|
کدخبر: 283807

اجازه ندهید اقتصاد بمیرد

محمدصادق مشایخ- رئیس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان

رفاه خانوارهای ایرانی در دهه اخیر با افت قابل‌‌توجهی همراه بوده است. رکود بنگاه‌های تولیدی، کاهش سرعت رشد اقتصادی، افزایش تورم و عقبگرد درآمد سرانه فاکتورهای مهم تاثیرگذار بر رفاه خانوارها در دهه یادشده هستند.

مشایخ

هرچند توسعه‌نیافتگی به مسئله‌ای ثابت در اقتصاد ایران در دهه‌های گذشته تبدیل شده، اما آمارها از شدت گرفتن عقب‌ماندگی کشور در سال‌های دهه ۹۰ خبر می‌دهند؛ موضوعی که پیامدهای آن را می‌توان در کاهش سطح رفاه خانوارها و کوچک شدن سفره معیشتی آنان مشاهده کرد.

حال مسئولان قصد دارند با صحبت از کالابرگ، اندکی از شعله آتش تورم بکاهند. آنچه مشخص است، توزیع کالابرگ موجب افزایش تولید نمی‌شود.

تجربه ثابت کرده توزیع کالابرگ نه‌تنها کمکی به تامین سفره مردم نخواهد کرد، بلکه فساد ایجاد می‌کند. ممکن است کالابرگ با بروز فساد، بحران بزرگی را در کشور ایجاد ‌کند که نتیجه بی‌تدبیری دولت خواهد بود.

توزیع کالابرگ تنها هزینه سنگین روی دست دولت می‌گذارد و سود دیگری ندارد.

دولت باید طرح کالابرگ را به‌‌طور کامل فراموش کند، زیرا اگر کالابرگ حذف شود برای مردم بهتر است.

بحران تورم با ارائه کالابرگ آرام نمی‌گیرد و در حقیقت تورم دیگر قابل‌کنترل نیست.

وقتی نرخ دلار به‌سرعت از ۳۵ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان می‌رسد، قطعا کنترل این تورم به‌آسانی ممکن نخواهد بود.

متاسفانه این دولت نمی‌خواهد از تجربیات افراد متخصص استفاده کند که نتیجه آن تصمیمات یک‌شبه است.

راهکار اقتصادی درست این بود که ابتدا یارانه به حساب تولیدکننده واریز و پس از تولید، کمک‌هزینه لازم برای خرید نیازهای اولیه به حساب مردم واریز شود. این اقدام پیش از بررسی شرایط بازار و تحلیل عرضه و تقاضا انجام شد.

افراد دارای تمکن مالی با خرید بیش از نیاز و احتکار کالا از تصمیمات ناگهانی و نادرست آسیبی نمی‌بینند و در مقابل، کمبود کالا، نتیجه مخرب این سیاست برای سفره قشر ضعیف است.

برای رشد درست اقتصاد، مسئولان و کارشناسان باید بدانند مفهوم اصلی اقتصاد چیست و فرمولی علمی برای حل مشکلات اقتصادی داشته باشند؛ بنابراین اصلاح وضعیت فعلی اقتصاد نیازمند اراده و عزمی قوی است.

تا زمانی که ما نخواهیم از سرمایه‌های ملی کشور مانند کارشناسان و دانشمندان استفاده کنیم هیچ چیز درست نمی‌شود.

همچنین تا زمانی که رانت و فساد موجود در ساختار اقتصادی کشور از بین نرود، وضعیت اقتصادی درست نخواهد شد.

تا زمانی که تولید نداشته باشیم، اوضاع اقتصادی هر روز بدتر از دیروز می‌شود، این در حالی است که ما اصلا منابع تولید نداریم و بسیاری از کارخانه‌های ما تعطیل هستند.

در نتیجه این روند، اوضاع برای قاچاقچیان، عروسی و برای تولیدکننده عزا است. نباید بگذاریم اقتصاد بمیرد که سپس برای آن مجلس عزا بگیریم.

برگشت قیمت‌ها به شهریور ۱۴۰۰ رویایی بیش نیست، این در حالی است که با توزیع کالابرگ رانت افزایش می‌یابد.

بهتر است دولت هزینه لازم برای کالابرگ را به مبلغ یارانه اضافه کند، نه اینکه بحران جدیدی ایجاد کند.

نویسنده: محمدصادق مشایخ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها