|
کدخبر: 287869

ساماندهی به اقتصاد یا سامانه‌سازی در اقتصاد

عباس سلیمیان-اقتصاددان

در تئوری‌های پولی مکاتب اقتصادی، اگر بخش تولید اقتصاد در حالت انعطاف قرار داشته باشد و ساختارهای اجرایی و ارتباطی داخلی و خارجی کارآ عمل کنند، شاخص تورم اوج‌گیری نخواهد کرد. همچنین اگر دولتمردان دانش کافی و وافی در امور نظری و عملی ادبیات اقتصادی داشته باشند و این دانش را در شرایط خاص تورم‌زده کشور به‌کار گیرند، مانع افت ارزش پول ملی خواهند شد و با حفظ ارزش پول ملی درآمد خانوارهای کشور روند کاهشی به خود نخواهد گرفت؛ بنابراین سفره معیشت آب نمی‌رود.

سلیمیان

دولت‌ها با سیاست‌هایی که اتخاذ می‌کنند هزینه‌های جاری را بالا برده و برای تامین این هزینه‌ها نیز به ناچار دست به دامان بانک مرکزی می‌شوند و به چاپ پول روی می‌آورند. نرخ دلار هم در غیاب نظارت و عملکرد صحیح بانک مرکزی افسار پاره کرده و بانک مرکزی فقط سعی کرده با افزودن به سامانه‌های نظارتی قیمت‌ها را مهار کند. همچنین رئیس کل بانک مرکزی گفته نرخ فعلی دلار را قبول نداریم؛ اتفاقا آقای فرزین بازار هم سال‌هاست که ثابت کرده که امثال شماها را قبول ندارد. شماها با اتوبوس می‌آیید و می‌روید و آنکه می‌ماند همین نرخ بازار آزاد دلار است.حرکت انفجاری نرخ ارز را با راه‌اندازی سامانه اندر سامانه الکترونیک نمی‌توان کنترل کرد.متاسفانه در ایران انتخاب غلط مسیر استراتژیک توسعه اقتصادی، اتخاذ سیاست‌های غلط اقتصادی و نبود تعاملات بین‌المللی مناسب وهمچنین تصمیمات غلط مقطعی دولت‌ها و از سوی دیگر وجود فساد و رانت‌خواری خودی‌ها و بالاتر از همه بکارگیری خودی‌های بی‌سواد و بله‌قربان‌گو، نرخ ارز را فراتر از نتیجه یک فرآیند اقتصادی عرضه و تقاضا بالا برده است.بنابراین نرخ ارز را ۳ بعد روانی و هیجانی در اقتصاد کل تعیین می‌کند. بخش‌های روانشناسی تاثیر‌گذار در تعیین نرخ ارز عبارتند از عدم اعتماد به آینده اقتصاد و زندگی در پناه آن، عدم اعتماد به تامین حقوق اجتماعی و برخورداری از یک فضای آزاد، عدم اعتماد به دولت و مسئولان و...

بنابراین جناب آقای رئیس کل از شما انتظار می‌رود به‌عنوان یک اقتصاددان به رهبری و دولت مشاوره درست بدهید و از هزینه بودجه کشور در سایت‌سازی اینترنتی بی‌خاصیت دوری کنید و با کشور و اقتصاد آن بازی نکنید.برای چرخش امور و جبران مافات بهتر است حاکمیت ابتدا روی تغییر اساسی مسیر استراتژیک حرکت توسعه‌ای و ایجاد ظرفیت مناسب تعاملات بین‌المللی متمرکز شود و از طریق طرح یک معماری جدید اقتصادی و سیاسی که به همه ایرانیان فارغ از دخالت نهاد‌های نظامی یا نظامیان فرصت همکاری و بهره‌برداری از امکانات کشور را می‌دهد، نخستین بارقه‌های امید را برای مردم این کشور روشن کند.در راستای این چرخش و اصلاح امور اقتصادی کشور اگر این استراتژی در نهاد‌های دانشگاهی و دانشگاهیان آزاد و غیربله‌قربان‌گو تایید شد، قدم بعدی این استراتژی به‌راحتی قابل‌تنظیم است.

جناب فرزین تاکنون برای کنترل کاهش محسوس ارزش پول ملی و افزایش بی‌محابای نرخ دلار کاری نکردید؛ بنابراین شایسته‌تر است اگر بلد نیستید تورم را مهار کنید، لااقل اجازه بدهید افراد بلد فقط به‌عنوان مشاور بدون ادعای داشتن حکم و دستمزد در جمع‌تان قرار بگیرند و کشور و به نظام بدون چشمداشت پست و مقام و ریال کمک کنند.باید بپذیریم در سایه تداوم سیاست‌های نادرست دولتمردان، چشم‌انداز مثبتی برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور وجود ندارد. تورم و حفظ ارزش ریال در برابر دلار از کنترل مسئولان خارج‌ و رسیدن اقتصاد ایران به مرحله بحرانی اجتناب‌ناپذیر شده است؛ بنابراین شایسته است که دولتمردان به‌جای ساختن سامانه‌ها بر ساماندهی اقتصاد متمرکز شوند.

نویسنده: عباس سلیمیان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها