|
کدخبر: 280987

واردات‌خودرو نباید موجب تضعیف قطعه‌سازان داخلی شود

آرمان خالقی-کارشناس خودرو

واردات خودرو نیازمند سیاست‌گذاری‌های چندوجهی است. در مورد واردات خودرو، تامین نیاز داخل و به موازات آن، عدم ورود لطمه به خودروساز و قطعه‌ساز داخلی، تیراژ خودروهای وارداتی، نرخ تعرفه و قابلیت استفاده برای عموم می‌بایست موردتوجه قرار بگیرد ضمن اینکه واردات درازای صادرات قطعه و استفاده از ارز صادراتی برای ورود خودروهایی که تولید داخل آن امکان‌پذیر نیست، یکی از راهکارها است. ظرفیت خودروهای وارداتی شامل حجم و مصرف سوخت پایین، تکنولوژی بالا و کوچک سایز بر اساس انواع سلایق و نیاز مصرف‌کنندگان داخلی به‌عنوان‌مثال واردات خودروهای آفرودی و با اولویت خودروهای برقی حائز اهمیت است و برای نیل به این هدف ابتدا باید به شناسایی سلایق و نیازهای بازار بپردازیم. به دلیل عدم برابری تقاضا و تولید هر خودرویی که وارد شود تقاضایی برای آن وجود دارد.

آرمان-خالقی

خودروهای داخلی با توجه به قیمت‌های جهانی با خودروهایی که در بازارهای بین‌المللی عرضه می‌شوند، قابل رقابت نیستند و تداوم روند فعلی علاوه بر اینکه به زیان مصرف‌کنندگان داخلی بوده، خودروساز داخلی را وادار به ارتقای کیفیت نخواهد کرد. تاکید بر الزامات کیفی و استانداردی خودروهای وارداتی به‌منظور حفظ سهم خودروسازان داخلی در بازار داخلی ازجمله سیاست‌گذاری‌ها است. واردات خودرو درازای صادرات قطعه و خودرو، قطعه‌ساز را به‌منظور استفاده از امتیاز واردات خودرو به سمت ارتقای کیفیت، تلاش برای کسب سهم در بازارهای بین‌المللی و درنتیجه رونق صادرات سوق می‌دهد.

کاهش فروش خودروهای داخلی و زیان قطعه‌سازان داخلی به موجب واردات خودرو غیرقابل اجتناب است. باید واردات و صادرات به نحوی به یکدیگر گره بخورد، به‌عنوان‌مثال می‌توان برای واردکنندگان خودرو با استفاده از ارز حاصل از صادرات قطعات، به میزان ۱۰ درصد تسهیلات تعرفه‌ای در نظر گرفت. ترجیح این است که به‌منظور رصد جابه‌جایی ارزی، منشا ارز، ما به ازای واردات قطعه و نحوه تسویه روشن شود. آیا به همان نسبت صادرات خودرو با روش‌های پیش‌خرید و تهاتر انجام خواهد شد. هر امتیازی ازجمله واردات بدون انتقال ارز که برای خودروساز اختصاص می‌یابد می‌بایست برای قطعه‌ساز نیز لحاظ شود. 

در زمینه تولید خودروهای برقی هم باید گفت؛ تولید خودروهای برقی در کشور اکنون در مرحله مقدماتی قرار دارد، خودروسازان بزرگ کشور بیشتر در بخش تحقیق و توسعه تولید این نوع خودروها ورود کرده‌اند و البته برخی از واردکنندگان نیز آمادگی خود را نسبت به واردات خودروهای برقی اعلام نموده‌اند. مسئله اصلی در تولید و واردات خودروهای برقی را تامین زیرساخت‌های موردنیاز برای ایستگاه شارژ، باتری و سایر امکانات است. گفتنی است، خودروهای برقی تکنولوژی‌های خاص خود را دارند به‌طوری‌که قوای محرکه آن متفاوت از سایر انواع خودروها است. با توجه به اهمیت دانش فنی تولید این خودروها به نظر می‌رسد خودروسازان داخلی هنوز به این دانش دست نیافته‌اند. ابتدا واردات قطعات سی‌کی‌دی و سپس مونتاژ کامل می‌بایست در دستور کار خودروسازان داخلی قرار بگیرد تا پس از گذشت یک مدت منطقی امکان ساخت داخل بخشی از اجزای خودروهای برقی در داخل کشور فراهم شود اما به عقیده بنده تا رسیدن به ساخت داخل این نوع خودروها فاصله داریم، ضمن اینکه اراده چندانی نیز وجود ندارد. خودروی برقی اگر از بعد قیمتی توان رقابت داشته باشند، آینده خوبی برای آن تصور می‌شود. با توجه به تکنولوژی بالاتر این خودروها که با افزایش نرخ جهانی آن همراه است به دلیل اینکه نرخ عوارض و بنزین در ایران به‌واسطه پرداخت یارانه از سوی دولت در مقایسه با نرخ جهانی ارزان‌تر است، به نظر نمی‌رسد استفاده از این خودروها در ایران جذابیتی داشته باشد. از مزیت‌های حرکت در این عرصه، ارتقای دانش فنی است بدین معنا که سطح و کلاس فنی تولیدکنندگان داخلی را بسیار تقویت می‌کند و این امکان را فراهم می‌سازد تا خودروسازان داخلی در سطح جهانی نیز مطرح شوند زیرا تعداد تولیدکنندگان خودروهای برقی در دنیا چندان زیاد نیست و رسیدن به این نقطه موفقیتی چشمگیر و قابل‌تحسین خواهد بود.

منبع: روابط عمومی خانه صنعت، معدن و تجارت ایران

 

 

نویسنده: آرمان خالقی

ارسال نظر