوز این امر صورت نگرفته است.

جلیل رحیمی جهان آبادی

استفاده از کارشناسان اقتصادی امر ضروری است

رحیمی جهان‌آبادی با اشاره به لزوم استفاده از کارشناسان اقتصادی در دولت خاطرنشان کرد: در حال حاضر حجم بزرگی از کارشناس و افراد صاحب نظر در حوزه تجارت و بازرگانی داریم که دولت می‌تواند از پتانسیل آنها برای جذب سرمایه در سایر کشورها استفاده کند. در مجموع استفاده از کارشناسان اقتصادی در کنار دیپلماسی امر ضروری محسوب می‌شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به اینکه کدام نهاد مسئولیت شناسایی و معرفی کارشناسان اقتصادی را برعهده دارد؟ یادآور شد: سازمان تجارت در وزارت صمت و معاونت اقتصادی وزارت امور خارجه باید به اموری نظیر جذب کارشناسان و صاحب‌نظران اقتصادی بپردازند و به وظیفه خود عمل کنند، در حال حاضر نمی‌دانم این افراد چه اقدامی انجام می‌دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها