|
کدخبر: 281459

جای خالی حمایت از پیشران‌های اقتصادی

محمود نجفی‎سهی-فعال صنعت

تردیدی وجود ندارد که بار اصلی درآمد اقتصادی هر کشوری بر دوش صنایع است و توسعه آنها، رشد و شکوفایی اقتصادی را رقم می‎زند.

محمود-نجفی-سهی۲

برعکس اگر چالش‎ها رشد صنعتی را متوقف کند، مشکلات اقتصادی مضاعف می‌شود و مسائل پیچیده‎ای را به‎وجود می‎آورد. در ایران بخش زیادی از مشکلات صنعت مربوط به اقتصاد بیمار است که ثبات ندارد.

 همین امر برنامه‌ریزی بلندمدت را ناممکن و تولیدکنندگان را دچار روزمرگی می‌کند و چشم‎اندازها، رویاهای دست‎نیافتنی می‎شوند که روی کاغذ می‎آیند.

در روزمرگی، چالش‌ها قدرت تولید را کاهش داده و کمبود نقدینگی و بدهی‌های بانکی، چاه ویلی برای سقوط واحدهای صنعتی می‎شوند؛ همان‌طور که در حال حاضر شاهد آن هستیم.

 بنا بر آمارهای منتشرشده، از ۲۱۵ مشکلات شناسایی‌شده برای صنعت، حدود ۵۰ مشکل مربوط به نظام بانکی کشور می‎شود.

اقتصاد ایران بانک‎محور است. به ‎این ترتیب منابع مالی صنعت باید ازسوی بانک‎ها تامین شود.

 اما آنچه مسلم است بانک‎ها برای برگشت پول‎شان در زمان کمتر ترجیح می‎دهند منابع مالی خود را در اختیار بازرگانی قرار دهند.

 رسیدن تولید به سوددهی زمانبر است و این سبب شده بانک‎ها تجارت را به تولید رجحان دهند، این در حالی است که تولید و تجارت به هم وابسته هستند و تولید بخشی از خدمات خود را به‎وسیله بازرگانی دریافت می‎کند.

به‎عنوان مثال بخشی از فعالیت تولیدکنندگان برای خرید مواد اولیه موردنیاز و همچنین صادرات محصولات‎ در حوزه تجارت است.

در حال حاضر درصد اختصاص پیدا کرده به تولید بسیار پایین است و باید ۶۰ درصد اعتبارات به بخش تولید تخصیص داده شود؛ گرچه بررسی آمارها در پایان سال حاکی از آن است که بانک‎ها تمکین نکرده و همین مقدار کم هم به‎طور کامل تخصیص داده نمی‎شود. بانک‎ها به بهانه‎های مختلف زیر بار مسئولیت نرفته و تولید را همراهی نمی‎کنند. تولیدکننده امروز نقد می‎خرد، اما ناچار است نسیه بفروشد.

شورای پول و اعتبار تمهیداتی برای حمایت از واحدهای تولیدی در نظر گرفته، اما بانک‌ها از انجام آن خودداری می‎کنند.

در حوزه نظام بانکی وقتی قانونی مصوب می‌شود در آن عنوان نمی‌شود مربوط به بانک خصوصی است یا دولتی یا حتی موسسات اقتصادی یا اینکه این قوانین مربوط به بانک و برای همه لازم‌الاجراست؛ اینکه مصوبه مربوط به تمهیداتی برای حمایت از واحدهای تولیدی است یا به تصویب سران قوا رسیده یا مصوبه هیات دولت است، تفاوتی نمی‌کند.

در هر صورت جنبه قانونی دارد و کسی نمی‌تواند مانع انجام آن شود. البته ممکن است در این‌باره بانک‌ها درخواست وثیقه بیشتری داشته باشند.

قانون ازسوی بانک مرکزی به نظام بانکی ابلاغ می‌شود، اما در ادامه عنوان می‌شود بانک‌ها در اجرای آن مختار هستند.

 هر طرحی که بانک‌ها در انجام آن مقاومت می‌کنند، در واقع با همراهی بانک مرکزی است. این تناقص و برخورد سلیقه‌ای اجرای بسیاری از قوانین را با مشکل مواجه کرده است.

بانک‌ها زیر بار بسیاری از مصوبات نمی‌روند و نهادهای اجرایی که همه دولتی هستند و بانک‌ها هم شامل آنها می‌شوند باتوجه به شرایطی که بر اقتصاد کشور حاکم است با صنعت و تولید همراهی ندارند؛ این می‌شود که تولید نمی‌تواند روی پای خود بایستد.

 البته همین مشکلات در سایر بخش‌های مربوط به فعالیت‌های صنعتی مانند مالیات، بیمه و... هم صادق است.

 

 

نویسنده: محمود نجفی‎سهی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها