|
کدخبر: 281432

با سگ‌های ولگرد چه کردیم؟

علی‌اکبر رجایی-کارشناس ارشد محیط‌زیست

امروزه یکی از معضلات زندگی شهری افزایش جمعیت سگ‌های ولگرد در شهرها و معابر است که علاوه بر مسائل محیط‌‌زیستی، سلامت شهروندان را نیز به خطر انداخته، این در حالی است که برخی افراد با غذارسانی به آنها باعث تکثیر جمعیت سگ‌ها می‌شوند.

علی-اکبر-رجایی

زادوولد سگ‌ها بسیار زیاد است، به همین دلیل حضور سگ‌ها در برخی مناطق بیش از حد شده است.

در برخی از شهرستان‌ها شاهد حمله سگ‌ها به بچه‌ها یا حتی افراد بزرگسال هستیم که باید راه‌حلی برای این موضوع پیدا شود.

از سوی دیگر کشتن سگ‌ها با تیر کار درستی نیست و بهترین راهکار جلوگیری از تکثیر آنها است.

 اگر عقیم‌سازی سگ‌ها به‌درستی صورت گیرد، بسیار در کنترل جمعیت این حیوان تاثیرگذار است. هر سگی که عقیم نباشد در یک سال می‌تواند ۱۲ توله به‌ دنیا بیاورد.

برخی از افراد خودشان به سگ یا گربه‌ها غذا می‌دهند که به‌دلیل همین اقدام ما نمی‌توانیم از ورود سگ‌ها به شهر جلوگیری کنیم.

 بسیاری از افراد اضافه‌ غذا یا نان خود را جلوی در می‌ریزند تا سگ‌ها یا گربه‌ها بخورند که این کار بسیار غلط است. اگر حیوانات مطمئن باشند در شهر غذایی برای آنها نیست به شهر نمی‌آیند.

در حاشیه شهرها که مناطق حفاظت‌شده است شاهد آسیب سگ‌ها به جانوران دیگر هستیم. برای مثال در زمان زایمان  بز و آهو به‌راحتی می‌توانند بچه‌های آنها را شکار کنند.

حل این موضوع نیاز به یک همدلی کلی دارد؛ از فرمانداری تا محیط‌زیست و نیروی انتظامی. در گذشته سگ‌ها را می‌کشتند اما حالا در بسیاری از مناطق بی‌هوش می‌کنند و برای عقیم‌سازی می‌برند. این کار کمک می‌کند تا از اتفاقات ناگوار تا حد زیادی جلوگیری شود.

علاوه بر این صادرات سگ به کشورهای مصرف‌کننده گوشت این حیوانات روش مناسبی برای خروج سگ‌های بی‌صاحب از کشور است. اگر امکان این کار فراهم شود، بسیار خوب است.

 کشورهایی مانند چین و کره که از گوشت سگ‌ استفاده می‌کنند می‌توانند بازار صادراتی خوبی برای فروش سگ‌های بی‌صاحب باشند، اما این اقدام در ابتدا باید از لحاظ مذهبی تایید شود.

 باید فتوایی در زمینه حلال بودن این موضوع صادر شود تا صادرات مجاز باشد.

مصرف گوشت سگ در آسیا

آسیا کشوری است که در آن مصرف گوشت سگ بسیار شایع است. باتوجه به محاسبات صورت گرفته سالانه ۳ میلیون سگ برای مصرف انسان کشته می‌شوند.

 این برآورد شامل بسیاری از حیوانات خانگی است که اغلب به سرقت رفته و کشته می‌شوند.

گفته می‌شود مصرف گوشت سگ در چین، کره جنوبی، فیلیپین، تایلند، لائوس، ویتنام، کامبوج و منطقه نگالند در هند رایج است اما در هیچ‌ کدام از این مناطق گسترده نیست.

چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده گوشت سگ در جهان است و حدود ۱۰ میلیون سگ و ۴ میلیون گربه در سال در این کشور به مصرف می‌رسد.

مصرف گوشت سگ برای هزاران سال در چین رایج بوده و هنوز در بسیاری از مناطق این کشور انجام می‌شود.

شناخته‌شده‌ترین این مناطق yulin است که هر سال یک جشنواره بزرگ گوشت سگ در آنجا برگزار می‌شود.

 البته به برگزاری این جشنواره اعتراضات گسترده‌ای شد و در خارج از چین نیز بحث‌های مختلفی پیرامون آن صورت گرفت. در سال ۲۰۲۰ مصرف گوشت سگ در شنزن و ژونهای غیرقانونی اعلام شد.

 

 

نویسنده: علی اکبر رجایی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها